Schakelbak kapot?

Algemene vragen over Derbi.
Daan05
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda Extreme sm

Schakelbak kapot?

Ongelezen bericht door Daan05 »

Hallo iedereen,

Mijn Derbi heeft een wok gekregen voor teveel lawaai maken (zonder metingen of iets). Maar dat terzijde, ik heb nu weer een originele uitlaat eronder zitten en ging laatst even een rondje rijden om te kijken hoe hard ie nu ging voor de keuring.

Hij reed opzich prima de hele tijd, schakelde ook goed. Toen ik naar huis reed schakelde ik een paar keer terug voordat ik onze oprit opreed, hij draaide toen ook nog prima, maar toen ik weer weg wilde rijden wilde hij niet van de neutraal naar de 1 schakelen.

Ik probeerde m toen in de 2 te krijgen dat leek te lukken. Uiteindelijk bleek dit meteen m'n 6e versnelling te zijn. Ik heb vanalles geprobeerd, maar ik nu alleen nog maar de neutraal en de 6e versnelling.

Mijn vraag: heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Bij voorbaat dank
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Schakelbak kapot?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Aan het eind van de schakelas (de as waar het schakelpookje op zit) zitten 2 “haken”. Deze haken verdraaien, als je schakelt, de schakelster. Vaak ontstaat er na verloop van tijd speling op de draaipunten van deze haken. Daardoor verdraait de schakelster niet goed meer en gaat dus ook de selectie van een andere versnelling steeds minder goed. Ik zou het rechter carterdeksel openmaken en de haken aan de schakelas goed bekijken. En evt de schakelas vervangen.
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: ma 10 jul 2023, 20:27 Aan het eind van de schakelas (de as waar het schakelpookje op zit) zitten 2 “haken”. Deze haken verdraaien, als je schakelt, de schakelster. Vaak ontstaat er na verloop van tijd speling op de draaipunten van deze haken. Daardoor verdraait de schakelster niet goed meer en gaat dus ook de selectie van een andere versnelling steeds minder goed. Ik zou het rechter carterdeksel openmaken en de haken aan de schakelas goed bekijken. En evt de schakelas vervangen.
Dankjewel, ik ga er eens naar kijken
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: ma 10 jul 2023, 20:27 Aan het eind van de schakelas (de as waar het schakelpookje op zit) zitten 2 “haken”. Deze haken verdraaien, als je schakelt, de schakelster. Vaak ontstaat er na verloop van tijd speling op de draaipunten van deze haken. Daardoor verdraait de schakelster niet goed meer en gaat dus ook de selectie van een andere versnelling steeds minder goed. Ik zou het rechter carterdeksel openmaken en de haken aan de schakelas goed bekijken. En evt de schakelas vervangen.
Dit is wat ik nu heb/ zie, maar wat moet ik precies zien?

Afbeelding
Afbeelding
gpr050
Tuner

Het makkelijkst is om de koppeling even te demonteren.e ziet links onderin de ‘haakje’ die aan het uiteinde van de schakelas zitten. Deze grijpen de schakelster en verdraait de bakas. Goed controleren of de veertjes naar behoren functioneren en of de haakjes niet te veel speling hebben. Je kunt de schakelas er naar de koppelings kant uit schuiven.
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: za 05 aug 2023, 14:10 Het makkelijkst is om de koppeling even te demonteren.e ziet links onderin de ‘haakje’ die aan het uiteinde van de schakelas zitten. Deze grijpen de schakelster en verdraait de bakas. Goed controleren of de veertjes naar behoren functioneren en of de haakjes niet te veel speling hebben. Je kunt de schakelas er naar de koppelings kant uit schuiven.
Dank u, maar hoe haal ik de koppeling eraf?

