Derbi senda rookt

Algemene vragen over Derbi.
Bjorn2004
Derbi fan
Vervoersmiddel: Brommer

Derbi senda rookt

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Mijn derbi rookt heel erg veel. Bij het stationair lopen tot vol gas komt er veel rook uit de uitlaat, ik dacht eerst dat het koelvloeistof was maar toen hij een tijdje stationair liep zonder koeloeistof rookte die nog net zo hard. Wat kan dit zijn?
Jessepeters
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme '07

Re: Derbi senda rookt

Ongelezen bericht door Jessepeters »

Te veel olie in de smering of te grote sproeier
Built not bought
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Anders een lekke krukaskeerring aan de koppelingskant.
Bjorn2004
Derbi fan

Ik heb de oliepomp losgekoppeld omdat ik dacht dat die misschien teveel mengde en toen zelf 1 op 59 gemengd maar rookte nog net zo hard. Is het de krukaskeerring aan de rechterkant dan? En is dat moeilijk te vervanhen
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Rechterkant ja ( als je er op zit )
Niet heel moeilijk, met een beetje handigheid kan je dat zelf..t is mij ook gelukt, lol.
Goed gereedschap kan wel helpen.
Even een how to zoeken, staan op youtube ook wel wat filmpjes over.

Zou wel gelijk de andere kant ook doen, vaak is die ook niet helemaal lekker meer en die kant is nog makkelijker.
In het slechtste geval zijn ze kapot gegaan doordat je krukaslagers niet meer goed zijn..dan wordt het een lastiger verhaal.
Jessepeters
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme '07

Ongelezen bericht door Jessepeters »

Bjorn2004 schreef:Ik heb de oliepomp losgekoppeld omdat ik dacht dat die misschien teveel mengde en toen zelf 1 op 59 gemengd maar rookte nog net zo hard. Is het de krukaskeerring aan de rechterkant dan? En is dat moeilijk te vervanhen
Ik gebruik zelf de verhouding 1:50 maar denk dat dat niet veel verschil gaat maken, ik zou sws wel aanraden om je oliepomp er af te halen en met mengsmering verder gaan (als je brommer opgevoerd is)
Built not bought
Bjorn2004
Derbi fan

De Linkerkant is die niet moeilijker met al die versnellingen? En hoe krijg ik zo'n keerring eruit dan. Wat voor speciaal gereedschap heb ik er voor nodig. En waarom zou het eerder de rechterkant zijn dan
Bjorn2004
Derbi fan

Ja ik meng ook 1op 50 die 59 was een typefout, brommer heeft alleen de prop uit uitlaat rijd 75.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Linkerkant hoef je alleen het vliegwiel en ontstekingsplaat af te halen, heb je wel poelietrekker voor nodig voor het goeie.
Rechterkant zit olie, links nie ;)
Links kan hooguit lucht naar binnen ( wat ook niet goed is maar geen rook veroorzaakt )
Keerring kun je er vrij makkelijk uitwippen of trekken met een schroef ofzo, maar lees/kijk je eerst in voordat je eraan begint, er komt best wat bij kijken.
Om sommige dingen los te krijgen is zo'n ratelboording handig, maar zonder moet ook kunnen, wel lastiger ( kan ff niet op de officiele naam komen van dat ratelgeval..slagsleutel ? )

Maar als je nog nooit gesleuteld hebt is het misschien handig om er iemand bij te hebben die wat ervaring heeft..je moet ook de koppeling en verschillende tandwielen loshalen en das best ff opletten hoe die terug moeten.
Maar met een goede how to, youtube en opletten wat je doet etc kan het ook goed komen.

Of het bij de brommerboer laten doen maar die is al snel 2 a 3 uur bezig a 55 eu per uur.
En ik kan niet garanderen dat dit het probleem is maar vaak wel het geval met blauwe rook.
Mn RS heeft ook een poosje nogal gerookt en ben er nooit achter gekomen waardoor dat kwam, is nu weer rookloos.
Bij mn MH dan weer was het wel de keerring, rookte heel erg en reed beroerd.
Bjorn2004
Derbi fan

Ja ik heb verschillende filmpjes gevonden op YouTube dacht eerst dat 't heel moeilijk was maar nadat ik de filmpjes had gezien denk ik wel dat ik een poging kan wagen. Als je de koppeling platen enzo eruit haalt en dat wat er omheen zit kan je daarna toch het tandwiel wat op de krukas zit er af halen en dan de keerring eruit halen.

