Zuiger vervangen euro4 blok

Algemene vragen over Derbi.
SX_Jimmy
Banden plakker
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2018 (Euro4/Red Acceleration)

Zuiger vervangen euro4 blok

Ongelezen bericht door SX_Jimmy »

Hey allemaal,

Ik heb mijn brommer (Aprilia SX50 2018 euro4) nu 2 jaar en ik heb er bijna 15.000 km mee gereden. De brommer gaat niet meer zo hard als normaal, hij ging eerst snel naar de 68 (op teller) en nu haalt hij telkens maar net de 60. De prop is eruit maar de ecu is nog standaard en de katalysator zit er ook nog in. Ik wil daarom mijn zuiger gaan vervangen. De brommer is nog nooit uitgehoond, ik ben de eerste eigenaar. Mijn vragen (sommige zijn niet slim maar kon het nergens vinden):
- Welke maat zuiger heb ik nodig? (a? b? c?)
- Welk blok heb ik? (NT, db50d0 ofzo?)
- Moet ik nog aan andere dingen denken buiten zuiger (met zuigerveren etc) en pakkingen vervangen?

Ik wil de brommer ook gaan opvoeren, ik wil deze opvoerkit halen: https://www.derbipartsshop.nl/derbi-sen ... basic.html . Hierover is een goede uitleg op youtube dus dat moet lukken. (Ik geef het als informatie mocht het verschil maken.)
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Re: Zuiger vervangen euro4 blok

Ongelezen bericht door 42 »

Ik zou eerst eens beginnen met je carb schoonmaken, bougie vervangen en je membraanplaatjes controleren.
Ook zal de katalysator ondertussen wat verstopt raken, valt weinig aan te doen.
Je hebt een NT blok, D50B0 idd.

Als je nu een uitlaat hebt zonder prop dan voegt die opvoerset niet heel veel toe, dan kun je beter een onbegrensde ecu kopen en misschien een tandwiel 12 of 13.
Het is meer een ontgrens set dan opvoer set.
Als alles ontgrensd is dan moet je 70-75 kunnen doen.
Is je carb ook al ontgrensd ?
En grotere sproeier gestoken ?

Ik zou wachten met de zuiger, aangeraden wordt om na 20k een blokrevisie te doen, dan zou ik em gelijk meepakken.
En een BR9ES ( of 8 ) als bougie is beter.

Mooie brommer trouwens.
SX_Jimmy
Banden plakker
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2018 (Euro4/Red Acceleration)

Ongelezen bericht door SX_Jimmy »

42 schreef:Als je nu een uitlaat hebt zonder prop dan voegt die opvoerset niet heel veel toe, dan kun je beter een onbegrensde ecu kopen en misschien een tandwiel 12 of 13.
Het is meer een ontgrens set dan opvoer set.
Als alles ontgrensd is dan moet je 70-75 kunnen doen.
Is je carb ook al ontgrensd ?
En grotere sproeier gestoken ?

Ik zou wachten met de zuiger, aangeraden wordt om na 20k een blokrevisie te doen, dan zou ik em gelijk meepakken.
En een BR9ES ( of 8 ) als bougie is beter.
De opvoerset is eigenlijk inderdaad een eigenlijk een ontgrensset. Snelheid rond de 70-75 lijkt me prima. Bij de set zitten al sproeiers en ontgrensde ecu en tandwiel 14 (heb zelf nu 12 dus kan even kijken hoe dat is).

Wat bedoel je met carb ontgrenzen? is die begrenst bij euro4?

Thanks voor je hulp :happy:
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Bij Euro 4 weet ik niet zeker, heb zelf 2 of 3 geloof ik, maar denkt t wel.
Kijk even of dit plaatje in de luchtinlaat van de carb zit.
https://allesvoorscooters.nl/begrenzing ... MIEALw_wcB
Als die er nog in zit en je hem weghaald moet er wel gelijk een grotere sproeier in.

En er zit idd 1 hoofdsproeier bij, 90, waarvan maar de vraag is of die groot genoeg is.
Meesten hebben rond de 93 er in zitten, soms groter nog.
Wil die shop zn klandizie niet in de weg zitten maar beter koop je losse ecu, 35 eu en een setje sproeiers tussen de 90 en 100 ofzo.
En eventueel een groter voortandwiel, geeft iets meer top maar wel minder trekkracht.
Of je moet graag een mooi glimmende nieuwe uitlaatbocht willen..maar in feite is die hetzelfde als wat je nu hebt als de prop verwijderd is.
Plaats reactie