Aha, dan zit de prop wss nog in de uitlaat en heb je best kans dat de sproeier goed is zo.
Maar wel belangrijk om zeker te weten dmv een bougiekleur controle.
5 of 6 versnellingen
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: 5 of 6 versnellingen
Er zit echt wel heel weinig verschil op hoor. Is al even geleden dat ik het zelf nog heb moeten doen maar omdat we niet altijd voor 100% vertrouwden op de maten die op de sproeiers stonden (zeker als ze van verschillende winkels/fabrikanten kwamen) sorteerden we die zelf op maat met behulp van een doos waarin carburateur kalibers zaten.
Ik denk dat je met die 0.01 per stap redelijk dichtbij de werkelijkheid zit.
Zal als ik nog ns in de garage zit te rommelen eens echt kijken hoeveel verschil er tussen de verschillende sproeiers zit.
- 42
- Pro tuner
- 42
- Pro tuner
De meeste sproeiermaten worden weergegeven in honderdste van millimeters. Dus bijvoorbeeld maat 70 betekent 0.7mm. Dit is de diameter van het sproeiergaatje. Er zijn echter ook fabrikanten die er een andere maatvoering op nahouden. De dikte van de sproeier bepaal je door de dikte te meten van het schroefdraad.
Denk dat je gelijk hebt Kata
Denk dat je gelijk hebt Kata

Bedankt 42.
Ik heb in de jaren al wel verschillende versies gehoord. Sommige fabrikanten zouden door middel van het testen hoeveel er door de sproeier gaat nummers op die sproeiers zetten. Zou zo zijn dat zelfs een sproeier die een miniem grotere doormeter dan een andere heeft tijdens het testen bij een bepaalde druk minder doorlaten.
En dan zou dus bijvoorbeeld een sproeier met nummer 72 bij doormeten minder groot kunnen zijn dan een 70 maar dus wel meer vloeistof doorlaten.
Allemaal nogal eigenaardig vind ik.
Bij het (kart)racen is het zaak om een zo optimaal mogelijke carbu afstelling te hebben. En omdat we soms merkten dat bij het monteren van een grotere sproeier in de carbu de motor al eens armer liep wilden we geen risico nemen en daarom zijn we destijds dus met die carbu
kalibers begonnen. En daar zitten dus soms bij dezelfde opgegeven maat echt wel grote verschillen op.
Sindsdien hebben we wel minder problemen bij het afstellen van de carbu.
Ik vraag me daarom ook al ns af als er iemand zijn brommercarbu slecht afgesteld krijgt dat ook niet aan een afwijkende carbusproeiermaat zou kunnen liggen.

Ik heb in de jaren al wel verschillende versies gehoord. Sommige fabrikanten zouden door middel van het testen hoeveel er door de sproeier gaat nummers op die sproeiers zetten. Zou zo zijn dat zelfs een sproeier die een miniem grotere doormeter dan een andere heeft tijdens het testen bij een bepaalde druk minder doorlaten.
En dan zou dus bijvoorbeeld een sproeier met nummer 72 bij doormeten minder groot kunnen zijn dan een 70 maar dus wel meer vloeistof doorlaten.
Allemaal nogal eigenaardig vind ik.
Bij het (kart)racen is het zaak om een zo optimaal mogelijke carbu afstelling te hebben. En omdat we soms merkten dat bij het monteren van een grotere sproeier in de carbu de motor al eens armer liep wilden we geen risico nemen en daarom zijn we destijds dus met die carbu
kalibers begonnen. En daar zitten dus soms bij dezelfde opgegeven maat echt wel grote verschillen op.

Sindsdien hebben we wel minder problemen bij het afstellen van de carbu.
Ik vraag me daarom ook al ns af als er iemand zijn brommercarbu slecht afgesteld krijgt dat ook niet aan een afwijkende carbusproeiermaat zou kunnen liggen.

- 42
- Pro tuner
Vast wel, en ook is dus de kwaliteit van een sproeier best van belang, je hebt van die aftermarket setjes waar ik dus hard mn twijfels bij heb, zeker als je het prijsverschil ziet.
-
- Schakelrijder
- Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005 parmakit 95cc!
derbi drd 03 sm malossi 80!
iemand die ik ken had dit probleem ook. hij heeft gekozen om er een schakelas en schakelwals van top performance erin te zetten. ding schakelt nu perfect.jschonewille schreef: ↑do 06 okt 2022, 17:12 Hallo allemaal,
Ik ben nu een paar maandjes mijn Beta RR 50 track maar ik ben er nog steeds niet achter of hij 5 of 6 versnellingen heeft.
Telkens als ik rij dan rij ik in z'n vijf omdat zodra ik probeer hem in zijn 6 te zetten dan werkt ie zelden. Of ik krijg een vals neutraal of hij begint te stotteren of hij komt als het goed is in zijn 6.
Nu wil ik graag weten of iemand zelf ook zo'n brommer heeft of enig idee heeft hoe ik hem beter kan laten schakelen naar zijn 6.
Alvast bedankt.