Problemen versnellingsbak derbi

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
fernand10
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Problemen versnellingsbak derbi

Ongelezen bericht door fernand10 »

Hallo, dit is mijn eerste forum op deze site dus excuses als ik wat dingen fout doe maar ik heb dus een probleempje.
Ik kocht een niet lopende brommer en haalde het blok eronder weg en legte hem op een krat. Echter leunde het blok op de schakelpook wat mij geen probleem leek, maar eenmaal weer geinstalleerd op de brommer krijg ik nu problemen met het schaklelen. Alles omhoog schakelen lukt prima zonder problemen maar omlaag schakelen gaat lastig vooral in zn N naar zn 1.
Er is eerst een lang stuk speling omlaag en dan pas schakelt hij dus je moet met goede kracht omlaag schakelen. Heeft iemand soortgelijke problemen gehad en weet hij de oplossing? laat het me dan alsjeblieft weten :D
Laatst gewijzigd door fernand10 op ma 08 feb 2021, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
fernand10
Derbi fan

Re: Problemen versnellingsbak derbi

Vergeten om te melden maar ik heb een Derbi OT blok ;)
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het zou kunnen dat het probleem dan bij de schakelas zit. Schakelas zit er verkeerd op of is krom geraakt.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
fernand10
Derbi fan

derbi-ftw schreef:Het zou kunnen dat het probleem dan bij de schakelas zit. Schakelas zit er verkeerd op of is krom geraakt.
Valt het op te lossen zonder een nieuwe te kopen denk je?
derbi-ftw
Pro tuner
Derbi Senda X-Treme 50cc

Dan moet je het eerst bekijken, dus het koppelingsdeksel en de complete koppeling (waarschijnlijk) demonteren.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Idd, eerst olie eruit en koppelingsdeksel, stel je hebt een nieuwe chakra's nodig valt het wel mee, die is €30, maar deed die het van tevoren wel goed?
fernand10
Derbi fan

Brommert_01 schreef:Idd, eerst olie eruit en koppelingsdeksel, stel je hebt een nieuwe chakra's nodig valt het wel mee, die is €30, maar deed die het van tevoren wel goed?
Hij schakelde perfect zonder problemen, vervolgens naar iemand gestuurd om een lekke keerring te vervangen waardoor hij echt een week lang steunde op zijn schakelpook toen we hem op een krat legden voor we hem brachten wat ik eerst niet door had en sindsdien schakelt hij kut omlaag :(
fernand10
Derbi fan

fernand10 schreef:
Brommert_01 schreef:Idd, eerst olie eruit en koppelingsdeksel, stel je hebt een nieuwe chakra's nodig valt het wel mee, die is €30, maar deed die het van tevoren wel goed?
Hij schakelde perfect zonder problemen, vervolgens naar iemand gestuurd om een lekke keerring te vervangen waardoor hij echt een week lang steunde op zijn schakelpook toen we hem op een krat legden voor we hem brachten wat ik eerst niet door had en sindsdien schakelt hij kut omlaag :(
Hierbij zijn een aantal pakkingen en de motorolie ook vervangen*
Davie04
Schakelrijder
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood

Ongelezen bericht door Davie04 »

Zoals Ftw schreef over de schakelas sta ik ook achter. Ik zou als ik jou was de koppelingsdeksel en koppeling er uit halen en alles even bekijken. Omdat er net nieuwe pakkingen en olie in zitten kan ik begrijpen dat dit het laatste is wat je wilt. Maar dit is denk ik niet iets wat opeens over is. Blokolie kost een tientje, pakkingsset kost ook ongeveer een tientje of misschien iets minder. Je kan een poging wagen om de olie op te vangen en her te gebruiken, echter raad ik dit niet echt aan.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
fernand10
Derbi fan