Een veertje heb ik eruit gekregen en de anderen zitten nogal vast. En ik ben bang dat ik een schroefje doordraai als ik teveel zit te proberen.
gpr050
Tuner

Schakelas moet er dacht ik zo uit kunnen, er zouden geen losse veertjes moeten zitten.
Het werkt makkelijker als je de koppeling demonteert. Zo te horen is sleutelen aan je brommer niet iets wat je al veel gedaan hebt. Om dan de koppeling en schakelas te demonteren is het misschien handig om een vriend te vragen die al wel wat sleutel ervaring heeft..
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Denk dat ie de veertjes vd koppeling bedoeld.
De bouten kunnen best vast zitten idd maar zullen toch los moeten.
gpr050
Tuner

Voor het losmaken van de koppelingsboutjes met een veertje erachter gebruik ik altijd een slagschroevendraaier. Ze kunnen idd wel eens goed vastzitten en met een gewone kruiskop schroevendraaier draai je de boel soms kapot..
Er zijn wel threads en evt filmpjes waar ze laten zien hoe je de koppeling kunt demonteren
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: zo 06 aug 2023, 10:00 Schakelas moet er dacht ik zo uit kunnen, er zouden geen losse veertjes moeten zitten.
Het werkt makkelijker als je de koppeling demonteert. Zo te horen is sleutelen aan je brommer niet iets wat je al veel gedaan hebt. Om dan de koppeling en schakelas te demonteren is het misschien handig om een vriend te vragen die al wel wat sleutel ervaring heeft..
Ik heb opzich best wel veel ervaring met sleutelen, ik heb heel lang een Gilera Runner gehad. En een vriend van me heeft ook een Derbi senda waar we wel balen wat aan gedaan hebben. Maar ik kreeg de veertjes gewoon niet los, en was bang dat ik ze door zou draaien.😬
Skakelbr
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70 (verkocht)
Speedfight 2 70cc mhr lc (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Je kan hem ook op z'n zij leggen dan kan je je volle gewicht er op zetten of met 2 man proberen 1ntje zet z'n gewicht erop en de ander draait (als je een schroevendraaier hebt waar een sleutel/baco op kan maakt dit makkelijker). Als je ze kapot hebt gedraai is het makkelijkst om er met een dremel kruiskoppen van te maken. Wel alles goed afdekken en een stofzuiger bij houden.
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: zo 06 aug 2023, 10:00 Schakelas moet er dacht ik zo uit kunnen, er zouden geen losse veertjes moeten zitten.
Ik heb de koppeling er volledig af, maar de haakjes van de schakelas zijn nog goed.

Nu zegt iemand die ik goed ken dat hij dat ook heeft gehad en dat toen onderstaand veertje kapot was gegaan.

[img] https://images.app.goo.gl/k5vLzZAH2GjBfzs79 [img/]

Nu heb ik de schakelas eruit en de veer lijkt nog gewoon prima te werken.

Ik heb even een filmpje gemaakt zodat jullie kunnen zien wat er gebeurt als ik probeer te schakelen.

