Welkom op het forum !
MH2001 schreef:
- is het slim om als echte beginner direct een schakelbrommer te kopen (het schakelen lijkt me erg moeilijk)?
Nee schakelen is niet moeilijk, je hebt eigenlijk gelijk door hoe het werkt.
Je kunt dus gewoon op een schakel beginnen.
Op YouTube staan veel filmpjes hoe je moet schakelen of misschien heb je wel een kennis die je even wegwijs kan maken.
MH2001 schreef:
- waar kun je je brommer verzekering als je jonger bent dan 18 jaar?
Er zijn vele verzekeringsmaatschappijen waar dit kan, Klaverblad verzekeringen en de Hema zijn volgens mij het goedkoopste, maar alsnog is de premie voor een brommerverzekering voor jeugdige bestuurders best wel duur, mijn zoon van 16 betaalt € 47 premie per maand terwijl ik als volwassene maar € 10 per maand betaal voor dezelfde brommer.
MH2001 schreef:
- welke benzine verbruikt de Derbi Senda Xrace 2007? Ik heb begrepen dat je moet mengen?
Gewone Euro95 benzine, een Derbi heeft een apart oliepompje voor de 2-takt olie zodat je zelf niet hoeft te mengen.
Maar ...vaak wordt deze oliepomp verwijderd en dan moet je inderdaad wel zelf een beetje olie bij de benzine in je tank doen, ook dat is erg eenvoudig, 20ml olie op 1 liter benzine dus 1 op 50.
MH2001 schreef:
- wat zijn de maandelijkse kosten (exclusief onderhoud)?
De premie voor de verplichte verzekering, benzine, 2 takt olie ...
Een volle benzine tank kost ongeveer € 11 en daar kan je ongeveer 175 kilometer mee rijden.
Kortom je brommer kost toch wel flink een paar tientjes per maand.
Het handigste is om je ouders dit allemaal te laten betalen ... dat doet mijn zoon ook.
MH2001 schreef:
- max. kilometerstand bij aanschaf van een 2e hands brommer?
Bij een 2e hands weet je nooit of de tellerstand echt klopt.
Belangrijk is ook of iemand goed zijn onderhoud heeft gedaan, of de Derbi binnen heeft gestaan of dag en nacht buiten, enzovoorts. De Derbi die ik kocht had ruim 17.000 kilometer op de teller, was erg verroest, had weinig liefde en onderhoud gekregen, veel was totaal versleten en nooit vervangen... Een kilometerstand zegt wel iets maar niet alles.
Succes !
Marco