Derbi afstellen, vragen!

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Jan-Jelle
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 19:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD racing,Airsal 50, Gianelli Conti, Xenon

Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Jan-Jelle »

Hallo allemaal,

Sinds mijn Derbi weer in elkaar zit wil het afstellen voor geen meter lopen. Onderin, rond de 3-4000 toeren heb ik totaal geen vermogen, bij de 6000 toeren komt het vermogen op en is hij als een speer weg, tot 10.000 toeren. Vervolgens schakel ik naar zijn 2 en trekt hij even door en begint dan in te houden, voordat hij begint in te houden moet ik dus snel naar zijn 3 en dan trekt hij weer door, van zijn 3 naar zijn 4 gaat redelijk en als ik in zijn 4 zit wil hij niet meer op toeren komen en zakt de snelheid terug. Op dat moment heb ik dus 2 nutteloze versnellingen over en rijdt de brommer voor geen meter. Hieronder staat mijn Setup beschreven:

Derbi DRD D50B0 blok
Originele 50cc met Proxx zuiger en uitgefreesde spoelpoorten
Carters en spoelpoorten op elkaar afgestemd voor optimale ''flow''
Doppler krukas
Doppler ER2 membraan
Malossi koppelingsveertjes
Prorace krukaslagerset
nieuwe originele baklagers
Dellorto 17,5mm carb
Momenteel sproeier 102
Yasuni Cross HM met dubbele demper
TWV 14-53

Sommige mensen denken dat het de compressie is, anderen denken dat hij te weinig lucht krijgt en een scootermonteur dacht dat er een verotte zuiger in zat, maar die is net nieuw. Naar mijn idee kan het de compressie zijn, of te weinig lucht. Maar ook als ik zonder luchtfilter rijd houd hij zo in.

Ik vermoed dat het iets lastigers is, als dat zo is wil ik de brommer eventueel wegbrengen naar een specialist. Weten jullie iemand die echt ''de man'' is in afstellen en aanpassen van schakelbrommers? Graag iedereen noemen, bij voorkeur gewoon brommer-zaken.

Graag jullie mening, alle ideeën zijn welkom!

Groet,

Jan-Jelle Mulder
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door royvi »

Trekt hij geen valse lucht? Bijvoorbeeld bij het membraam afsluiting of de linkerkrukaskeerring?
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan-Jelle
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 19:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD racing,Airsal 50, Gianelli Conti, Xenon

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Jan-Jelle »

Nog niet op gecontroleerd, ga ik morgen eens doen, bij membraan zou kunnen, bij krukaskeerring lijkt me sterk, dat is een nieuwe namelijk... maar ik zal t eens nakijken. dat doe je met Deo ofzo, toch?
Gebruikersavatar
Limburger
Moderator
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 14 dec 2010, 19:31
Vervoersmiddel: -Ford Dexta 2000 eind jaren '60'
-Ford F100 1953 V8
-KTM EXC 300 1997
Locatie: Heibloem (limbabwe)

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Limburger »

Jah gewoon aankicken, en dan deo rondom je carb/spruitstuk, als ie dan ineens raar begint te lopen (hogere toeren etc) dan zit daar ergens het probleem
Bart
Pro tuner
Berichten: 632
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:10
Vervoersmiddel: LTD 08 + vievacitie
Locatie: Weelde, Bels

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Bart »

je rijdt met ori luchtfilter rond?
zie inderdaad dat ie geen valse lucht trekt, daardoor kreeg ik de mijne overlaatst ook niet afgestelt.
Bij mij zat de luchtfilterbuis 3mm schuin, en trok hij dus valse lucht ;)
chrizztian93 schreef:Je kan ook je originele sproeier zelf opboren of laten tunen.
basDRD
Tuner
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 13:47

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door basDRD »

Spoelpoorten zelf uitgefreest? kan dat fout zijn ofzo.. lijkt me sterk dat je dan zulke problemen krijg maar youll never know?
Gebruikersavatar
KREGO
Pro tuner
Berichten: 1313
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 17:12
Vervoersmiddel: derbi parmakit 110cc'tje
aerox stage 6 racing 12p
Locatie: belgië

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door KREGO »

aarding van onsteking nog goed?
bij men drd, wou di eniet vooruit gaan en zen 2 5 en 6
werd altijd erger en erger en opeens was bobijn kapot
nieuwe gehaald en het ging weer
Parmakit 110cc @ derbi
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan-Jelle
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 19:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD racing,Airsal 50, Gianelli Conti, Xenon

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Jan-Jelle »

@Bart, bij je luchtfilter trek je nooit valse lucht aan.

