keuze cylinder
-
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: een derbi senda xtreme 2006
keuze cylinder
hey nou heb ik ongeveer een half jaar geleden een derbi senda xtreme 2001 gekocht en toen ben ik begonnen met afstellen omdat hij nogal stotterde voor de powerband nou liep hij toen ongeveer 90 er was spraken van valse lucht kappote onderdelen dat is allemaal gefixt nu loopt hij 110/120 ongeveer op de gps maar nog steeds krijg ik het stotteren er niet uit ook andere carburateur geprobeerd sproeiers met stappen van 2 dus ik heb het nog even aan de vorige eigenaar gevraagt en hij zij dat het ermee te maken kon hebben dat de cylinder slecht "gepoort" was of de poorten bewerkt oftewel is dit cylinder nog af te stellen of moet ik naar iets nieuws?
zelf had ik al wat in gedachten met tips van anderen
athena 50cc (zonder power valve)
Cilinder Top Performance 50cc Derbi EBE050/EBS050
Cilinder Stage6 Sport Pro MKII 50cc Derbi EBE050/EBS050
nog enige aanraders in cylinders / of tips hoe dit gefixt kan worden (het liefst blijf ik bij 50cc en wel een beetje power erin)
zelf had ik al wat in gedachten met tips van anderen
athena 50cc (zonder power valve)
Cilinder Top Performance 50cc Derbi EBE050/EBS050
Cilinder Stage6 Sport Pro MKII 50cc Derbi EBE050/EBS050
nog enige aanraders in cylinders / of tips hoe dit gefixt kan worden (het liefst blijf ik bij 50cc en wel een beetje power erin)
-
- Tuner
- Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70 (verkocht)
Speedfight 2 70cc mhr lc (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport
Re: keuze cylinder
Gasnaald ook al afgesteld? Ik denk dat hij met wat afstelwerk wel goed te krijgen is. Je moet die poorten wel goed slopen dat hij niet af te stellen is.
Als je een nieuwe cilinder koopt zou ik persoonlijk een 70cc halen. Door het bouwjaar neem ik aan dat het blok al een keer gereviseerd is. Als er een beetje goede kruk inzit rijd een 70cc zo veel beter vergeleken een 50cc. Als hij toch al zo hard loopt kan je het beter goed doen
. Maar dat moet je zelf weten. De boven genoemde cilinders zijn overigens goed keuzes.
Als je een nieuwe cilinder koopt zou ik persoonlijk een 70cc halen. Door het bouwjaar neem ik aan dat het blok al een keer gereviseerd is. Als er een beetje goede kruk inzit rijd een 70cc zo veel beter vergeleken een 50cc. Als hij toch al zo hard loopt kan je het beter goed doen

-
- Derbi fan
ja echt alles in de brommer vervangen behalve het cylinder de radiator de krukas en de versnellingsbak en daarin is nog niet vervagen omdat ik niet het gevoel had dat het daar aan zou liggen
ja gasnaald luchtschroef alles heb ik aan gedacht zelf zat ik daar ook al aan te denken ook valse lucht checks gedaan
ik zou zelf ook wel graag naar een 70cc willen maar ja dan heb ik mn ouders die er te veel over zuren ze zeggen tegen mij maximaal 50cc terwijl misschien die 50 wel harder gaat dan 70cc
stel dat ik toch een 50cc koop welke carb moet er dan onder zoals bij de athena is 20mm overkill? ik heb namelijk gehoord dat een mikuni carb veel beter is dan een dellorto (ook flink wat duurder) maar wat zou jij doen met de setup? hij mag ongeveer 90 rijden maar ik wil wel dat hij flink optrekt
ja gasnaald luchtschroef alles heb ik aan gedacht zelf zat ik daar ook al aan te denken ook valse lucht checks gedaan
ik zou zelf ook wel graag naar een 70cc willen maar ja dan heb ik mn ouders die er te veel over zuren ze zeggen tegen mij maximaal 50cc terwijl misschien die 50 wel harder gaat dan 70cc
stel dat ik toch een 50cc koop welke carb moet er dan onder zoals bij de athena is 20mm overkill? ik heb namelijk gehoord dat een mikuni carb veel beter is dan een dellorto (ook flink wat duurder) maar wat zou jij doen met de setup? hij mag ongeveer 90 rijden maar ik wil wel dat hij flink optrekt
-
- Tuner
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Stotteren kan ook aan ontstekingstijdstip liggen. daar al naar gekeken?
-
- Derbi fan
ja daar dacht ik dus ook eerst aan maar ja dan zou hij niet perfect lopen als hij koud is toch..? dacht zelf eerder aan de carburateur andere op gedaan niks geholpen dacht ook dat het de choke was dus had ik die gecontroleerd maar geen success dus ja ik dacht ik ga maar naar een ander cylinder
-
- Tuner
Rieju mrt 70 (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport
Welke sproeiers heb je allemaal geprobeerd? Stotteren is vaak een teken van een te rijk mengsel. Als hij koud is loopt hij rijk iets beter dus dat zou dat kunnen verklaren.
Heb zelf niet heel veel ervaring met alles uit een 50cc halen, een groter carb doet wel wat maar denk niet dat t het geld waard is. Zet er zelf meestal een 70 op. Bij een 50cc is optrek nou eenmaal niet zo geweldig. Topsnelheid maakt mij nooit zo erg uit, als hij maar een beetje optrekt.
Wat voor uitlaat heb je?
Heb zelf niet heel veel ervaring met alles uit een 50cc halen, een groter carb doet wel wat maar denk niet dat t het geld waard is. Zet er zelf meestal een 70 op. Bij een 50cc is optrek nou eenmaal niet zo geweldig. Topsnelheid maakt mij nooit zo erg uit, als hij maar een beetje optrekt.
Wat voor uitlaat heb je?
-
- Derbi fan
sproeiers 60 van 120 in stappen van 2 ook carb wissel gedaan dus ja dat is best raar vriend van mij had het ook over keeringen dacht ik dat die misschien lek was of het was iets anders ik weet het niet zeker meer maar dat iets lek was
- HenkieHans
- Tuner
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161
Bij de 77cc en 88cc cilinder van stage 6 staat op de zijkant van je cilinder gewoon 49cm3, ofwel 49cc: https://www.k-parts.nl/cilinder-stage6- ... vanaf-2006 (foto 6). Tenzij je ouders weten hoe je de inhoud van een cilinder berekent, kun je dit misschien proberen
(ik ben niet aansprakelijk btw)

