gietijzer of alu?
-
- Schakelrijder
- Berichten: 149
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 22:46
- Vervoersmiddel: Derbi Drd Racing
- Locatie: Renkum
gietijzer of alu?
hallo,
Ik vroeg mij even af I.V.M inrijden wat voor cilinder een derbi heeft?
wat is de orginele cilinder? gietijzer of aluminium en wat zijn de meeste (misschien wel alle?) andere derbi cilinders?
tnx
grtz
Ik vroeg mij even af I.V.M inrijden wat voor cilinder een derbi heeft?
wat is de orginele cilinder? gietijzer of aluminium en wat zijn de meeste (misschien wel alle?) andere derbi cilinders?
tnx
grtz
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 21:31
- Vervoersmiddel: Derbi GPR
Re: gietijzer of alu?
Derbi cilinders zijn volgens mij alu...
Ik weet niet of je een hele nieuwe derbi hebt ?
Als je alleen de cilinder nieuw hebt, hoef je niet zo lang in te rijden.
Half uurtje op temperatuur rijden, rond 8000 toeren, keertje naar 9000 trekken.
Dan bougie eruit en half uurtje laten afkoelen, daarna weer op temperatuur rijden, beetje rond de 10000 komen nu.
Dan paar keer helemaal doortrekken.
Ik weet niet of je een hele nieuwe derbi hebt ?
Als je alleen de cilinder nieuw hebt, hoef je niet zo lang in te rijden.
Half uurtje op temperatuur rijden, rond 8000 toeren, keertje naar 9000 trekken.
Dan bougie eruit en half uurtje laten afkoelen, daarna weer op temperatuur rijden, beetje rond de 10000 komen nu.
Dan paar keer helemaal doortrekken.
- J03P
- Moderator
- Berichten: 1771
- Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 13:08
- Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra - Locatie: ^--Up there
Re: gietijzer of alu?
standaard heeft Derbi NT aluminium cilinders met nicaceal wand en losse binnenkop 
De snelle cilinders zijn aluminium (Malossi,Metrakit,Airsal, etc.)
Wat langzamere slijtvaste cilinders zijn van gietijzer (DR,TP,Polini)
mijn tip voor inrijden: starten en gewoon 30 min laten draaien, daarna een kilometer of 50 rustig rijden en een beetje afwisselen in te toeren.
Het beste is om je brommer warm te laten draaien elke keer dat je start. Ik zet hem altijd aan en ga dan m'n handschoenen pakken, helm opzetten en dat soort dingen. Tegen de tijd dat je klaar bent is je cilinder al lekker warm en kun je meteen wegrijden.

De snelle cilinders zijn aluminium (Malossi,Metrakit,Airsal, etc.)
Wat langzamere slijtvaste cilinders zijn van gietijzer (DR,TP,Polini)
mijn tip voor inrijden: starten en gewoon 30 min laten draaien, daarna een kilometer of 50 rustig rijden en een beetje afwisselen in te toeren.
Het beste is om je brommer warm te laten draaien elke keer dat je start. Ik zet hem altijd aan en ga dan m'n handschoenen pakken, helm opzetten en dat soort dingen. Tegen de tijd dat je klaar bent is je cilinder al lekker warm en kun je meteen wegrijden.
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten
-
- Pro tuner
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
- Vervoersmiddel: Je vriendin.
Re: gietijzer of alu?
Heb je pas een nieuwe brommer? 500km begrenst laten en gwn tegen 45 rijden 

- J03P
- Moderator
- Berichten: 1771
- Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 13:08
- Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra - Locatie: ^--Up there
Re: gietijzer of alu?
haha de oldskool manier 
is prima om te doen, maar eigenlijk niet nodig.

is prima om te doen, maar eigenlijk niet nodig.
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 21:31
- Vervoersmiddel: Derbi GPR
Re: gietijzer of alu?
30 min warm draaien stationair is niet goed...
Je moet je motor belast inrijden, een paar minuutjes het water op temperatuur krijgen is prima.
Maar 30 min is een beetje overdreven...
Je moet je motor belast inrijden, een paar minuutjes het water op temperatuur krijgen is prima.
Maar 30 min is een beetje overdreven...
- J03P
- Moderator
- Berichten: 1771
- Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 13:08
- Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra - Locatie: ^--Up there
Re: gietijzer of alu?
ieder z'n ding he.
Ik heb 't altijd zo gedaan en het bevalt me prima, net zoals dat sommigen hun brommer 500km inrijden.
Ik heb 't altijd zo gedaan en het bevalt me prima, net zoals dat sommigen hun brommer 500km inrijden.

