Expertise gezocht, blok revisie

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
VVincent
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing (2008)

Expertise gezocht, blok revisie

Ongelezen bericht door VVincent »

Ik ben nog maar net geregistreerd en heb pas sinds afgelopen donderdag een Derbi (drd racing uit 2008).
Maar ik heb deze gekocht met een blok die niet wou starten. Ik heb er dus ook niet te veel voor betaald!

De dag erna ben ik direct aan de slag gegaan met het blok en heb eerst maar eens de cilinder eraf getrokken. En daar zag ik de ellende al. (Zie de foto's hieronder...)
Afbeelding
Afbeelding
En ja, er ligt een losse o-ring in de cilinder :palm:

Afbeelding
Afbeelding

Het is dus vrij duidelijk dat daar het probleem ligt en helaas mag die mooie Airsal 70cc de container in...
Maar daarnaast heeft de krukas ook wat te verduren gehad met het gevolg dat er zoveel speling op zit dat die ook niet meer te gebruiken is. Vervangen zal namelijk goedkoper zijn dan repareren.

Ik heb inmiddels het hele blok uit elkaar liggen en de meeste lagers zijn eruit, behalve 2 naaldlagers.
In principe wil ik het hele blok voorzien van nieuwe lagers, nieuwe keerringen, nieuwe krukas, nieuwe cilinder set en waarschijnlijk nieuwe bouten. Verder weet ik niet of ik nog meer moet vervangen, kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij onderdelen zoals de versnellingsbak, koppeling en kickstart??

Ik zou het erg waarderen als iemand voor wat meer duidelijkheid kan zorgen voordat ik spullen ga bestellen. Ik heb namelijk een paar punten gevonden waar ik me zorgen over maak. (Zie de foto's hieronder...)

Afbeelding
Klein scheurtje in de behuizing van de krukas, geen gleuf. Is dit geen probleem als ik het een beetje gladschuur?

Afbeelding
Ik had al even gekeken op internet en zag dat dit ook in een andere carter zat van een NT blok, maar toch vroeg ik me af of dit wel zo hoort. Het ziet er namelijk uit alsof iemand het gat slordig heeft uitgeboord of met een vijl aan de slag is gegaan. Wat is hier het verstandigste om te doen, het gat netjes vijlen, zo laten of hoort dit totaal niet thuis in het blok?

Afbeelding
Afbeelding
En het laatste waar ik me zorgen over maak is dit plekje bij het inlaatstuk/spruitstuk. Wat is hier het verstandigste om te doen, plekje netjes wegwerken of zo laten, als het geen invloed heeft op de prestaties en gezondheid van het blok tenminste.

Elk stukje informatie en advies wordt gewaardeerd!
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Expertise gezocht, blok revisie

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het stukje bij de krukasholte is geen groot probleem, een heel klein beetje vlak maken (zodat er geen bramen o.i.d aanzitten) en het is klaar.

Het gat in het carter is origineel dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
De kleine schade bij het inlaat spruitstuk is minimaal en kan (door licht vlak te schuren) gewoon door.

Verder moet je goed kijken of alle ringen van de versnellingsbak goed zitten, de krukas goed centreren en altijd kijken naar overige scheuren in het motorblok.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gooncy
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Ongelezen bericht door Gooncy »

Foto 1: ik zie niet echt een scheur ergens? Of bedoel je dat gleufje? Dat gleufje hoort er in te zitten.
Foto 2: Dat gat hoort er idd niet zo uit te zien. Maar ik zou het niet groter gaan maken met je vijl, miss dat je het een ietsiepietsie gladder/hoekiger schuurt (zoals het hoort) maar naar mijn weten maakt dat niet zo veel uit.
Foto 3:Dat van de inlaat stuk kan je wel glad schuren, maar heeft niet zo heel veel invloed op de doorstroming.

miss heb je hier nog wat aan:

http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=6868
DRD EDITION
VVincent
Schakelrijder

Oke, bedankt allebei voor de reactie! :thumbup:
Ik ga de carters een goede schoonmaakbeurt geven en zal daarna rustig de tijd nemen om te kijken naar overige scheuren en plekken in en rondom het blok.
Wat betreft het revisie topic, die heb ik al meerdere keren doorgelezen en die ga ik ook vast nog wel nodig hebben tijdens het reviseren. Mocht ik nog meer vragen hebben dan zal ik deze hieronder stellen en dan is er vast wel iemand die mij daarmee kan helpen. :D
EZ_R
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003

