Hoge toeren

Algemene vragen over Derbi.
Mortens
Derbi fan
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Hoge toeren

Ongelezen bericht door Mortens »

Hallo,

Ik heb een Aprilia sx 2007 met airsal 50, 17.5 carb, twv 12/52 en voca rookie 50/70 onderlangs. Ik heb echter een probleem. Ik heb alle begrenzing eraf, maar maak hoge toeren met een niet bijpassende snelheid. Als ik bijvoorbeeld in de 6e versnelling zit en volgas ga, ga ik 55 kph en bij volgas in de 6e versnelling rookt hij ook erg veel. Is er iemand die weet wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn? 55 kph met ontgrensde uitlaat lijkt me namelijk nogal weinig.

Mvgrt Morten
Skakelbr
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70 (verkocht)
Speedfight 2 70cc mhr lc (verkocht)
Honda civic 1998
Honda del sol (verkocht)
Seat Leon 1.8 topsport

Re: Hoge toeren

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Met 12-52 zou je minimaal de 75 moeten halen. Waarschijnlijk slipt je koppeling, merk je iets met schakelen of met de koppeling?
Mortens
Derbi fan

Ik heb wel als ik de koppeling inknijp als ik bijvoorbeeld in de 6 zit en afrem om terug te schakelen naar zijn 1 of 2 bijv. Blijft hij heel hoog in zn toeren hangen totdat ik de koppeling weer op laat komen. Ik heb 20 kilometer geleden er nieuwe platen en veren in gedaan van DMP en Malossi. Verder schakelt hij gewoon goed behalve soms een keer vals neutraal tussen 3 en 4. Zou het dan kunnen dat mn koppelingskabel niet goed is afgesteld?

Edit: ook heb ik als ik de koppeling inknijp en terugschakel vanaf de 4e naar de 1ste bijvoorbeeld gaat hij toch wat hoger in toeren ondanks dat ik mn koppeling helemaal inknijp
Mortens
Derbi fan

Heeft iemand enig idee?
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Klinkt als meerdere problemen.
Inderdaad een slippende koppeling maar dat verklaart niet de hoge toeren met koppeling in.
Op hoeveel slagen staat de luchtstelschroef ?
Rookt hij niet als je stationar flink gas geeft ?
Mortens
Derbi fan

Ik heb 20 kilometer geleden er nieuwe koppelingsplaten in gedaan hoe zou het dan kunnen komen dat mn koppeling slipt. Wat wordt er eigenlijk precies bedoeld met een slippende koppeling.

Mn luchtstroef zal ik morgen eens controleren.

Als ik flink gas geef in stationair dan wil die ook wel aardig roken maar niet zo erg als volgas in de 6e versnelling

Alvast bedankt
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Misschien niet goed terug gemonteerd, kan maar op 1 manier.
Als je veel toeren maakt in zn 6 en maar 55 gaat dan slipt de koppeling wss, dan maakt je motor wel kracht en toeren maar krijgt dat niet op je achterwiel omdat de koppelingsplaten over elkaar heen slippen en niet goed pakken.
Welke olie heb je gebruikt voor de versnellingsbak ?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Roken kan komen door kvs lek of versleten krukaslager.
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik lees dat je onlangs aan de koppeling hebt gewerkt. Ik vermoed dat je dat wel zal weten maar als het de motor hetzelfde type is als van een Derbi Senda is er maar 1 goede manier om het koppelingsdeksel van de klok te monteren. Er zijn mensen die dat niet goed doen en omdat ze denken dat er wat mis is eea gaan opvullen om ervoor te zorgen dat de koppeling werkt. Maar dat is niet de juiste manier.
Mortens
Derbi fan

Ik heb net mijn blok laten reviseren dus een versleten krukaslager of een lekke koppakking ofzo zou me niet lijken. Daarom denk ik ook dat de koppeling wel goed is teruggemonteerd aangezien hij net gereviseerd is. ik gebruik als olie GP10
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Meeste brommerboeren zijn prutsers, zo kreeg ik een gereviseerd blok terug van een normaal gesproken toch best goeie brommerboer, waar de balansas keerring nu opeens lekt, een foutje kan altijd.
GP10 is prima dus daar ligt het niet aan.
Mortens
Derbi fan

Ik had het bij BNrevisie gedaan op Insta, had best veel blokken gedaan vooral derbi dus leek me wel vertrouwd ik kan me het niet voorstellen dat het aan de revisie ligt
Mortens
Derbi fan

Ik heb de luchtschroef nu op 2 slagen staan en hij loopt goed stationair, ik zou hem verder uit kunnen draaien maar als ik hem verder in draai loopt hij erg hoog in zn toeren, toen ik hem nu aandraaide stond hij eerst op 4 slagen ofzo
Mortens
Derbi fan

Dus jullie zouden me toch aanraden even het koppelingsdeksel eraf te halen en even te controleren of mijn koppeling goed zit
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Enige verklaring die ik weet voor hoge toeren en lage snelheid is dat de platen slippen.
De luchtschroef moet voor t goeie tussen 1,5 en 2 slagen uit staan dus 4 was best veel, dat verklaart hoge toeren die lang doorgaan als je gas los laat, maar heeft verder niks van doen met lage top/hoge toeren.
En die rook is ook niet normaal.
Mortens
Derbi fan

https://streamable.com/8sz62w aangezien de schroeven net als vorige keer weer dolgedraaid zijn krijg ik hem niet open maar vanaf de buitenkant ziet het er goed uit. Hij is er in ieder geval wel in gevallen zoals het hoort. De platen kunnen niet versleten zijn aangezien er nieuwe in zitten
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Zijn de veertjes ook vervangen ?
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Ongelezen bericht door gpr050 »

Hoeveel toeren draait’ie dan als je steady 55 rijdt? maw wat vind jij veel? Als je dan gas geeft lopen de toeren dan wel op maar de snelheid niet? En hoe hoog is de rpm dan?
Als je dan terug schakelt loopt’ie dan wel harder dan 55?
Een te strakke koppelingskabel kán een oorzaak zijn, je koppelingshandel moet je ongeveer 3-4mm in kunnen knijpen zonder dat de koppelingshevel op het blok verdraait.
Het koppelingsdeksel op je korf kan er maar op 1 manier goed op, anders zit er te veel speling op je platen en zal de koppeling slippen. Om dit te controleren moet je het deksel er even afhalen. Die schroefkoppen zijn idd gevoelig en draaien snel kapot, ik draai ze altijd los met een slagschroevendraaier, die hebben een wat breder bitje en dat past goed, daarnaast komt er doordat je er met een hamer opslaat om m te laten draaien zowel druk als draaikracht op de schroef en komt eigenlijk altijd goed los (de kosten vallen ook wel mee, bij HBM heb je al een 14-delige slagschroevendraaierset voor €8) Als het deksel eraf is kun je daarna passen, je voelt vanzelf wanneer’ie er goed invalt, dan gaat’ie dieper naar binnen.
Mortens
Derbi fan

De toeren lopen erg op maar de snelheid niet, hoogte van de toeren weet ik niet, maximale toeren draait ie. Er staat wel speling op mijn koppelingshendel dus koppelingskabel staat geloof ik niet te strak maar zal er vanmiddag nog eens naar kijken. Het koppelingsdeksel is er wel gewoon in gevallen dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Koppelingsdeksel lijkt me op het 1e zicht idd goed te zitten.
Plaats reactie