Nodig om oliepomp te verwijderen?
-
- Beginnende Derbi fan
- Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer
Nodig om oliepomp te verwijderen?
Ik heb een nieuwe platek uitlaat besteld en ik ben van plan om begrenzing zoals de carb en luchtfilter er af te halen.
Is het na deze aanpassing noodzakelijk om de oliepomp te verwijderen en zelf te mengen of is het mogelijk om met het goed behouden van de oliepomp ook nog mogelijk om de olietank te houden?
Is het na deze aanpassing noodzakelijk om de oliepomp te verwijderen en zelf te mengen of is het mogelijk om met het goed behouden van de oliepomp ook nog mogelijk om de olietank te houden?
Re: Nodig om oliepomp te verwijderen?
Ik denk dat je daar verschillende meningen over gaat te horen krijgen.
Persoonlijk vind ik dat zelf mengen altijd een voorkeur geniet tov het aanwezige (2-takt)oliesmeersysteem. Gewoon omdat zelfmengen altijd hetzelfde mengsel geeft en een oliepompje ook al ns kan falen met alle (nare) gevolgen vandien.
Maar zoals gezegd, enkel mijn persoonlijke mening.
Persoonlijk vind ik dat zelf mengen altijd een voorkeur geniet tov het aanwezige (2-takt)oliesmeersysteem. Gewoon omdat zelfmengen altijd hetzelfde mengsel geeft en een oliepompje ook al ns kan falen met alle (nare) gevolgen vandien.
Maar zoals gezegd, enkel mijn persoonlijke mening.
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Als je zelf mengen niet vervelend vind dan gewoon zelf mengen, ik heb er een rothekel aan zelf.
Maar echt nodig is het niet met een gewone setup, behalve dan dat je idd een risico loopt op stukgaan pomp ooit, heb t zelf nog nooit gehad maar alles kan kapot uiteraard en voor je het merkt dat ie stuk is ben je al te laat.
Maar echt nodig is het niet met een gewone setup, behalve dan dat je idd een risico loopt op stukgaan pomp ooit, heb t zelf nog nooit gehad maar alles kan kapot uiteraard en voor je het merkt dat ie stuk is ben je al te laat.
-
- Beginnende Derbi fan
Ik heb nog geen ervaring met zelf mengen maar het leek mij inderdaad een gedoe met het demonteren van de oliepomp etc want dan zit je nog met een onbekende hoeveelheid benzine in je tankje waar je dan zelf nog olie bij moet doen. Maar zodra ik mijn brommer opvoer zou ik dus wel de oliepomp houden? Dus niet dat hij dan te arm of te rijk rijdt.
- 42
- Pro tuner
Als je echt veel toeren gaat maken dmv snelle hoogtoerige uitlaat, cilinder en grotere carb dan is zelf mengen beter, maar met een standaard ontgrensde setup is het geen enkel probleem.
Ik ken de platek uitlaat niet dus geen idee of die hoogtoerig is, heb je een linkje er van ?
Ik ken de platek uitlaat niet dus geen idee of die hoogtoerig is, heb je een linkje er van ?
-
- Beginnende Derbi fan
Ik heb via iemand op insta gekocht, is een redelijk onbekend pools merk dus heb hem via iemand in Nederland gekocht. De platek die ik heb besteld is hoogtoerig
- 42
- Pro tuner
En je weet zeker dat ie past en voor 2 takt is ?
-
- Beginnende Derbi fan
Ja, maar omdat hij dan hoogtoerig is, is het wel het best dat ik het olietankje verwijder?
- 42
- Pro tuner
Als je 13k toeren of meer gaat maken is t wel veiliger, met zo veel toeren is de kans dat t pompje stuk gaat groter.
Maar je moet dan ook het pompje zelf verwijderen, die wordt zelf ook gesmeerd door de olie en zonder olie gaat die gegarandeerd stuk.
Je kunt het gat afdekken met een speciaal plaatje daarvoor.
Maar je moet dan ook het pompje zelf verwijderen, die wordt zelf ook gesmeerd door de olie en zonder olie gaat die gegarandeerd stuk.
Je kunt het gat afdekken met een speciaal plaatje daarvoor.
-
- Beginnende Derbi fan
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "Maar je moet dan ook het pompje zelf verwijderen, die wordt zelf ook gesmeerd door de olie en zonder olie gaat die gegarandeerd stuk."
En stel ik zou de oliepomp er af halen, hoe weet ik dan hoeveel olie er bij de benzine in de tank moet?
En stel ik zou de oliepomp er af halen, hoe weet ik dan hoeveel olie er bij de benzine in de tank moet?
- 42
- Pro tuner
Als je het olietankje weg haalt en zelf gaat smeren dan krijgt de oliepomp geen smering meer en gaat stuk, dus die moet er dan ook af.
Je moet dan wel het gedeelte waar de pomp zat afdekken met zoiets als dit https://www.k-parts.nl/afdekplaat-oliep ... 66EALw_wcB
Hoe dat mengen moet weet ik ook niet aangezien ik niet zelf meng..dat vind ik dus het vervelende er van, je moet gaan zitten rekenen..
Maar een ander hier weet dat vast uit te leggen.
Je moet dan wel het gedeelte waar de pomp zat afdekken met zoiets als dit https://www.k-parts.nl/afdekplaat-oliep ... 66EALw_wcB
Hoe dat mengen moet weet ik ook niet aangezien ik niet zelf meng..dat vind ik dus het vervelende er van, je moet gaan zitten rekenen..

Maar een ander hier weet dat vast uit te leggen.
Als je zelf mengt heb je meerdere mogelijkheden om dat te doen. Maar als basis moet je al wel een maatbekertje hebben voor de olie af te meten.jschonewille schreef: ↑zo 26 mar 2023, 13:13 En stel ik zou de oliepomp er af halen, hoe weet ik dan hoeveel olie er bij de benzine in de tank moet?
Ik doe dat mengen gewoon thuis: 5 liter benzine in een vatje en daar 100ml 2-takt olie bij.
Als je het liever rechtstreeks in de brommer doet (aan het tankstation bijvoorbeeld) dan tank je 5 liter en doet daar die 100ml olie bij. Dat moet je dan wel meehebben in een aparte flacon of zo.
Wel even wat schudden met het vatje (of even wat wiegelende, zijwaartse, bewegingen maken met de brommer) zodat eea wat gemengd wordt.