Advies nodig

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
MH2001
Schakelrijder

Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Hoi!
Binnenkort wil ik mijn rijbewijs gaan halen en heb tot op heden nog geen keuze gemaakt voor een brommer.
Een scooter vind ik minder interessant dus die valt af.
Ik heb niet veel verstand van brommers dus eigenlijk moet het er ééntje zijn met weinig problemen.
De Derbi Senda Xrace 2007 vond ik wel leuk maar is al wel wat ouder. Wat vinden jullie ervan, of hebben jullie andere opties?

Nog een paar vraagjes:
- is het slim om als echte beginner direct een schakelbrommer te kopen (het schakelen lijkt me erg moeilijk)?
- waar kun je je brommer verzekering als je jonger bent dan 18 jaar?
- welke benzine verbruikt de Derbi Senda Xrace 2007? Ik heb begrepen dat je moet mengen?
- wat zijn de maandelijkse kosten (exclusief onderhoud)?
- max. kilometerstand bij aanschaf van een 2e hands brommer?

Er zullen vast nog wel een paar vragen bijkomen... ;)

Alvast bedankt!
Narco
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door Narco »

Welkom op het forum !
MH2001 schreef: - is het slim om als echte beginner direct een schakelbrommer te kopen (het schakelen lijkt me erg moeilijk)?
Nee schakelen is niet moeilijk, je hebt eigenlijk gelijk door hoe het werkt.
Je kunt dus gewoon op een schakel beginnen.
Op YouTube staan veel filmpjes hoe je moet schakelen of misschien heb je wel een kennis die je even wegwijs kan maken.
MH2001 schreef: - waar kun je je brommer verzekering als je jonger bent dan 18 jaar?
Er zijn vele verzekeringsmaatschappijen waar dit kan, Klaverblad verzekeringen en de Hema zijn volgens mij het goedkoopste, maar alsnog is de premie voor een brommerverzekering voor jeugdige bestuurders best wel duur, mijn zoon van 16 betaalt € 47 premie per maand terwijl ik als volwassene maar € 10 per maand betaal voor dezelfde brommer.
MH2001 schreef: - welke benzine verbruikt de Derbi Senda Xrace 2007? Ik heb begrepen dat je moet mengen?
Gewone Euro95 benzine, een Derbi heeft een apart oliepompje voor de 2-takt olie zodat je zelf niet hoeft te mengen.
Maar ...vaak wordt deze oliepomp verwijderd en dan moet je inderdaad wel zelf een beetje olie bij de benzine in je tank doen, ook dat is erg eenvoudig, 20ml olie op 1 liter benzine dus 1 op 50.
MH2001 schreef: - wat zijn de maandelijkse kosten (exclusief onderhoud)?
De premie voor de verplichte verzekering, benzine, 2 takt olie ...
Een volle benzine tank kost ongeveer € 11 en daar kan je ongeveer 175 kilometer mee rijden.
Kortom je brommer kost toch wel flink een paar tientjes per maand.
Het handigste is om je ouders dit allemaal te laten betalen ... dat doet mijn zoon ook.
MH2001 schreef: - max. kilometerstand bij aanschaf van een 2e hands brommer?
Bij een 2e hands weet je nooit of de tellerstand echt klopt.
Belangrijk is ook of iemand goed zijn onderhoud heeft gedaan, of de Derbi binnen heeft gestaan of dag en nacht buiten, enzovoorts. De Derbi die ik kocht had ruim 17.000 kilometer op de teller, was erg verroest, had weinig liefde en onderhoud gekregen, veel was totaal versleten en nooit vervangen... Een kilometerstand zegt wel iets maar niet alles.

Succes !

Marco
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
MH2001
Schakelrijder

Hey Marco,
Top, dankjewel!
Op YT heb ik al wat filmpjes gezien, dus de techniek weet ik wel maar het uitvoeren is (denk ik) dan een stuk moeilijker.
In mijn omgeving/vriendenkring ken ik alleen jongens met scooters, en geen schakelbrommer.
Voordat ik een brommer ga kopen wil ik het schakelen wel onder de knie hebben zodat ik bij de verkoper weet waar ik op moet letten en niet nog 's moet leren schakelen.

