Derbi trilt

Algemene vragen over Derbi.
Peace9online
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi DRD

Derbi trilt

Ongelezen bericht door Peace9online »

Mijn derbi trilt zeer extreem. Dit nadat ik mijn blokbouten heb aangedraaid. Ook heb ik mijn bougie vast gedraaid en mijn spruitstuk gerepareerd. Hoe zou dit kunnen komen?
Setup:
Stage 6 88cc
Stage 6 28mm
Voca 80/90 uitlaat bovenlangs
Airsal 45mm krukas
NGK BR9ES
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi trilt

Ongelezen bericht door gpr050 »

Is dit een blok met balansas? Trilt de motor ook als je stilstaat, of alleen tijdens het rijden?
Peace9online
Banden plakker

gpr050 schreef:Is dit een blok met balansas? Trilt de motor ook als je stilstaat, of alleen tijdens het rijden?
Ik heb het tijdens het stil staan ook. des de hoger in de toeren des de meer hij trilt. De brommer komt uit 2005. Ik durf het je niet te zeggen of hij een balans as heeft. maar ik dacht het niet ivm kickstart
gpr050
Tuner

Kun je wat meer vertellen over wanneer dit trillen is begonnen? Heb je daarvoor aan het blok gesleuteld? Is het blok “open” geweest en zoja wat is er aan veranderd? (Krukas, lagers, keerringen?) Hoe oud/km’s zijn de cilinder/zuiger, krukas en lagers, koppelinghuislager?)
Als het blok ook trilt als je stilstaat dan is het trillen een motorisch probleem. Een OT blok kan een volledig inwendige balansas hebben, die is niet te zien zonder het rechter carterdeksel er even af halen. Als die balanas niet goed “op tijd” staat tov de krukas, kán dat trillen veroorzaken. Ook kan het zijn dat er inmiddels een andere krukas in is gegaan, eentje die volle wangen heeft, terwijl de originele krukas wangen heeft die een uitsparing hebben. Dat onregelmatig verdeelde gewicht is oa de reden waarom er een balansas in het blok geplaatst is, als er dan bij een andere krukas ook een balansas meedraait kan ook dat tot trillen leiden.
Verder kan het nog zo zijn dat de ontsteking niet goed op tijd staat, ook dit kan trilling geven.
Peace9online
Banden plakker

gpr050 schreef:Kun je wat meer vertellen over wanneer dit trillen is begonnen? Heb je daarvoor aan het blok gesleuteld? Is het blok “open” geweest en zoja wat is er aan veranderd? (Krukas, lagers, keerringen?) Hoe oud/km’s zijn de cilinder/zuiger, krukas en lagers, koppelinghuislager?)
Als het blok ook trilt als je stilstaat dan is het trillen een motorisch probleem. Een OT blok kan een volledig inwendige balansas hebben, die is niet te zien zonder het rechter carterdeksel er even af halen. Als die balanas niet goed “op tijd” staat tov de krukas, kán dat trillen veroorzaken. Ook kan het zijn dat er inmiddels een andere krukas in is gegaan, eentje die volle wangen heeft, terwijl de originele krukas wangen heeft die een uitsparing hebben. Dat onregelmatig verdeelde gewicht is oa de reden waarom er een balansas in het blok geplaatst is, als er dan bij een andere krukas ook een balansas meedraait kan ook dat tot trillen leiden.
Verder kan het nog zo zijn dat de ontsteking niet goed op tijd staat, ook dit kan trilling geven.
De blokbouten zaten erg los. dus die heb ik vaster gezet. Ik heb de ook de kleppen schoongemaakt en het spruitstuk gerepareerd (zat een scheur in). Ook heb ik de carburateur gerepareerd (vorige eigenaar heeft er een scheur in geslagen :wall: . Hiernaast heb ik niks aangepast. Er zit inderdaad een andere krukas in (airsal 45mm slag) Ook nu ik het valselucht probleem heb gefixt stotterd hij zeer erg. de bougie is niet heel erg zwart, wel iets aan de donkere kant. Kan dit ook voor trillingen zorgen? In de top van de powerband lijkt het alsof hij uitvalt. Dan heeft hij heel even power, en dan valt hij weer weg. De vorige eigenaar had ook de bougie niet vast gedraaid. Dus met de hand ingedraait. De vorige eigenaar beweert dan hij het blok ongeveer 500km geleden heeft reviseerd Alvast harstikke bedankt voor de hulp
Peace9online
Banden plakker

Kleine update. Omdat de brommer erg rijk liep, heb ik er een kleiner sproeiertje in gedaan. Van 132 naar 128. Eerst stotterde hij ook in het middengebied en onderin. Nu loopt hij zeer netjes op. In de powerband lijkt hij wel iets minder vermogen te hebben, maar dat is minimaal. Blijft natuurlijk wel vlot dat 88cc :lol:
gpr050
Tuner

en heeft die sproeiergrootte verandering invloed op het trillen gehad?
Peace9online
Banden plakker

gpr050 schreef:en heeft die sproeiergrootte verandering invloed op het trillen gehad?
Hij trilt zeker minder, maar is nogsteeds meer dan dat het was voor ik de blokbouten heb vast gezet, kan het zijn dat de blokbouten losser moeten?
gpr050
Tuner

Nee dat is niet de oplossing. Je moet de oorzaak van het trillen aanpakken, niet het trillen zelf.
Peace9online
Banden plakker

Nogmaals een kleine update. Helaas zit er een gat in de zuiger en is de cilinder ook naar de klote. Toch iets te warm geworden met dit weer denk ik. Hopelijk gouw weer trillings vrij rijden
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Met dit weer ?
Ut is iets koud zeg maar.. :lol:
Maar mooi dat je de oorzaak gevonden hebt.
Nu nog voorkomen dat het weer gebeurd.
Is niet helemaal normaal zeg maar.
gpr050
Tuner

Een in de zuiger gebrand gat duidt erop dat’ie te arm afgesteld heeft gestaan.... Ook kan een verkeerd afgestelde ontsteking hiertoe bij gedragen hebben.
Peace9online
Banden plakker

gpr050 schreef:Een in de zuiger gebrand gat duidt erop dat’ie te arm afgesteld heeft gestaan.... Ook kan een verkeerd afgestelde ontsteking hiertoe bij gedragen hebben.
De reden was zover ik weet in dit geval dat er bijna geen koelvloeistof in zat. Waardoor hij veelste warm werd en de bougie smolt. Hierdoor had ik al een nieuwe bougie erin gedaan. Alleen de tweede keer had ik minder geluk en was me zuiger aan de beurt. Mijn cilinder is nog wel redelijk. Ik ben nu bezig met alle stukjes zuiger uit me carters halen
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Wat voor ontsteking met welke bougie gebruik je dan?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Peace9online
Banden plakker

derbi-ftw schreef:Wat voor ontsteking met welke bougie gebruik je dan?
Standaard ontsteking met br9es ook heb ik br10es geprobeerd
Plaats reactie