It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: gietijzer of alu?
Alleen een aluminium met nicaseal cilinder hoef je eigenlijk nauwelijks in te rijden, keer warm rijden en af laten koelen en gaan.
Een nieuwe brommer moet je wel inrijden, en belast inrijden wordt inderdaad aangeraden. Sowieso is het niet goed om je brommer een half uur stationair te laten draaien, het is beter om je brommer warm te rijden. Dus eerst even rustig rijden.
Een nieuwe brommer moet je wel inrijden, en belast inrijden wordt inderdaad aangeraden. Sowieso is het niet goed om je brommer een half uur stationair te laten draaien, het is beter om je brommer warm te rijden. Dus eerst even rustig rijden.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Schakelrijder
- Berichten: 149
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 22:46
- Vervoersmiddel: Derbi Drd Racing
- Locatie: Renkum
Re: gietijzer of alu?
Wanneer moet ik trouwens mijn blokolie vervangen? ik heb nu 11.000 km gereden en de blokolie is nog nooit vervangen.. de brommer is 1 jaar oud en heb met standaart, v6 en rijd nu conti..
wanneer moet ik dit doen? en is dit zelf te doen?
wanneer moet ik dit doen? en is dit zelf te doen?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 21:31
- Vervoersmiddel: Derbi GPR
Re: gietijzer of alu?
Ik zou de olie dan wel binnen nu en 1000 km verversen.
Ze raden volgens mij aan om de 5000 km. Ik heb laatst de blokolie vervangen en deze was na genoeg helemaal schoon.
Had er 5000 km mee gereden. Maar het gaat om de zuurgraad van de olie, dus ik zou niet weten of 11000 erg zou zijn.
Maar zelf vervangen kan prima, even de brommer warm rijden, en dan de plug eruit draaien.
Ze raden volgens mij aan om de 5000 km. Ik heb laatst de blokolie vervangen en deze was na genoeg helemaal schoon.
Had er 5000 km mee gereden. Maar het gaat om de zuurgraad van de olie, dus ik zou niet weten of 11000 erg zou zijn.
Maar zelf vervangen kan prima, even de brommer warm rijden, en dan de plug eruit draaien.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 149
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 22:46
- Vervoersmiddel: Derbi Drd Racing
- Locatie: Renkum
Re: gietijzer of alu?
hoe moet dit precies dan dat vervangen? ik weet dat er een soort plugschroefding zit van plastic aan de bovenkant aan de rechterkant van me blok.. en dat er een inbus schroef zit in het midden zeg maar...
wat moet ik precies doen? ik weet dat er 10 w 40 in moet maar dat is dan ook gelijk alles..
wat moet ik precies doen? ik weet dat er 10 w 40 in moet maar dat is dan ook gelijk alles..
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 21:31
- Vervoersmiddel: Derbi GPR
Re: gietijzer of alu?
Van welk jaar is je derbi ?
Bij het nieuwe type blok zit de plastic schroef aan de linkerkant als je er op zit.
De inbus in het midden van de carter deksel is een controle plugje.
Je moet de bout onder aan je carter los schroeven dan loopt de olie eruit.
Dan haal je de plastic schroef eruit en daar vul je 650ml olie bij.
Dan haal je die inbus plug er voorzichtig uit, als hier olie uit komt, is het oliepeil oke.
Bij het nieuwe type blok zit de plastic schroef aan de linkerkant als je er op zit.
De inbus in het midden van de carter deksel is een controle plugje.
Je moet de bout onder aan je carter los schroeven dan loopt de olie eruit.
Dan haal je de plastic schroef eruit en daar vul je 650ml olie bij.
Dan haal je die inbus plug er voorzichtig uit, als hier olie uit komt, is het oliepeil oke.
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: gietijzer of alu?
En stel dat je stukjes ijzer tegenkomt (glinstering in olie) dan moet je de boel eerst goed doorspoelen. (met benzine bijvoorbeeld, maar dan wel een poos wachten tot alles verdampt is!) Je hebt de olie er al zo lang inzitten dus je weet maar nooit!
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Tuner
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 22:43
- Vervoersmiddel: Derbi Xtreme 05
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=6069
- Locatie: Thuis
Re: gietijzer of alu?
Heb je geen handboek er bij?
Achter je rempendaal zit ook nog een bout, die moet er ook uit
En je moet geen synthetische olie nemen, dan gaan je platen slippen
Achter je rempendaal zit ook nog een bout, die moet er ook uit

En je moet geen synthetische olie nemen, dan gaan je platen slippen
Derbi Xtreme 05 & Honda Cr 125 04 (Verkocht! http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=1187" onclick="window.open(this.href);return false;)
-
- Schakelrijder
- Berichten: 149
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 22:46
- Vervoersmiddel: Derbi Drd Racing
- Locatie: Renkum
Re: gietijzer of alu?
hmm oke mensen.. ik weet van de plug ja en van de imbus midden op me carter..
Alleen welke bout moet ik hebben die onder me karter zit zodat de olie eruit loopt? er zitten er namelijk aardig wat:p iemand een foto ofzo die het verduidelijkt?:P
En ik kan denk ik toch gewoon bij tankstasion een bus van die olie halen? dus niet syntetisch en dan 10w40 toch ofzo?
grtz.
Alleen welke bout moet ik hebben die onder me karter zit zodat de olie eruit loopt? er zitten er namelijk aardig wat:p iemand een foto ofzo die het verduidelijkt?:P
En ik kan denk ik toch gewoon bij tankstasion een bus van die olie halen? dus niet syntetisch en dan 10w40 toch ofzo?
grtz.
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: gietijzer of alu?
Ik zou die olie bij een brommerzaak halen, vaak hebben tankstations die niet of ze hebben zo'n huismerk. (hoeft niet per defenitie slecht te zijn, maar toch)
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
- J03P
- Moderator
- Berichten: 1771
- Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 13:08
- Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra - Locatie: ^--Up there
Re: gietijzer of alu?
Zou ik ook doen, dat spul is veel beter voor je blok dan benzinepomphuismerk.
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten
-
- Pro tuner
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
- Vervoersmiddel: Je vriendin.
Re: gietijzer of alu?
Ik zou hem in zijn geval gewoon naar de dealer doen.