€47 per maand, welke verzekering heb je dan, de goedkoopste?
Kun je hem ook op iemand anders z'n naam verzekeren of kan dat niet?

Het liefst zou ik mijn ouders alles laten betalen, maar helaas. Moet het zelf dokke :silent:
Maar gelukkig hoef ik geen hele lange afstanden te rijden (max. 20km/dag) dus aan benzine kosten ben ik niet zo heel veel kwijt.

De kilometerstand zegt niet alles, maar een brommer met 40k km zou ik toch niet snel kopen. Maar dat is mijn onervaren gedachte daarover. :)
Narco
Tuner

Het moeilijkste van een schakelbrommer is niet het schakelen, maar het wegrijden vanuit stilstand (dit omdat je de koppeling langzaam moet laten opkomen). Dat vraagt enige oefening, de één heeft het gelijk door, de ander heeft er wat meer pogingen voor nodig. Maar binnen 1 uur moet je dit wel onder de knie hebben.
Misschien is er iemand op het forum die bij jou in de buurt woont en het je wil leren ?

Ja die € 47 is de goedkoopste verzekering voor mijn zoon die net 16 is, de eventuele passagier is ook meeverzekerd maar dat was maar € 1,- per maand, bij het afsluiten leek de premie minder maar er kwam ook assurantiebelasting bij en totaal komt het op € 47 p.maand.
Ik vond dit ook ziek veel geld.
Misschien dat andere forumleden ook kunnen aangeven wat ze aan premie betalen ?

Volgens mij moet de 'verzekeringsnemer' en de 'kentekenhouder' dezelfde persoon zijn, dus kan je de verzekering niet op iemand anders zijn naam zetten, tenzij het kenteken ook op naam van die andere persoon staat.
Narco
Tuner

MH2001
Schakelrijder

Narco schreef: Misschien is er iemand op het forum die bij jou in de buurt woont en het je wil leren ?
Goed idee! Mochten er mensen zijn met een schakelbrommer die mij willen leren schakelen en optrekken in Zuid-Beveland (Goes/'s-Gravenpolder) zou ik dat heel tof vinden!
Narco schreef:
Ja die € 47 is de goedkoopste verzekering voor mijn zoon die net 16 is, de eventuele passagier is ook meeverzekerd maar dat was maar € 1,- per maand, bij het afsluiten leek de premie minder maar er kwam ook assurantiebelasting bij en totaal komt het op € 47 p.maand.
Ik vond dit ook ziek veel geld.
Misschien dat andere forumleden ook kunnen aangeven wat ze aan premie betalen ?

Volgens mij moet de 'verzekeringsnemer' en de 'kentekenhouder' dezelfde persoon zijn, dus kan je de verzekering niet op iemand anders zijn naam zetten, tenzij het kenteken ook op naam van die andere persoon staat.
belachelijk duur, maar goed... Ik wil graag een brommer, dus het hoort erbij... Geldt die premie ook voor een scooter? Voor zover ik me herinneren hebben mijn 2 zussen niet zoveel betaald voor de verzekering.

Misschien maar 's proberen om de brommer op een een naam van volwassene te zetten.

Dat filmpje had ik ook gezien, en die vond ik heel duidelijk en leerzaam.
reliku
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Ongelezen bericht door reliku »

Een scooter zal goedkoper zijn dan een schakelbrommer. Schakels zijn nou eenmaal duurder is de trend volgens mij.

Qua maandelijkse kosten heb je eigenlijk alleen de verzekering en de brandstof, je betaalt namelijk geen wegenbelasting. Ik ben als 23 jarige een tientje per maand kwijt aan de verzekering, dat is best weinig. 47 euro is wel erg veel. Ter vergelijking, mijn autoverzekering kost mij 55 euro per maand en ik heb een best grote en zware auto. Beide bedragen zijn per maand, incl belasting, en incl inzittenden (of opzittenden in geval van de brommer :P ).