Ongelezen bericht door EZ_R »

Ben je misschien niet goedkoper uit met een nieuw blok kopen? :think:
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
VVincent
Schakelrijder

EZ_R schreef:Ben je misschien niet goedkoper uit met een nieuw blok kopen? :think:
Dat betwijfel ik, als je op marktplaats kijkt naar een (nt) blok die loopt ( wat nog maar af te vragen is ), betaal je ruim €250/€300. Dat geld ben ik ook kwijt als ik mijn huidige blok reviseer. En dan weet ik zeker dat de onderdelen die erin zitten een lange tijd mee zullen gaan. Want het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat er iets vervangen moet worden aan een blok van Marktplaats. Dus ja, het is een beurt wat veel geld kost maar op de lange termijn denk ik dat reviseren beter is.
Of denk ik nu verkeerd?? :eh:
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Ja reviseren is beter, je weet idd niet hoe dat blok er van binnen uit ziet. En of die uberhaupt wel loopt ja
DRD EDITION
VVincent
Schakelrijder

Ik ben op dit moment onderdelen aan het uitzoeken, maar weet niet precies wat ik het beste kan doen, kwa setup.
Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk origineel en standaard houden. Een ontgrensde 50cc gaat immers al hard genoeg :D
Toen ik de brommer kocht zat er een 70cc van Airsal op met een 21mm dellorto carb. Tevens heb ik een 17,5mm van dellorto erbij gekregen.

Wat ik in gedachten heb:
Cilinder + Kop Derbi 2007 50CC (josdijkman) (€110,79)
Krukas Doppler Derbi Senda Origineel Nieuw Model (josdijkman) (€75)
Dellorto 17,5mm PHVA (handchoke)

Een standaard krukas is prima toch icm een standaard 50cc cilinder?
En heeft iemand ervaring met Naraku cilinders?? Of kan ik het beste weg blijven van dat spul?
Coen_O
Tuner
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track 2016
Derbi Senda SM DRD Racing 2015
Derbi DRD Racing 2010 [verkocht]

Ongelezen bericht door Coen_O »

Als je toch standaard ontgrensd rijdt kun je veel kanten op, zou gewoon een mooie originele cilinder halen en geen DMP.
https://www.josdijkman.nl/webshop/bromf ... ineel.html

Je kunt ook voor een airsal 50 gaan, de kwaliteit is wel wat minder als de echte originele cilinder en is ook iets slomer.
EZ_R
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003

Ongelezen bericht door EZ_R »

DMP gaat als de brandweer :shh:
Kwaliteit is anders
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
garfield
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Contacteer:

Ongelezen bericht door garfield »

DMP loopt wel netjes, maar is niet vooruit te branden..
Kan je beter die originele cilinder bij Jos halen.
Anders inderdaad een Airsal halen,die zijn vrijwel gelijk aan de originele cilinder,alleen wat goedkoper.
(wel met nicasil wand,net zoals bij de originele ot cilinders)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Vind dat dmp erg onderschat word. Maar in jouw geval zou ik mooi ori halen. :thumbup:
DRD EDITION
VVincent
Schakelrijder

Ik heb gister het nodige spul opgehaald bij Josdijkman en bij thuiskomst de lagers en krukas in de vriezer gelegd zodat ik vandaag bezig kon. En dat ben ik ook, maar het wil niet echt lukken met de krukas lagers...
Ik heb ze er allebei in principe in, alleen lopen ze niet helemaal gelijk met de krukasholte in de carter. Ik heb het idee dat dat wel moet en kan, maar het lukt me niet. Iemand tips hiervoor?
Misschien een passende dopsleutel en bankschroef?
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Je kan ze met de oude lagers er voorzichtig helemaal intikken.
Ze moeten inderdaad helemaal vlak met het carter liggen.

Even het carter heetmaken met een föhn of verfstripper werkt ook goed.
Door de warmte gaan de lagers er makkelijker in.
Op alle filmpjes op internet zie je dat de lagers er zo invallen,maar dat werkt niet als de lagers nog nooit vervangen zijn geweest.
Daar is gewoon nog niet genoeg ruimte voor.

Dus gewoon met beleid de lagers erin tikken.

Als je dat voor elkaar hebt,dan weer warmstoken en dan schuift de koude krukas zo in het rechtercarter.

