Afstelling lukt niet

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Stinos2000
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing LTD

Afstelling lukt niet

Ongelezen bericht door Stinos2000 »

Ik heb laatst mijn eerste Derbi gekocht. Deze was ontgrenst op de appendix op de uitlaat na. Verder zat er een standaard tandwielverhouding op 12/52 uit mijn hoofd. De brommer liep toen ongeveer 60 (op de teller) dus ik wilde wel een kleine upgrade doen. Ik heb een Leovince x-fight gekocht en een nieuwe tandwiel-ketting set (14/53). Toen ik de brommer kocht zat er een sproeier 90 in de carb wat mij al redelijk groot leek als ik de forum posts door las maar de bougie was ook wel redelijk zwart. Nu rijd de brommer ongeveer 75 op de teller met een sproeier 98, redelijk lage snelheid voor deze setup geloof ik.

Nu is de bougie helemaal spier wit. Ik heb er voor de zekerheid al een nieuwe ingedaan en deze werd ook meteen helemaal wit. Wat mij opvalt is dat de brommer onderin de toeren echt stottert als een malloot. Als ik bijvoorbeeld het filmpje opzoek van de Leovince uitlaat van Rider Mark onder zijn Aprilia dan rijd de brommer onder het hele toeren gebied gewoon normaal. Ik heb de gasnaald al helemaal op het laagst gezet om half gas wat armer te krijgen en zitten kloten met de luchtschroef maar op lage toeren blijft de brommer stotteren. Ook als ik helemaal doortrek naar maximale toeren in de eerste en tweede versnelling slaat hij ontstekingen over. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het te arme mengsel. De powerband is ook erg agressief. Het ene moment heb ik bijna geen vermogen en zodra de powerband begint moet ik mij goed vast houden aan het stuur. Hiervoor had ik een Tomos dus echt acceleratie heb ik ook nog niet echt meegemaakt.

Mijn vraag is als volgt: Is de sproeier die ik er nu in heb zitten niet al vrij groot? Ik heb al op valse lucht getest maar dat is niet het ding. Ook heb ik de ontsteking doorgemeten en die lijkt qua weerstand goed te zijn, de groene draad had een iets hogere weerstand dan de 700 ohm die ik op het forum tegenkwam, ik geloof 850 ohm. Ik heb ook de pickup op de oscilloscoop gezet maar daar werd ik niet heel veel wijzer van. Ik ga morgen grotere sproeiers halen maar ik ben wel bang dat de boel onderin de toeren dan nog slechter gaat lopen.
Stinos2000
Banden plakker

Re: Afstelling lukt niet

Kleine update: Ik heb de ontsteking doorgemeten. Dit zit allemaal goed. Verder heb ik de CDI vervangen. Dit heeft wel een verschil gemaakt. De brommer ging ineens nog meer stotteren. Er zit nu een sproeier 98 in. Bovenin en onderin stottert de brommer nog steeds. Met als bijkomend effect dat ik de brommer niet stationair loopt. Ook niet als ik met de luchtschroef of stationair schroef kloot. Ik heb de compressie gemeten en die is ongeveer 4.5 bar. Lijkt er dus op dat er wat weinig compressie is. Misschien is door de slechte ontsteking de brommer wat warm geworden. Denken jullie dat ik een nieuwe zuiger (veren) moet hebben?
Skakelbr
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70 (verkocht)
Speedfight 2 70cc mhr lc (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport

Ongelezen bericht door Skakelbr »

4.5 bar is erg weinig zou hij eigenlijk bijna niet op moeten kunnen lopen. Maar vaak kloppen die metingen ook niet helemaal. Stotteren kan een teken zijn van een te rijk mengsel
Stinos2000
Banden plakker

Ik heb een nieuwe zuiger erop gezet en er zit een diepe kras in de cilinder. De zuigerveren waren sowieso helemaal op. Onder de veren was volledig zwart. Met de nieuwe zuiger heeft hij 5 bar dus ik denk dat de kras in de cilinder toch de diep is. Ik ga binnekort een nieuwe cilinder kopen. Ik zat te denken aan een airsal 50cc.

De brommer loopt nu met sproeier 94 wel stationair maar echt net aan. Misschien is het ook wel eens tijd om te kijken of de krukaskeeringen niet lekken. Er is wel wat rookvorming maar weet niet of dat is door het rijk lopen bij stationair of een lek. Heb de bakolie vervangen en daar zat nog wel veel olie in het blok dus echt lek zal de keering aan de koppelingskant niet kunnen zijn. Misschien degene aan de onstekingskant vervangen voor de zekerheid.
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

De cilinder honen ivm de kras is geen optie?
Skakelbr
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70 (verkocht)
Speedfight 2 70cc mhr lc (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Je kan testen of je cilinder stront is door er een beetje olie in te doen en dan compressie te meten
Stinos2000
Banden plakker

Honen zou nog een optie kunnen zijn. Brommer loopt nu wel net stationair. Top ligt ringting de 90 dus das erg netjes. Met olie op de zuiger ligt de compressie net iets hoger. Had dit met de oude zuiger ook gedaan en toen was de compressie 5 bar. Hetzelfde wat het nu met de nieuwe zuiger is. Weet niet of de metingen heel betrouwebaar zijn
Stefan76
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi DRD Xtreme

Ongelezen bericht door Stefan76 »

Hier een vergelijkbaar probleem. Derbi met standaard cilinder, verder ontgrenst en een stage6 uitlaat. Blijft maar stotteren bovenin de toeren, vanaf een 9 a 10.000tpm. Al heel veel sproeiers geprobeerd (vorige eigenaar had er een 72 in zitten, wij zitten nu op 95), maar het stotteren blijft. Wij gaan ook de onsteking maar eens doormeten.
Plaats reactie