Ik denk dat als je een beetje gaat shoppen dat je best wel goedkoper uit kunt zijn, maar op naam van je ouders is wellicht een interessant idee. Let wel: als je een ongeluk krijgt kan de verzekeraar daar moeilijk over doen. Nou zul je met een brommer niet zo snel zo veel schade aanrichten als met een auto, maar toch... iets om in je achterhoofd te houden ;)

Dat schakelen valt verder wel mee. Ik heb mijn senda gekocht als "oefenmateriaal" voor m'n A rijbewijs. Ik had hiervoor nog nooit op een gemotoriseerde tweewieler gezeten, heb 'm twee keer af laten slaan en de derde keer lukte het om weg te rijden. Belangrijk is vooral om gas bij te geven, en de koppeling maar een klein beetje los te laten, de koppeling pas helemaal los laten als je al op snelheid bent. Als je de koppeling los laat bij te lage snelheid dan moet de band of in een keer mee draaien met de motor (en de brommer dus ook ineens op snelheid zijn), of de motor slaat af. Aangezien de massatraagheid van jou en je brommer veel hoger is dan het vermogen dat zo'n 1-cylinder motortje kan leveren, is afslaan het meest gebruikelijke resultaat :P

Zo lang je de koppeling maar een klein beetje los laat, blijf je in de "friction zone", dus accelereer je wel, maar hebben de uitgang van de transmissie en wielen een ander toerental, dus zal de motor eigenlijk nooit af slaan :)

Oh, nog een tip, voor je eerste rit, neem een afgelegen plek waar het niet erg is als je het ding af laat slaan. Gaat geheid gebeuren namelijk. Mijn eerste rit deed ik midden in het centrum van Zwolle, rond een uur of 5. Dat was in retrospective niet zo'n goed idee :wall: (A)
Knissaw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]

Ongelezen bericht door Knissaw »

Ik betaalde 20,- de maand Hema verzekeringetje :) :emo:

gezien ik nu bijna 2 schadevrije jaren heb betaal ik zo'n 6-9,- de maand
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
MH2001
Schakelrijder

Nu ik even op de site van ZLM.nl verzekeringen kijk zie ik dat een (WA)verzekering voor een random Derbi Senda 2007 maar €16,63 euro kost... Dat valt reuze mee!
Een WA + diefstal is €48,76, maar aangezien ik geen zin heb om zoveel te betalen voor een verzekering ga ik alleen een WA verzekering doen.

Wat betreft het schakelen/optrekken, ik hoop dat iemand zich meld hier in de omgeving Goes die het mij wil leren.
We hebben hier heel veel platteland dus dat moet het probleem niet zijn. :angel:

Wat denken jullie van de Derbi Senda xRace 2007 met 11.000km? Doen?
Narco
Tuner

De premie van € 47 van de verzekering die mijn zoon van 16 is ook gewoon WA, en vorige maand was Klaverblad en de HEMA voor hem het goedkoopste, bij de meeste andere maatschappijen was het zelfs nog duurder.

Ik dacht ik controleer even wat me zoon bij ZLM zou moeten betalen aan premie en krijg gelijk deze melding:
"De opgegeven postcode ligt buiten ons werkgebied. ZLM Verzekeringen is alleen werkzaam in Zeeland en Noord-Brabant".

En of die X-race uit 2007 met 11.000km goed is hangt ook af van de prijs.
MH2001
Schakelrijder

Bij de Hema heb je ook een WA verzekering voor €16,77 (voor een 16-jarige).
Dat de ZLM alleen in Zeeland en Noord-Brabant werkzaam was, wist ik niet. Mag je met die verzekering wel buiten die 2 provincies rijden?

Ik kan hem overnemen voor €1000 van een betrouwbaar persoon, je zal hem misschien wel kennen:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5_flIb4E2TM[/youtube]
Knissaw
Pro tuner

Ik heb nog wel een brommer staan, Alleen ik denk dat die je te duur is hahahaha ;) (1.5K)
maar dan heb je wel een redelijk zeldzame DRD Black edition waar je ook niks meer aan hoeft te doen.