Voor je het linkercarter erop schuift,ook deze bij het krukaslager goed heet stoken.
Dan schuiven de carters namelijk zo op elkaar,vrijwel vanzelf.
Anders moet je namelijk het linkercarter met een rubber hamer op z'n plek tikken.
Dat gaat ook wel,maaf waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :thumbup:
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
VVincent
Schakelrijder

Oke, helemaal duidelijk.
Ik heb het blok warm gemaakt toen ik de lagers erin ging zetten en ze kwamen uit de vriezer, maar ze vielen er inderdaad niet zo makkelijk in...
Ik heb de krukaslager er in moeten tikken, maar op een gegeven moment wou hij niet meer verder. Ik heb de digitale schuifmaat erbij gepakt en ik zag dat er nog 0.5mm/0.7mm verschil zit. Tussen de krukasholte en de bovenkant van de krukaslager.
Ik ben bezig om ze verder erin te krijgen maar het wil nog niet echt lukken. Het lijkt alsof er onderin wat tussen de lager en de carter zit. Alhoewel ik dat van tevoren heb gecontroleerd en toen was het mooi schoon en vlak...
Is er een manier om de nieuwe krukaslagers er voorzichtig uit te tikken en her te gebruiken??
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Dat moet geen probleem zijn.
Als ze er niet verder in gaan en het carter goed schoon is,dan zitten ze goed.
Eventueel kan je met een voelermaatje bij de keerring kijken hoeveel ruimte er nog is.
Maar,bij minder als een mm zit het wel goed hoor :D

En er weer uithalen gaat wel,maar dan beschadigen ze(dus niet echt een optie)

Gewoon nu weer heetstoken en de krukas erin laten schuiven.
Dan pakking erop en linker lager heetstoken.(mag best 200 graden worden..)
Als het goed is, schuift het linker carter zo op z'n plek.
VVincent
Schakelrijder

Oke, ik rijd morgen sowieso nog even langs de brommerboer om te kijken of zij nog wat kunnen doen. Maar het punt is dat beide krukaslagers die 0.5mm/0.7mm hebben. Dus grofweg zal er 1.5mm ruimte extra zijn. Dus ik vraag me af of ik de carters nog mooi op elkaar krijg met die ruimte ertussen, als ik het zo zou laten...
VVincent
Schakelrijder

Ik heb het blok inmiddels in elkaar met een nieuwe krukas, nieuwe lagers en nieuwe keeringen. Maar ik zit met een probleem.
Bij mijn ontsteking hangt namelijk een draadje los en ik heb al wat op internet rondgekeken maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden. Ik dacht zelf dat ik hem op die connector moet solderen naast de groene draad, maar op google afbeeldingen zie ik ontstekingen waar de losse (witte) draad vast zit op het metalen plaatje met die 2 gouden schroefjes en 1 rvs schroefje.
Kan iemand mij hiermee helpen? Dan kan het vliegwiel er namelijk op en het blok weer onder de brommer. Waarna ik vervolgens de rest kan monteren en afstellen.

Hier een aantal foto's om te begrijpen wat ik bedoel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Die witte draad is een massa.
Deze hoort met een oogje aan de ontsteking vast te zitten.
Kan je dus zelf met een nieuw stekkertje vastzetten aan 1 van de 3 boutjes van de ontsteking.
VVincent
Schakelrijder

Oke, de onsteking heb ik inmiddels voor mekaar. Maar nu heb ik een andere probleem, hij schakelt niet helemaal lekker. In zijn 1 kan ik hem ong 1m vooruit drukken en dan weer 1m achteruit, daarna blokkeert het wiel namelijk (en ja, ook met de koppeling in). En het lijkt alsof die ook in een versnelling zit als hij eigenlijk in zijn neutraal moet staan...
Verder werkt de koppeling wel, alleen niet in zijn 1, waar het wiel blokkeert.

Ik heb de versnellingsbak handmatig getest met de schakelwals en ster en hij schakelde prima en nu denk ik dat de schakelas en schakelpal ervoor zorgen dat ie niet meer goed schakelt. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat het kan zijn?

Ik hoor het graag!

-edit: Ik heb nog geen versnellingsbakolie in m'n blok gehad, ik wou namelijk eerst de versnelling testen voordat ik dat erin ging gooien... Dit maakt toch geen verschil als je de versnellingen wilt testen?

(voor alle duidelijkheid, ik heb de brommer nog niet gestart en heeft dus ook niet gelopen zonder olie of iets dergelijks!)

Ik weet niet of deze foto's helpen maar een betere kon ik niet maken zonder het koppelingshuis en koppelingshart eraf te halen...
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie