Derbi trilt
-
- Banden plakker
- Vervoersmiddel: Derbi DRD
Derbi trilt
Mijn derbi trilt zeer extreem. Dit nadat ik mijn blokbouten heb aangedraaid. Ook heb ik mijn bougie vast gedraaid en mijn spruitstuk gerepareerd. Hoe zou dit kunnen komen?
Setup:
Stage 6 88cc
Stage 6 28mm
Voca 80/90 uitlaat bovenlangs
Airsal 45mm krukas
NGK BR9ES
Setup:
Stage 6 88cc
Stage 6 28mm
Voca 80/90 uitlaat bovenlangs
Airsal 45mm krukas
NGK BR9ES
Re: Derbi trilt
Is dit een blok met balansas? Trilt de motor ook als je stilstaat, of alleen tijdens het rijden?
-
- Banden plakker
Ik heb het tijdens het stil staan ook. des de hoger in de toeren des de meer hij trilt. De brommer komt uit 2005. Ik durf het je niet te zeggen of hij een balans as heeft. maar ik dacht het niet ivm kickstartgpr050 schreef:Is dit een blok met balansas? Trilt de motor ook als je stilstaat, of alleen tijdens het rijden?
Kun je wat meer vertellen over wanneer dit trillen is begonnen? Heb je daarvoor aan het blok gesleuteld? Is het blok “open” geweest en zoja wat is er aan veranderd? (Krukas, lagers, keerringen?) Hoe oud/km’s zijn de cilinder/zuiger, krukas en lagers, koppelinghuislager?)
Als het blok ook trilt als je stilstaat dan is het trillen een motorisch probleem. Een OT blok kan een volledig inwendige balansas hebben, die is niet te zien zonder het rechter carterdeksel er even af halen. Als die balanas niet goed “op tijd” staat tov de krukas, kán dat trillen veroorzaken. Ook kan het zijn dat er inmiddels een andere krukas in is gegaan, eentje die volle wangen heeft, terwijl de originele krukas wangen heeft die een uitsparing hebben. Dat onregelmatig verdeelde gewicht is oa de reden waarom er een balansas in het blok geplaatst is, als er dan bij een andere krukas ook een balansas meedraait kan ook dat tot trillen leiden.
Verder kan het nog zo zijn dat de ontsteking niet goed op tijd staat, ook dit kan trilling geven.
Als het blok ook trilt als je stilstaat dan is het trillen een motorisch probleem. Een OT blok kan een volledig inwendige balansas hebben, die is niet te zien zonder het rechter carterdeksel er even af halen. Als die balanas niet goed “op tijd” staat tov de krukas, kán dat trillen veroorzaken. Ook kan het zijn dat er inmiddels een andere krukas in is gegaan, eentje die volle wangen heeft, terwijl de originele krukas wangen heeft die een uitsparing hebben. Dat onregelmatig verdeelde gewicht is oa de reden waarom er een balansas in het blok geplaatst is, als er dan bij een andere krukas ook een balansas meedraait kan ook dat tot trillen leiden.
Verder kan het nog zo zijn dat de ontsteking niet goed op tijd staat, ook dit kan trilling geven.
-
- Banden plakker
De blokbouten zaten erg los. dus die heb ik vaster gezet. Ik heb de ook de kleppen schoongemaakt en het spruitstuk gerepareerd (zat een scheur in). Ook heb ik de carburateur gerepareerd (vorige eigenaar heeft er een scheur in geslagengpr050 schreef:Kun je wat meer vertellen over wanneer dit trillen is begonnen? Heb je daarvoor aan het blok gesleuteld? Is het blok “open” geweest en zoja wat is er aan veranderd? (Krukas, lagers, keerringen?) Hoe oud/km’s zijn de cilinder/zuiger, krukas en lagers, koppelinghuislager?)

-
- Banden plakker
Kleine update. Omdat de brommer erg rijk liep, heb ik er een kleiner sproeiertje in gedaan. Van 132 naar 128. Eerst stotterde hij ook in het middengebied en onderin. Nu loopt hij zeer netjes op. In de powerband lijkt hij wel iets minder vermogen te hebben, maar dat is minimaal. Blijft natuurlijk wel vlot dat 88cc 

en heeft die sproeiergrootte verandering invloed op het trillen gehad?
-
- Banden plakker
Hij trilt zeker minder, maar is nogsteeds meer dan dat het was voor ik de blokbouten heb vast gezet, kan het zijn dat de blokbouten losser moeten?gpr050 schreef:en heeft die sproeiergrootte verandering invloed op het trillen gehad?
Nee dat is niet de oplossing. Je moet de oorzaak van het trillen aanpakken, niet het trillen zelf.
-
- Banden plakker
Nogmaals een kleine update. Helaas zit er een gat in de zuiger en is de cilinder ook naar de klote. Toch iets te warm geworden met dit weer denk ik. Hopelijk gouw weer trillings vrij rijden
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Met dit weer ?
Ut is iets koud zeg maar..
Maar mooi dat je de oorzaak gevonden hebt.
Nu nog voorkomen dat het weer gebeurd.
Is niet helemaal normaal zeg maar.
Ut is iets koud zeg maar..

Maar mooi dat je de oorzaak gevonden hebt.
Nu nog voorkomen dat het weer gebeurd.
Is niet helemaal normaal zeg maar.
Een in de zuiger gebrand gat duidt erop dat’ie te arm afgesteld heeft gestaan.... Ook kan een verkeerd afgestelde ontsteking hiertoe bij gedragen hebben.
-
- Banden plakker
De reden was zover ik weet in dit geval dat er bijna geen koelvloeistof in zat. Waardoor hij veelste warm werd en de bougie smolt. Hierdoor had ik al een nieuwe bougie erin gedaan. Alleen de tweede keer had ik minder geluk en was me zuiger aan de beurt. Mijn cilinder is nog wel redelijk. Ik ben nu bezig met alle stukjes zuiger uit me carters halengpr050 schreef:Een in de zuiger gebrand gat duidt erop dat’ie te arm afgesteld heeft gestaan.... Ook kan een verkeerd afgestelde ontsteking hiertoe bij gedragen hebben.
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Wat voor ontsteking met welke bougie gebruik je dan?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
-
- Banden plakker
Standaard ontsteking met br9es ook heb ik br10es geprobeerdderbi-ftw schreef:Wat voor ontsteking met welke bougie gebruik je dan?