Verder:
Weer lekker bezig geweest. Hij loopt redelijk, zonder luchtfilter. Valse lucht krijgt hij naar mijn idee niet. Ik ga hem volgende week naar Kenny's in Amersfoort brengen, die gaat hem voor mij afstellen. Ik vermoed dat er een grotere carb op moet en een ander luchtfilter, maar dat zie ik dan wel... Eerst gaan ze bij Kenny's maar eens naar kijken en dan hoor ik het wel. Ik ben er inmiddels zelf een beetje klaar mee en wil het nu gewoon goed hebben dus besteed ik het laatste maar even uit.

Tot zover, volgende week meer nieuws!


Jan-Jelle
Ruben'94
Beginnende tuner
Berichten: 287
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 16:58
Vervoersmiddel: X-treme R '08

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Ruben'94 »

Klopt je kan dan inderdaad geen Valse lucht trekken, maar hij krijgt dan wel méér lucht waardoor de afstelling alsnog te arm kan zijn, beetje power-filter idee.
Derbi Slideshow- Stuur je hoge kwaliteit foto's naar rubenlinden@live.nl, dan zorg ik dat hij erin komt, topic in café.
jurjen27
Tuner
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 22:43
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme 05
Locatie: Thuis

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door jurjen27 »

Wat is dat nou voor onzin, Tuurlijk kan je wel valse lucht trekken, als je het niet door je filter haalt is het fals.
De lucht die aangezogen word moet of door een filter of helemaal niets, je kan niet half, want dan kan je hem nooit afstellen.
Kijk eens of je filter niet smerig of nat is, en op hoeveel slagen je luchtschroef staat.

Loopt hij altijd weer hetzelfde stationair, of moet je telkens aan de stationair schroef draaien?

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Derbi Xtreme 05 & Honda Cr 125 04 (Verkocht! http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=1187" onclick="window.open(this.href);return false;)
Jan-Jelle
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 19:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD racing,Airsal 50, Gianelli Conti, Xenon

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Jan-Jelle »

jurjen27 schreef:Wat is dat nou voor onzin, Tuurlijk kan je wel valse lucht trekken, als je het niet door je filter haalt is het fals.
De lucht die aangezogen word moet of door een filter of helemaal niets, je kan niet half, want dan kan je hem nooit afstellen.
Kijk eens of je filter niet smerig of nat is, en op hoeveel slagen je luchtschroef staat.

Loopt hij altijd weer hetzelfde stationair, of moet je telkens aan de stationair schroef draaien?

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Valse lucht is lucht die op plekken binnenkomt waar het niet binnen hoort te komen, het hoort in je carb binnen te komen, dus of je nou met of zonder luchtfilter rijdt, het komt bij je carb binnen en dat hoort. Valse lucht komt op plekken als de pakking tussen blok en membraan of tussen membraan en spruitstuk binnen.
Als je luchtfilterbuis er scheef opzit en daar komt lucht binnen heet dat geen valse lucht, maar gewoon een verkeerd gemonteerde luchtfilterbuis.

Ik heb een nieuw element in me luchtfilter en is niet nat of vies. ook het oude element heb ik teruggezet, maakt allemaal niets uit. Luchtschroef heb ik ook alles al mee geprobeerd.

Ieder blok is anders en het zou goed kunnen dat mijn carb alsnog te klein is. Een grotere carb, 19mm, kan nooit kwaad i.p.v. 17,5. En Jurjen, met wat voor uitlaat rijd jij dan? want dat kan ook flink verschil maken natuurlijk...
jurjen27
Tuner
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 22:43
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme 05
Locatie: Thuis

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door jurjen27 »

Jan-Jelle schreef:
jurjen27 schreef:Wat is dat nou voor onzin, Tuurlijk kan je wel valse lucht trekken, als je het niet door je filter haalt is het fals.
De lucht die aangezogen word moet of door een filter of helemaal niets, je kan niet half, want dan kan je hem nooit afstellen.
Kijk eens of je filter niet smerig of nat is, en op hoeveel slagen je luchtschroef staat.

Loopt hij altijd weer hetzelfde stationair, of moet je telkens aan de stationair schroef draaien?

