5 of 6 versnellingen
-
- Beginnende Derbi fan
- Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer
5 of 6 versnellingen
Hallo allemaal,
Ik ben nu een paar maandjes mijn Beta RR 50 track maar ik ben er nog steeds niet achter of hij 5 of 6 versnellingen heeft.
Telkens als ik rij dan rij ik in z'n vijf omdat zodra ik probeer hem in zijn 6 te zetten dan werkt ie zelden. Of ik krijg een vals neutraal of hij begint te stotteren of hij komt als het goed is in zijn 6.
Nu wil ik graag weten of iemand zelf ook zo'n brommer heeft of enig idee heeft hoe ik hem beter kan laten schakelen naar zijn 6.
Alvast bedankt.
Ik ben nu een paar maandjes mijn Beta RR 50 track maar ik ben er nog steeds niet achter of hij 5 of 6 versnellingen heeft.
Telkens als ik rij dan rij ik in z'n vijf omdat zodra ik probeer hem in zijn 6 te zetten dan werkt ie zelden. Of ik krijg een vals neutraal of hij begint te stotteren of hij komt als het goed is in zijn 6.
Nu wil ik graag weten of iemand zelf ook zo'n brommer heeft of enig idee heeft hoe ik hem beter kan laten schakelen naar zijn 6.
Alvast bedankt.
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: 5 of 6 versnellingen
Je hebt een AM6 blok wat inhoudt dat je 6 versnellingen hebt.
Het niet lekker in zn zes willen is een bekend probleem van het AM6 blok helaas, gewoon stevig schakelen met je voet, soms wil het helpen om twee keer te duwen met je voet of het pedaal omhoog te houden met je voet als je de koppeling loslaat.
Het niet lekker in zn zes willen is een bekend probleem van het AM6 blok helaas, gewoon stevig schakelen met je voet, soms wil het helpen om twee keer te duwen met je voet of het pedaal omhoog te houden met je voet als je de koppeling loslaat.
-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Precies dat. Is sowieso een 6 bak. Stevig opschakelen inderdaad. Gaat na een tijdje nooit meer mis.
-
- Beginnende Derbi fan
Dank voor jullie reactie. Heb nu heel vaak dat ik aan de toeren niet kan merken wanneer ik moet schakelen. Zou het hierdoor ook kunnen komen? Dat hij niet genoeg toeren heeft om goed te schakelen?
- 42
- Pro tuner
Heeft er weinig mee te maken dacht ik, toen ik met een am6 reedt schakelde ik altijd rond de 10k toeren en dan is dat probleem ook.
Je kan wel voelen en zien hoor wanneer je aan max toeren in zn vijf zit, je hoort de motor niet meer versnellen en de km/h gaat amper nog omhoog.
Je kan wel voelen en zien hoor wanneer je aan max toeren in zn vijf zit, je hoort de motor niet meer versnellen en de km/h gaat amper nog omhoog.
-
- Beginnende Derbi fan
Top, in zijn vijf haalt ie rond de 49-52 dus zal rond die snelheid gewoon stevig schakelen en dan hopen dat hij in zijn 6 komt.
- 42
- Pro tuner
Klinkt alsof je brommer onbegrensd is toch ?
Maar dan is 52 in zn vijf niet zo snel eigenlijk, wat is je top in zn zes, 60-65 oid ?
Welke uitlaat heb je ?
En weet je welke sproeier er in zit ?
Maar dan is 52 in zn vijf niet zo snel eigenlijk, wat is je top in zn zes, 60-65 oid ?
Welke uitlaat heb je ?
En weet je welke sproeier er in zit ?
-
- Beginnende Derbi fan
Topsnelheid zit rond de 60 ja. Uitlaat en sproeier zijn nog standaard
- 42
- Pro tuner
Is de prop uit de uitlaat of is ie nog begrensd ?
-
- Beginnende Derbi fan
Prop is er uit inderdaad
- 42
- Pro tuner
Dan zou ik zo snel mogelijk een grotere sproeier er in doen als dat nog de originele is, je rijdt wss met een veel te arm mengsel nu.
Met kans op warmlopers of extra slijtage.
Je zult wss een sproeier tussen 90 en 100 moeten, meesten zitten rond de 92.