Van Ridermark kopen kan idd wel, Problem is... Je betaalt ALTIJD te veel omdat hij zijn brommers toch wel verkoopt. Hij kan ze er voor meer geld opzetten omdat iedereen hem blindelings vertrouwt (je zegt t zelf al, Betrouwbaar persoon... Terwijl je eigenlijk niet zo veel van m weet neem ik aan?) en dat alles 'Omdat hij een youtubekanaal heeft' Maarja, dat is mijn mening. (Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat hij er niks van af weet, en dat zijn brommers slecht zijn :emo:)
Afbeelding
MH2001
Schakelrijder

Haha, een tikkeltje te duur inderdaad (A)
Wel een mooi ding! :thumbup:

Daar heb je wel een puntje inderdaad, ik ken Mark niet persoonlijk maar het lijkt me een betrouwbare kerel met verstand van zaken. Zijn YT-kanaal zorgt er idd voor dat ik er meer vertrouwen kreeg.
Maar jij vind dat de vraagprijs voor die Derbi te hoog is? Gezien de staat en aantal kilometers lijkt het me een nette prijs, maar ik kan het verkeerd hebben. ;)
Narco
Tuner

Nee die vraagprijs van € 1000 is wel oke.
Knissaw
Pro tuner

Tis een nette prijs... Maar het zou mij niks verbazen dat hij die brommer voor zo'n 550 zou hebben gekocht. (dat je dat wel in je achterhoofd hebt)
Afbeelding
MH2001
Schakelrijder

Dat zou inderdaad goed kunnen. Hij wil er natuurlijk ook winst op maken...
Bij mij op het dorp staat een Senda 2007 met 30k km voor€950,-. Is dat wat? Het blok is laatst gereviseerd.
reliku
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Ongelezen bericht door reliku »

Hangt volledig af van de staat ervan.

Ik heb 300 euro betaald voor mijn xtreme uit 2005. Maar daar was dan ook van alles mis mee. 1000-1500 is voor een apparaat in goede staat een gangbare prijs is mijn idee, maar voor eentje uit 2007 zou ik dat minder vertrouwen dan voor een wat nieuwer apparaat.

Voor 1500 kun je ook een nieuwe schakelbrommer kopen uit 2017, welliswaar geen derbi, maar dan heb je wel iets waar nog een paar jaar fabrieksgarantie op zit. Dus zulk geld zou ik persoonlijk niet uit geven aan een 10 jaar oud apparaat.

Maargoed, da's wel de marktwaarde van die dingen, als ze in goede staat zijn :p
MH2001
Schakelrijder

De verkoper zegt dat hij in nieuwstaat is. Zonder enige gebreken.
Budget is 800/900 euro. i know, 't is krap maar op het moment heb ik niet meer beschikbaar.

Maar aan welke brommer zat jij te denken?
Ik lees ook wel 's iets over Orion...?
JoopKarelSpank
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik heb nooit veel aan mn fabrieksgarantie gehad. Ik ben zelf mn derbi die ik ooit nieuw had gekocht aan het opknappen maar wil misschien weer woon werk verkeer gaan rijden dan zou ik daarvoor liever een frikandel van 500-600 kopen. Voordeel van een Frikandel is dat je geld over houd om gelijk wat spullen aan te schaffen om hem naar smaak te maken en bijvoorbeeld een nieuwe achterband en kettingset aan te schaffen.

mijn senda 2007 was in 2011 al flink verroest vanwege winter rijden en dergelijke ik zou ook naast het motorische een goede blik aan de onderkant van de carters werpen. Voorvork controleren op zweten, wielen op speling goed controleren. Stotteren op top kan duiden op een kapotte onststeking. Kijken wat voor cilinder eronder zit. Als mensen gereviseerd zeggen betekend dat ze het blok open hebben gehad. Betekend niet dat ze wisten wat ze deden en nu het probleem is opgelost. Gereviseerd zou ik zelf als een minnetje zien als er nog geen 20k op de teller staat.
MH2001
Schakelrijder

Het gaat om deze brommer. Geen roest te zien. Alleen ja, die 30k km laat mij twijfelen... :problem:

http://link.marktplaats.nl/m1212016350? ... ialbuttons

Ik heb contact gehad met de verkoper, hij vond het geen probleem dat ik nog niet eerder een schakelbrommer had gereden en mocht zo een testrondje komen maken.
Plaats reactie