Davie04 schreef:Zoals Ftw schreef over de schakelas sta ik ook achter. Ik zou als ik jou was de koppelingsdeksel en koppeling er uit halen en alles even bekijken. Omdat er net nieuwe pakkingen en olie in zitten kan ik begrijpen dat dit het laatste is wat je wilt. Maar dit is denk ik niet iets wat opeens over is. Blokolie kost een tientje, pakkingsset kost ook ongeveer een tientje of misschien iets minder. Je kan een poging wagen om de olie op te vangen en her te gebruiken, echter raad ik dit niet echt aan.
Ik ben niet heel handig en hij schakelt gewoon omlaag als je met aardig wat kracht omlaag tikt, denk je dat het dan alsnog waard is om het blok te openen? Gaat er wat kapot indien ik het niet doe want ik laat het liever zo dan dat ik het blok open tenzij het natuurlijk heel erg is
derbi-ftw
Pro tuner
Derbi Senda X-Treme 50cc

Misschien iemand in je buurt die dit kan doen voor je bedrijf of particulier.
Een Derbi motorblok hoort namelijk soepel en fijn te schakelen, dus 1 klein tikje omlaag/omhoog.

''Als je met aardig wat kracht omlaag tikt'' Dit is echt alles wat je niet wil horen!
Of er wat kapot kan gaan, kan ik zo niet zeggen maar in mijn ogen zou ik het niet zo laten.
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Oke, probeer dit eens: zet het blok recht, pak met een waterpomptang de schakelas en trek deze zo ver mogelijk naar buiten. Daarna draai je je bougie er uit, en draai je een tijdje aan je vliegwiel en schakel je naar beneden terwijl je aan het vliegwiel blijft draaien. Als het blok niet draait schakelt hij nooit lekker. Omschrijf dan nog eens hoe het gaat. Het enige dat ik kan bedenken met slecht schakelen door op de as gelegen te hebben is dat hij hee ver naar achter in de deksel zit.
Davie04
Schakelrijder
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood

Ongelezen bericht door Davie04 »

fernand10 schreef:
Davie04 schreef:Zoals Ftw schreef over de schakelas sta ik ook achter. Ik zou als ik jou was de koppelingsdeksel en koppeling er uit halen en alles even bekijken. Omdat er net nieuwe pakkingen en olie in zitten kan ik begrijpen dat dit het laatste is wat je wilt. Maar dit is denk ik niet iets wat opeens over is. Blokolie kost een tientje, pakkingsset kost ook ongeveer een tientje of misschien iets minder. Je kan een poging wagen om de olie op te vangen en her te gebruiken, echter raad ik dit niet echt aan.
Ik ben niet heel handig en hij schakelt gewoon omlaag als je met aardig wat kracht omlaag tikt, denk je dat het dan alsnog waard is om het blok te openen? Gaat er wat kapot indien ik het niet doe want ik laat het liever zo dan dat ik het blok open tenzij het natuurlijk heel erg is

Het feit dat je al zegt dat hij met kracht naar beneden moet geeft al aan dat het bepaald niet goed zit. Ik zou niet weten wat er aan de hand zou zijn maar het zou best kunnen dat er uiteindelijk iets sneuveld. En dan moet je blok zeker open en kunnen de kosten ook flink oplopen. Aangezien je al zegt dat je niet al te handig bent met het Derbi blok kan je even kijken of iemand in de buurt of zelfs misschien nog op dit forum bereid is om iets voor je te doen. Als je geluk hebt misschien zelfs gratis, ik zou hier niet te lang mee rond blijven rijden want het kan een keer goed fout gaan.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Brommert_01
Pro tuner

Begin eerst met het feit dat je het blok moet laten draaien om te schakelen zoals ik zei, anders gaat hij ook zwaar
fernand10
Derbi fan

Brommert_01 schreef:Begin eerst met het feit dat je het blok moet laten draaien om te schakelen zoals ik zei, anders gaat hij ook zwaar
Is goed ik zal updaten wanneer hij loopt
Plaats reactie