Dan kun je 70-75 kmh halen.
Geen idee alleen of Beta de carb ook begrensd dmv plaatje, uit welk jaar is ie ?
Met kans op warmlopers of extra slijtage.
Je zult wss een sproeier tussen 90 en 100 moeten, meesten zitten rond de 92.
Dan kun je 70-75 kmh halen.
Geen idee alleen of Beta de carb ook begrensd dmv plaatje, uit welk jaar is ie ?
-
- Beginnende Derbi fan
Hij komt uit 2020.
Hoe bedoel je een veel te arm mengsel?
Is het de olie benzine mengsel of heeft dat mengsel met de sproeier te maken?
Is het mogelijk om de huidige sproeier te bekijken zonder alles uit elkaar te halen?
Zit er een verschil tussen 90 en 100?
Volgens mij had de vorige eigenaar de carb wel ongebregensd.
Wat zijn precies warmlopers?
Hoe bedoel je een veel te arm mengsel?
Is het de olie benzine mengsel of heeft dat mengsel met de sproeier te maken?
Is het mogelijk om de huidige sproeier te bekijken zonder alles uit elkaar te halen?
Zit er een verschil tussen 90 en 100?
Volgens mij had de vorige eigenaar de carb wel ongebregensd.
Wat zijn precies warmlopers?
- 42
- Pro tuner
Het benzine-luchtmengsel.
Benzine heeft een koelende werking dus als er te weinig benzine in verhouding met de lucht zit dan wordt de cilinder te warm en kan de boel vastlopen, dan wordt t zo warm dat de zuiger niet goed kan bewegen met grote schade tot gevolg of op zn minst veel slijtage.
De sproeier bepaald hoeveel benzine er bij komt.
Een grotere sproeier heeft een groter doorlaatgat.
Als de vorige eigenaar de carb ontgrensd heeft was hij hopelijk zo slim om ook een grotere sproeier te plaatsen.
Je kan je bougiekleur checken om een idee te krijgen van het mengsel.
Dan moet je een stuk op topsnelheid rijden, koppeling in en motor uitzetten terwijl je rijdt, stoppen en bougie er uit halen, als die koffiebruin of iets donkerder is dan is het goed, als die lichter of zelfs wit is dan is het mengsel te arm.
Anders moet je de carb even loshalen en de vlotterbak waar de benzine in zit losschroeven en dan kun je bij de sproeier.
Niet zo'n heel moeilijk klusje, eerste keren zijn vaak gepriegel maar je wordt daar vrij snel handig in, ik heb em in tien minten gewisseld ofzo.
Het verschil tussen een 90 en 100 is 1mm, dat lijkt niks maar is best veel, een brommer kan met 90 te arm lopen en met een 100 te rijk, dat laatste is ook niet goed.
Soms komt t aan op een verschil van 2 of 3 maten om em perfect af te stellen.
Meestal maak je met afstellen stappen van 3, dus je koopt bijv een 90, 93, 96 en 99 of iets in die richting en dan is het een kwestie van proberen.
Of vorige eigenaar vragen welke erin zit.
Ook al zou ik dan toch voor alle zekerheid de bougiekleur checken, kleine moeite en dan ben je zeker.
Benzine heeft een koelende werking dus als er te weinig benzine in verhouding met de lucht zit dan wordt de cilinder te warm en kan de boel vastlopen, dan wordt t zo warm dat de zuiger niet goed kan bewegen met grote schade tot gevolg of op zn minst veel slijtage.
De sproeier bepaald hoeveel benzine er bij komt.
Een grotere sproeier heeft een groter doorlaatgat.
Als de vorige eigenaar de carb ontgrensd heeft was hij hopelijk zo slim om ook een grotere sproeier te plaatsen.
Je kan je bougiekleur checken om een idee te krijgen van het mengsel.
Dan moet je een stuk op topsnelheid rijden, koppeling in en motor uitzetten terwijl je rijdt, stoppen en bougie er uit halen, als die koffiebruin of iets donkerder is dan is het goed, als die lichter of zelfs wit is dan is het mengsel te arm.
Anders moet je de carb even loshalen en de vlotterbak waar de benzine in zit losschroeven en dan kun je bij de sproeier.