Kan ik er 1 of 2 schroefjes heel ondiep erin boren en dan de keerring er zo uittrekken?

Ik denk dat ik eerst de rechterkant doe want heb geen poelietrekker.

Lopen die tandwielen van de versnellingen gewoon droog dan?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ik heb het met een schroefje erin draaien en wat wrikken gedaan ja...vast een beun manier maar goed.. :oops:
Poelietrekker is niet heel duur gelukkig maar je kan eerst de rechterkant doen, als ie verder goed rijdt zal de linker hopelijk nog goed zijn.
De tandwielen van versnelling zitten in ander gedeelte van het blok, staat niet in verbinding met waar je ontsteking zit..zou de ontsteking niet echt waarderen ook :D

Foto maken van tevoren van dichtbij hoe alles zit kan ook handig zijn, ik weet niet of het bij Derbi ook is maar bij de AM6 blokken zitten op de tandwielen van een paar een markering, een ronde stip op 1 plek, die moeten tegen elkaar bij het terugplaatsen.
Ik heb aan mn Derbi nog niet zo ver gesleuteld dat ik het precies weet van deze blokken.
Bjorn2004
Derbi fan

Er zit een derbi blok onder zou niet weten of er markeringen opstaan zou kijken deze week, zijn die duidelijk als ze er zitten? Wat moet ik bestellen naast een keerring en nieuwe pakking?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Markeringen zijn vrij duidelijk als ze er zitten..ik was zo stronteigenwijs dat ik het op eigen houtje ben gaan doen en maar half de how to bestudeerd had en merkte ze zelf op toen de tandwielen er dus verkeerd op zaten..gelukkig net op tijd nog :oops:

Putoline GP10 voor in je blok, gelijk maar je olie verversen met goed spul.
En nieuwe kvs kan ook geen kwaad misschien.
Die moet je dus samen met kvs eerst aftappen voor je wat openmaakt, scheelt best wat rommel..lol.
Bjorn2004
Derbi fan

Koelvloeistof had ik er uitgehaald waardoor ik het verbranden van koelvloeistof had uitgesloten. Ik had op derbi parts die olie gelukkig al mee besteld met wat andere onderdelen gelukkig.

Als ik de koppelingplaten eruit haal moet je ze toch in een bakje met die putolibe olie leggen terwijl je bezig bent zodat ze goed in de olie zitten als je ze er weer monteer.

Denk dat als ik rechter kant van 't blok toch open heb ook meteen de oliepomp eraf haal want dan moet je toch zo'n tandwieltje eruit halen aan de binnenkant van de klep. Vertrouw dat pompje namelijk niet en zelf mengen vind ik niet erg.

Koelvloeistof kan toch gewoon de goedkoopste
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Kvs kan goedkoop volgens mij, neem ik ook altijd.

Oliepomp verwijderen heb ik geen verstand van maar denk t wel ja.

Als je er geen dagen over doet om de platen weer terug te plaatsen dan hoeft badje olie niet direct..ze zijn al verzadigd.
Wel als je nieuwe plaatst.
Bjorn2004
Derbi fan

Kan ik de moeten van de koppeling en het krukas tandwiel gewoon met een elektrische slagmoersleutel vast draaien en losmaken of gaat het dan kapot?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ik heb em indertijd idd daarvoor gebruikt en dat ging goed..of het ook officieel mag weet ik niet..ben meer een pro beuner dan een pro tuner.. :crazy:
Bjorn2004
Derbi fan

Hoe zorg je ervoor dat je 'm niet te vast draait dan
Bjorn2004
Derbi fan

Is de dmp viton 20x35x7 voor onder andere derbi senda de goede keerring? Jo's dijkman is namelijk dicht
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Misschien heb ik em inderdaad met gewone sleutel vastgedraaid bedenk ik me nu..is weer even geleden en best slecht geheugen..sorry.

Helaas geen idee of dat de goede maat is.
Anders Derbi-ftw van t forum even pb sturen die levert ze ook.
Plaats reactie