(ik ben niet aansprakelijk btw)
-
- Derbi fan
sterker nog mn pa zet hem er meestal op met mij samen maar ja 70cc vind hij goed als ik laagste vertanding neem is er een 70cc cilinder die autowheelies kan met 11/12 54 vertandingen?
-
- Tuner
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Je moet met zon korte tandwielverhoudingen wel opletten dat je geen overtouren maakt
- HenkieHans
- Tuner
Daar hoef je niet voor op te letten hoor, met 11/54 op een goede 70cc ga je dat gewoon sowieso doen 

-
- Derbi fan
met overtouren maken? en wat bedoel je hans? een autowheelie sowieso doen of overtouren maken haha
-
- Derbi fan
ja ik wil eigenlijk gewoon graag een 70cc die evt een autowheelie kan maar waar de top niet al te hoog ligt en wat is een goed cylinder dan? stage6 tpr? airsal?
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Overtoeren maken word bedoeld.
Zoals ik al zei in pb, ik rij met 11-53 en doe bij 80 km/h 11 a 11,5 k toeren, als je dus 100 gaat dan ga je richting de 15 k ofzo ? ( gokje )
En dat gaat een ori krukas met lagers met 28k erop, die nog nooit vervagen zijn, niet fijn vinden met mogelijk grote schade aan je blok.
Je wilt dus een laagtoerige cilinder, een gietijzeren met 2 zuigerveren en een laagtoerige uitlaat zoals een X fight.
Dan kom je snel bij airsal of mvt maar die laatste kan ik niet echt aanraden zoals eerder gezegd.
Zoals ik al zei in pb, ik rij met 11-53 en doe bij 80 km/h 11 a 11,5 k toeren, als je dus 100 gaat dan ga je richting de 15 k ofzo ? ( gokje )
En dat gaat een ori krukas met lagers met 28k erop, die nog nooit vervagen zijn, niet fijn vinden met mogelijk grote schade aan je blok.
Je wilt dus een laagtoerige cilinder, een gietijzeren met 2 zuigerveren en een laagtoerige uitlaat zoals een X fight.
Dan kom je snel bij airsal of mvt maar die laatste kan ik niet echt aanraden zoals eerder gezegd.
-
- Tuner
Rieju mrt 70 (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport
Heb zelf een flinke tijd met een 72cc airsal met leovince xfight gereden. 13-52 vertand en liep maar iets van 85/90 trok wel flink op. Kan je ook fijn mee toeren omdat hij niet heel veel kabaal maakt. Mss een optie. Maar een autowheelie maak je niet zomaar. Een 70cc ligt vertanden rijd voor geen meter.
-
- Derbi fan
ja ik zit nu zelf ookal op 13 nog wat en zat zelf te denken aan de 70cc airsal sport met voca uitlaat 50/70 is dat dan een goede optie?
-
- Tuner
Rieju mrt 70 (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport
Best een vlugge setup. Ook goed voor wheelies. Gaat wel een stuk meer kabaal maken, als dat een probleem is zou je een leovince demper er op kunnen zetten.
-
- Derbi fan
ja en dan heb ik ook nog gehoord van barikit 70cc airsal 70cc dr 70cc tpr 70cc mhr 70cc welke is het snelst met mijn setup en is dat in een rijtje te zetten van snel naar sloom? degene met het meeste power?
-
- Tuner
Rieju mrt 70 (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport
Het is niet alsof er 1 opeens 20km harder loopt. Ligt echt volledig aan je hele setup. Grootste verschil zit in alu en gietijzer. Gietijzer heeft meestal wat meer koppel en alu maakt wat makkelijker toeren en is sneller op temperatuur (gietijzer kan nog steeds goed toeren maken en als heeft nog steeds zat koppel, maar de een heeft net wat meer). Heb je een budget. Zit nogal wat prijsverschil in.
Maar de tpr zit de meeste potentie in denk ik. Daarna mhr, barikit, airsal en dr zitten een beetje op dezelfde plek maar de 1 is alu en de ander gietijzer.
Maar de tpr zit de meeste potentie in denk ik. Daarna mhr, barikit, airsal en dr zitten een beetje op dezelfde plek maar de 1 is alu en de ander gietijzer.
- HenkieHans
- Tuner
Precies wat Schakelbr zegt. Performance is afhankelijk van een heleboel factoren, je cilinder is daar slechts ééntje van. Zet eerst eens op een rijtje wat je precies wilt, wat het mag kosten, en hoeveel tijd je eraan kwijt wilt zijn.