Koppakking steeds lek.

Algemene vragen over Derbi.
royvi
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Koppakking steeds lek.

Ongelezen bericht door royvi »

Han schreef:ik snap niet waarom iedereen altijd zijn kop wil vlakken. Die krijg je echt niet fatsoenlijk als je hebt liggen beunen. Wat dan het beste is, is de draaibank
Met geduld wil het super op een glasplaat met waterproof schuurpapier. Tenzij hij te krom is, maar dan kan je hem ook beter weggooien. Moet je weer dubbele/dikkere voetpakking enz. Wordt ie ook nog tammer van, en een senda is al zo tam. :roll:
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Boeki
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007

Ongelezen bericht door Boeki »

Ik heb van die 400 korrel platen schuurpapier gehaald, maar moet ik die eerst onder de kraan houden ofzo als ik ga schuren? :)
Open the Throttle and Smile
Joenne88
Pro tuner
Vervoersmiddel: Yamaha FZX 750, Peugeot 106

Ongelezen bericht door Joenne88 »

moet je wel de waterproof hebben... wet-sanding heet het... dus hoe je het doet maakt niet uit, als het maar nat is ;) geeft een veel fijner en nauwkeuriger effect dan droog schuren. ook minder opwaaiend stof zeg maar.
Roses are red, Violets are blue, and i blew my load all over You
Gerben
Tuner
Vervoersmiddel: drd 2006 race beest black edition JST tuned
MH furia 2006
gehad:
senda x-treme 2004
drd 2007 LTD
drd dition 2004
malaguti firefox
senda x-treme 2001

Ongelezen bericht door Gerben »

Boeki schreef:Ik heb van die 400 korrel platen schuurpapier gehaald, maar moet ik die eerst onder de kraan houden ofzo als ik ga schuren? :)
:lol: ,beetje grof he,je schuurt er dan veelste veel van af
pak een glasplaat
leg daar korrel 1200 op,spuit wd 40 op het schuurpapier
en dan draaiende beweging maken,totdat je alle vlekken kwijt ben ;)

bij te strak aandraaien van de cilinderkop moeren kan de cilinder niet ver genoeg uitzetten als hij warm wordt
dus loopt hij vast/warm, kijk maar eens goed bij een warmgelopen cilinder, dan zie je vaak 4 warmloop sporen terplaatse van de tapeinden

en de binnenste 4 moeren ook niet te vast aandraaien,is ook wel heel logisch he ;)
of leen even bij iemand een moment sleutel
voor m6 doe ik 10NM de buitenste boutjes dus
en voor m7 13NM de binnenste dus

suc6
says never that you drive to fast, because there,s no limit for speed
Boeki
Pro tuner

Ik ben gelukkig nog niet begonnen, zal ff nieuw schuurpapier halen dan. :)

We hebben op het werk wel momentsleutels, maar zover ik weet zijn die niet instelbaar.
Worden gebruikt om de bouten in de velgen van de auto's goed vast te zetten.
4MX
Derbi fan
Vervoersmiddel: Yamaha YZ 250 2T Enduro/Kawa ZX-9R/Polaris 250 Quad/SR Sprinter

Ongelezen bericht door 4MX »

Boeki schreef:Ik ben gelukkig nog niet begonnen, zal ff nieuw schuurpapier halen dan. :)

We hebben op het werk wel momentsleutels, maar zover ik weet zijn die niet instelbaar.
Worden gebruikt om de bouten in de velgen van de auto's goed vast te zetten.
Die zijn 'denk ik' niet binnen het bereik wat jij nodig zult hebben. Toch is het wel verstandig om de moeren kruislings met een moment sleutel aan te draaien. Als je de cilinderkop op een glasplaat houdt voel je verder geen oneffenheden?

Aan een kop die krom is zou ik niet teveel energie in steken.

Succes!
Boeki
Pro tuner

Nee idd, die momentsleutels beginnen bij 60 Nm. ;)
Maar gelukkig zat er bij het speciaal gereedschap een momentsleutel van onder de 20 Nm.

Ik heb de kop even op het aanrecht gelegt, en daarna in de marmeren vensterbank (neem aan dat dat ook wel recht is) en kon de kop gewoon helemaal heen en weer wiebelen. :shock:

Dus toen maar begonnen met vlak schuren, en na 10 minuten draaien op korrel 400 met WD40 erop was er gewoon nog een stuk aan de zijkant waar het helemaal nog niks geschuurd is. Maarja, ondertussen is tie wel recht, hopelijk heb ik er nog wat aan. Nu nog ergens korrel 1200 kopen, zodat ik de krassen weg kan halen. En een nieuwe spuitbus, want de mooie matzwarte verf op mn kop is lelijk geworden. :x
4MX
Derbi fan

Is het echt heel veel materiaal weggeschuurd? Anders zou je even de inhoud van je verbrandingskamer moeten nameten als je het kopje er weer op hebt. Aangezien je volume verkleint wordt door het vlakken.