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Valse lucht is lucht die op plekken binnenkomt waar het niet binnen hoort te komen, het hoort in je carb binnen te komen, dus of je nou met of zonder luchtfilter rijdt, het komt bij je carb binnen en dat hoort. Valse lucht komt op plekken als de pakking tussen blok en membraan of tussen membraan en spruitstuk binnen.
Als je luchtfilterbuis er scheef opzit en daar komt lucht binnen heet dat geen valse lucht, maar gewoon een verkeerd gemonteerde luchtfilterbuis.

Ik heb een nieuw element in me luchtfilter en is niet nat of vies. ook het oude element heb ik teruggezet, maakt allemaal niets uit. Luchtschroef heb ik ook alles al mee geprobeerd.

Ieder blok is anders en het zou goed kunnen dat mijn carb alsnog te klein is. Een grotere carb, 19mm, kan nooit kwaad i.p.v. 17,5. En Jurjen, met wat voor uitlaat rijd jij dan? want dat kan ook flink verschil maken natuurlijk...
Hoe kan het dan dat een brommer anders loopt als je een powerfilter monteert, krijg je toch ook meer lucht, is het zelfde als dat je je slang er scheef op monteerd...

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Daar heb je wel gelijk in maar dan lijkt een 17,5 me ook al wel voldoende maar je kan 19 proberen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=iqqIpQ3eLrc" onclick="window.open(this.href);return false;
loopt lekker alleen de qualiteit van t filmpje is kut
Derbi Xtreme 05 & Honda Cr 125 04 (Verkocht! http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=1187" onclick="window.open(this.href);return false;)
Boeki
Pro tuner
Berichten: 4484
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
Locatie: Rotterdam/Woudenberg

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Boeki »

Valse lucht is alle lucht die na de carburateur het circuit nog binnen komt. Extra lucht door een scheef gemonteerde luchtfilterbuis is gewoon ongefilterde lucht. (ook niet goed natuurlijk)
Open the Throttle and Smile
jurjen27
Tuner
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 22:43
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme 05
Locatie: Thuis

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door jurjen27 »

@ boeki dat bedoelde ik alleen een beetje verkeerd verwoord :oops:
Derbi Xtreme 05 & Honda Cr 125 04 (Verkocht! http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=1187" onclick="window.open(this.href);return false;)
Boeki
Pro tuner
Berichten: 4484
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
Locatie: Rotterdam/Woudenberg

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door Boeki »

Volgens mij bedoelt Jan-Jelle dat ook. ;)
Open the Throttle and Smile
jurjen27
Tuner
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 22:43
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme 05
Locatie: Thuis

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door jurjen27 »

Dan was het een foutje van mij ;)
Derbi Xtreme 05 & Honda Cr 125 04 (Verkocht! http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=1187" onclick="window.open(this.href);return false;)
EVO
Beginnende tuner
Berichten: 274
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 00:57

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door EVO »

maar het probleem ligt sowieso niet aan een te kleine carb.
met 17.5 en die setup moet die gewoon kunnen lopen.
zie soms op youtube mensen met 80cc rijden en 14 mm, ook niet goed natuurlijk haha, maar t kan wel
Gebruikersavatar
n00n
Pro tuner
Berichten: 1080
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 10:51
Vervoersmiddel: Yamaha WR400F

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door n00n »

Zolang de cilinder maar benodigde brandstof krijgt maakt het niet echt uit hoe groot je gasfabriek is.
Afbeelding
jurjen27
Tuner
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 22:43
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme 05
Locatie: Thuis

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door jurjen27 »

Daarom en te groot is ook niet goed
Derbi Xtreme 05 & Honda Cr 125 04 (Verkocht! http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=1187" onclick="window.open(this.href);return false;)
JavenDrD
Pro tuner
Berichten: 1959
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 23:29
Vervoersmiddel: 2x retro - Drd Lim. #07 - Tomos

Re: Derbi afstellen, vragen!

Ongelezen bericht door JavenDrD »

jurjen27 schreef:
jurjen27 schreef: Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Daar heb je wel gelijk in maar dan lijkt een 17,5 me ook al wel voldoende maar je kan 19 proberen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=iqqIpQ3eLrc" onclick="window.open(this.href);return false;
loopt lekker alleen de qualiteit van t filmpje is kut
He loopt echt als een malle joh :wave: :emo:

Gewoon wegbrengen klaar, ben je van het gekloot af. Is niet meer leuk als het niet wilt lukken.
Afbeelding
Alainv-s schreef:Aha! Ik ben voor het eerst nuttig :emo: .
Plaats reactie