https://youtu.be/orZd5rgaXG0
gpr050
Tuner

Ja klopt die veer wil wel eens de boosdoener zijn. Echter in jou geval lijkt’ie ok te werken.
Heb je gecheckt hoeveel speling de ‘haakjes’ op hun bevestigings/draaipunt hebben? Te veel speling en het schakelen gaat niet goed. Het filmpje laat zien dat de haakjes niet voldoende terugdraaien, of de schakelwals draait niet ver genoeg door, om het volgende nokje van de schakelster te grijpen. Werken de veertjes van de haakjes wel goed?
Het kan zijn dat het wieltje rechtsonder in, niet lekker in zijn positie van de schakelster springt, het wieltje lijkt er ook wat beschadigd uit te zien.. Heb je die al gecontroleerd?
Als je de schakelas eruit hebt en evt ook dat wieltje, dan kun je de schakelwals draaien en kijken of de bak goed in de volgende versnelling gaat. Als dat zo is weet je dat het probleem in de schakelas, de haakjes of het positiewieltje zit
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: za 12 aug 2023, 19:49 Ja klopt die veer wil wel eens de boosdoener zijn. Echter in jou geval lijkt’ie ok te werken.
Heb je gecheckt hoeveel speling de ‘haakjes’ op hun bevestigings/draaipunt hebben? Te veel speling en het schakelen gaat niet goed. Het filmpje laat zien dat de haakjes niet voldoende terugdraaien, of de schakelwals draait niet ver genoeg door, om het volgende nokje van de schakelster te grijpen. Werken de veertjes van de haakjes wel goed?
Het kan zijn dat het wieltje rechtsonder in, niet lekker in zijn positie van de schakelster springt, het wieltje lijkt er ook wat beschadigd uit te zien.. Heb je die al gecontroleerd?
Als je de schakelas eruit hebt en evt ook dat wieltje, dan kun je de schakelwals draaien en kijken of de bak goed in de volgende versnelling gaat. Als dat zo is weet je dat het probleem in de schakelas, de haakjes of het positiewieltje zit
Ik heb dat wieltje en de schakelas uit het blok gehaald, maar de schakelster draait niet soepel rond, hij blokkeert na een kleine rotatie.

Ik heb weer even een filmpje gemaakt zodat jullie het wat makkelijker kunnen bekijken.

Toen ik zelf heel even het filmpje aan het bekijken was viel me pas voor de eerste keer op dat er een tandje ontbreekt aan een tandwiel. Zou het kunnen dat dit tandje in de Schakelbak is gekomen en daardoor het schakelen belemmert?

https://youtube.com/shorts/KQHhCHUEDR8?feature=share
gpr050
Tuner

Als je het zo probeert moet je eigenlijk wel tegelijkertijd de uitgaande as draaien, dus de as waar het voortandwiel op zit.
Afgebroken tand, helemaal onmogelijk is het niet maar het is onwaarschijnlijk dat die in het gedeelte gekomen is waar de versnellingsbak zit. Hoe is het positiewieltje en veertje er aan toe?
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: di 15 aug 2023, 15:08 Als je het zo probeert moet je eigenlijk wel tegelijkertijd de uitgaande as draaien, dus de as waar het voortandwiel op zit.
Afgebroken tand, helemaal onmogelijk is het niet maar het is onwaarschijnlijk dat die in het gedeelte gekomen is waar de versnellingsbak zit. Hoe is het positiewieltje en veertje er aan toe?
Heb ik nu geprobeerd, maar ook dan draait ‘ie niet goed rond.
gpr050
Tuner

Tsja als de bak nu niet goed in z’n versnellingen gaat, zit het probleem waarschijnlijk dieper. Geen nieuws waar je op zit te wachten want om de versnellingsbak en zijn onderdelen te bekijken zal het blok uitgebouwd en gesplitst moeten worden.
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: di 15 aug 2023, 17:40 Tsja als de bak nu niet goed in z’n versnellingen gaat, zit het probleem waarschijnlijk dieper. Geen nieuws waar je op zit te wachten want om de versnellingsbak en zijn onderdelen te bekijken zal het blok uitgebouwd en gesplitst moeten worden.
Shit, dan gaat de uitlaat er weer onder die eronder zat en dan probeer ik m maar met wok en al te verkopen denk ik. Heb geen zin en tijd meer voor dat ding helaas.
Daan05
Banden plakker

gpr050 schreef: di 15 aug 2023, 17:40 Tsja als de bak nu niet goed in z’n versnellingen gaat, zit het probleem waarschijnlijk dieper. Geen nieuws waar je op zit te wachten want om de versnellingsbak en zijn onderdelen te bekijken zal het blok uitgebouwd en gesplitst moeten worden.
Shit, dan gaat de uitlaat er weer onder die eronder zat en dan probeer ik m maar met wok en al te verkopen denk ik. Heb geen zin en tijd meer voor dat ding helaas.
Plaats reactie