Niet zo'n heel moeilijk klusje, eerste keren zijn vaak gepriegel maar je wordt daar vrij snel handig in, ik heb em in tien minten gewisseld ofzo.
Het verschil tussen een 90 en 100 is 1mm, dat lijkt niks maar is best veel, een brommer kan met 90 te arm lopen en met een 100 te rijk, dat laatste is ook niet goed.
Soms komt t aan op een verschil van 2 of 3 maten om em perfect af te stellen.
Meestal maak je met afstellen stappen van 3, dus je koopt bijv een 90, 93, 96 en 99 of iets in die richting en dan is het een kwestie van proberen.
Of vorige eigenaar vragen welke erin zit.
Ook al zou ik dan toch voor alle zekerheid de bougiekleur checken, kleine moeite en dan ben je zeker.
-
- Beginnende Derbi fan
Bedankt voor deze uitleg
Heb zojuist de vorige eigenaar gevraagd en de sproeier is nog standaard. Enig idee waar ik kan vinden wat voor sproeier er momenteel onder zit. Kan nu namelijk niet zelf kijken.
Heb zojuist de vorige eigenaar gevraagd en de sproeier is nog standaard. Enig idee waar ik kan vinden wat voor sproeier er momenteel onder zit. Kan nu namelijk niet zelf kijken.
- 42
- Pro tuner
Ik dacht dat er standaard iets van rond de 80 in zit, te klein iig voor een onbegrensde uitlaat en carb.
Elke keer als je dingen als uitlaat, cilinder of carb veranderd moet je opnieuw afstellen, ook met ontgrenzen, dit is echt van groot belang wil je de boel heel houden, je hebt tot nu toe geluk gehad.
Is je cdi trouwens ook ontgrensd, als dat niet zo is kan dat ook een reden zijn dat je maar 60 gaat..en heeft misschien tot nu toe warmlopers voorkomen.
Elke keer als je dingen als uitlaat, cilinder of carb veranderd moet je opnieuw afstellen, ook met ontgrenzen, dit is echt van groot belang wil je de boel heel houden, je hebt tot nu toe geluk gehad.
Is je cdi trouwens ook ontgrensd, als dat niet zo is kan dat ook een reden zijn dat je maar 60 gaat..en heeft misschien tot nu toe warmlopers voorkomen.
-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Bij een te kleine sproeier en dus te veel zuurstof per brandstof deel krijg je hele hete verbrandingen. Vastlopers of gaten in de zuiger tot gevolg.
De 2020 Beta heeft als het goed is al een begrensde CDI.
Even naar de bougie kijken. Als die mooi bruinig zwartig is zou ik me er niet te druk over maken. Wat is trouwens je tandwiel verhouding? Kan ook zijn dat hij achterlijk veel toeren moet maken omdat hij licht vertand is.
De 2020 Beta heeft als het goed is al een begrensde CDI.
Even naar de bougie kijken. Als die mooi bruinig zwartig is zou ik me er niet te druk over maken. Wat is trouwens je tandwiel verhouding? Kan ook zijn dat hij achterlijk veel toeren moet maken omdat hij licht vertand is.
-
- Beginnende Derbi fan
Heb zojuist even de vorige eigenaar gevraagd en het enige wat verandert is, is de begrenzer is er af.
Tandwiel voor: 13
Tandwiel achter: 60
Tandwiel voor: 13
Tandwiel achter: 60
- 42
- Pro tuner
De cdi begrenzer..of de uitlaat of carb begrenzer ?
Ik heb geen flauw idee Kata..dacht altijd dat het een mm was maar dat heb ik zelf bedacht, nooit opgezocht eigenlijk..
Maar dan zit er tussen een 90 en 91 maar 0,01 verschil dus..das best verrot weinig dan
Ik heb geen flauw idee Kata..dacht altijd dat het een mm was maar dat heb ik zelf bedacht, nooit opgezocht eigenlijk..

Maar dan zit er tussen een 90 en 91 maar 0,01 verschil dus..das best verrot weinig dan

-
- Beginnende Derbi fan
Ga uit van de cdi begrenzer. Hij vertelde dat hij compleet standaard was alleen begrenzer der af