Misschien staat het hier wel ergens uitgelegd, is wel de moeite waard in verband met pingelen.
Dan ben je verder van huis!
Succes
Boeki
Pro tuner

4MX schreef:Is het echt heel veel materiaal weggeschuurd? Anders zou je even de inhoud van je verbrandingskamer moeten nameten als je het kopje er weer op hebt. Aangezien je volume verkleint wordt door het vlakken.

Misschien staat het hier wel ergens uitgelegd, is wel de moeite waard in verband met pingelen.
Dan ben je verder van huis!
Succes
Als jij me daar ff bij zou kunnen helpen zou dat wel makkelijk zijn, want hier op het forum staat er niets over. :)
Ik denk zeker dat het de moeite waard is. :roll:

Oja, en waar verkopen ze schuurpapier met korrel 1200?
Want bij de gewone Karwei beweren ze dat je daar helemaal voor naar Eindhoven moet omdat daar een speciale winkel zit ofzo.
4MX
Derbi fan

Bij de betere auto materialen zaak en doe het zelf winkels zouden ze toch wel 1200 moeten hebben?
Ik wil het je wel uitleggen, moet je alleen zelf even de juiste gegevens bij de meting zoeken aangezien ik alleen maar met 80cc tm 500cc crossmotoren werk. Je kan je juiste volume van je verbrandingskamer voor een 50cc ook berekenen, staat vast wel ergens duidelijk op internet uitgelegd.

Meting:
Benodigdheden: Een klein beetje olie (bijvoorbeeld mengolie), een dokters spuit waar je minimaal 2cc per streep af kan lezen, een slangetje voor op de spuit, waterpasje (hoeft niet per ce) het normale dagelijkse gereedschap.

Hoe te doen: Je zorgt dat aan de bovenkant van je cilinderkop genoeg ruimte hebt om goed te kunnen kijken/werken. Dus tank er af enzovoort. De voorbocht moet je er afhalen omdat er eventueel olie in kan lekken. Ontstekingsdeksel er afhalen zodat je het vliegwiel met de hand kan verdraaien. Bougie uit de kop draaien. En dan ga je de brommer zo opstellen dat je een goede meting kan doen.

Belangrijk is dat je cilinderkop horizontaal staat ten opzichte van de grond, waterpas dus. Dit kan op het oog, maar een waterpasje is handig. Zodra je dit gedaan hebt steek je een potlood of eventueel een ander hulpgereedschap rechtop door het midden van je bougiegat, nu verdraai je met je hand het vliegwiel en zal het potlood door de beweging van de zuiger op en neer gaan. Zoek het BDP op (bovenste dode punt) en zorg ervoor dat je vliegwiel niet meer verdraait en de zuiger in het BDP blijft staan. Nu vul je je spuit met 10 mengolie, LET OP: het is super belangrijk dat je de spuit vult zonder enige luchtbellen.

Schrijf op met hoeveel cc je de spuit hebt gevuld en controleer of hij echt zonder enige luchtbel gevuld is. Nu spuit je de olie door het bougiegat van de cilinderkop en vul je de gehele kop tot ook het gehele bougiegat tot de top gevuld is (rand van het bougiegat, beweeg nu heel voorzichtig het vliegwiel HEEL iets naar links en daarna HEEL iets naar rechts zodat je zeker weet dat je het bovenste dode punt correct hebt gevonden. Zet het de zuiger weer precies in het dode punt. Nu kijk je op je spuit hoeveel cc olie je hebt gebruikt om de cilinderkop te vullen, dit trek je van de 10cc af waarmee je de spuit hebt gevuld. Het getal wat je dan uitgerekend hebt is het volume van je cilinderkop.

Wees heel voorzichtig met het naar links en rechts draaien wanneer de cilinderkop met olie gevuld is, want wanneer je dit te ver doet zakt de zuiger te ver en stroomt de olie via de poorten weg en kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

Wat je dan zelf even moet opzoeken is de standaard waarde van het volume van de cilinderkop van je Derbi. Misschien staat dit in het werkplaats handboek die op internet te vinden zijn?

Sorry voor de late reactie, drukjes! Succes!
Boeki
Pro tuner

Ik denk dat er sprake is van een klein misverstand, want van de buitenkop (om het zo maar te noemen) heb ik dus een heel stuk afgeschuurd, maar de binnenkop, dat vierkante ding waar je je bougie in draait was nog wel recht. ;)

Dus dan is er niets aan de hand?

Wel bedankt voor je uitleg! Moet je een how-to van maken, kan altijd handig zijn. :)

Ondertussen heb ik al wel een adres gevonden voor korrel 1200. :D
Plaats reactie