waarom hpi ontsteking

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
jens extreme sm
Pro tuner
Berichten: 584
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 23:22
Vervoersmiddel: Yamaha wr450f sm

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door jens extreme sm »

hahaha weekje vakantie.
maar ook op een standaart setup moet je harder gaan met een hpi, puur en alleen omdat je krukas minder hoeft rond te draaien. dus dan zal je ook wel extra toeren hebben, zal wel niet veel wezen maargoed.
"Where willingness is great, difficulties cannot be great."
Adriaan
Schakelrijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 18 nov 2010, 20:38
Vervoersmiddel: derbi senda DRD racing sm 2009
Locatie: Grijpskerke

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door Adriaan »

Je gaat misschien harder omdat je ontsteking op een hoger toerental het zal blijven doen omdat je (sommige) met curven (in kan stellen) werkt die een bepaalde tijd je ontsteking laten ontsteken. Volgens mij was het ook dat je dan dus bij laag toerental de ontsteking dicht bij het bovenste punt ontsteekt en bij een hoog toeren tal dus wat eerder zodat je ontbranding precies op tijd is.
EN je trekt sneller op omdat je blok nu niet meer je zware vliegwiel aan hoeft te slingeren. Maar weet niet of het bij derbi ook is maar als je een heuvel op zou trekken dat hij in kan gaan houden omdat je niet meer de kracht van je vliegwiel heb die je helpt te duwen. (bij puch is dit.... maar wat is puch)
JB1
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 17:12
Vervoersmiddel: Honda MT5 met 110cc Malossi alles bewerkt.
Een CBR400r krot
Een CBR600F
Een dikke VTR SP1
Je zusje/zus
Een dikke negerin.

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door JB1 »

Maximum toerental is altijd nog afhankelijk van je timingen van je cilinder!
Ook helpt een goede uitlaat etc ook nog.

Een HPI word meestal gemonteerd voor de mooiere vermogenscurve, die paar extra toeren komen er misschien bij als je bij de originele onsteking op zijn eind zit.
Bij Honda zat vroeger op de nederlandse types een shindengen CDI, dit was een CDI die begon te verlaten na 7000rpm, waar een goede CDI (PVL, HPI etc) juist gaat vervroegen. Die shindengen werd vaak vervangen voor een MPS-300. die had dat verlatingscurve niet, en daardoor waren meer toeren en meer vermogen beschikbaar.

Bij HPI zit de vermogenstoename voornamelijk in de onstekingscurve, niet in het lichte vliegwiel.
Dat lichte vliegwiel helpt bij het accelereren, op tops maakt het niet zo veel uit.
Laat ik jou de 100m rennen met een zak zand van 500gr aan je voeten dan zul jij minder snel uit de startblokken zijn dan als je geen zak zand aan je voeten hebt.

Je eindsnelheid op die 100m zal ongeveer hetzelfde zijn.
Mijn MT boekt je.
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door mtijn »

maffia741 schreef:
jasperrr91 schreef:Dus als jij op en ori brommer met prop een hpi zet dan draait die ook 1k toeren meer?
Wat jij zegt komt wel is voor als de orginele ontsteking het niet aankan als ik me niet vergis. Maar gaat dus niet op voor elk geval.
Hpi of een andere race ontsteking zorgt voornamelijk voor een betere gasreactie en snellere accerelatie door minder gewicht aan de krukas.
Zeg ik dat? ik heb het over een motorforce racing rpm dit is geen langzaam cilindertje zoals een derbi 50cc cilndertje
Hahahahaha net als of die motoforce een bruut snelle cilinder is :wave:

Verder, zoals royal ook al zei.. Wat je verteld is onzin, je zult echt niet meer toeren kunnen maken*
(als je er van uit gaat dat de meeste gasten hier meer als 13k rpm draaien)
JB1
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 17:12
Vervoersmiddel: Honda MT5 met 110cc Malossi alles bewerkt.
Een CBR400r krot
Een CBR600F
Een dikke VTR SP1
Je zusje/zus
Een dikke negerin.

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door JB1 »

13k rpm is meestal het maximum van een membraan voor normaal gebruik. Wil je hoger dan 13k, dan ga je echt bezig met piekvermogen.
Mijn MT boekt je.
maffia741
Tuner
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 15 dec 2010, 17:08
Vervoersmiddel: Senda

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door maffia741 »

mtijn schreef:
maffia741 schreef:
jasperrr91 schreef:Dus als jij op en ori brommer met prop een hpi zet dan draait die ook 1k toeren meer?
Wat jij zegt komt wel is voor als de orginele ontsteking het niet aankan als ik me niet vergis. Maar gaat dus niet op voor elk geval.
Hpi of een andere race ontsteking zorgt voornamelijk voor een betere gasreactie en snellere accerelatie door minder gewicht aan de krukas.
Zeg ik dat? ik heb het over een motorforce racing rpm dit is geen langzaam cilindertje zoals een derbi 50cc cilndertje
Hahahahaha net als of die motoforce een bruut snelle cilinder is :wave:

Verder, zoals royal ook al zei.. Wat je verteld is onzin, je zult echt niet meer toeren kunnen maken*
(als je er van uit gaat dat de meeste gasten hier meer als 13k rpm draaien)
Motorforce racing rpm rijd jou derbi er iig fking hard uit als jij in de 2e versnellings zit is hij al op de finish :wave:
Jasper
Beheerder
Berichten: 6927
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door Jasper »

Lekker blijven dromen :emo:
Met die brak lopende senda van jouw wel.
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door mtijn »

maffia741 schreef: Motorforce racing rpm rijd jou derbi er iig fking hard uit als jij in de 2e versnellings zit is hij al op de finish :wave:
Haha, flapdrol..
Ben die tijd al lang voor bij dat ik een derbi hard vond gaan.. :lol:
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door mtijn »

Volgens mij is dit verhaal verder wel duidelijk..

Gooi maar dicht
maffia741
Tuner
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 15 dec 2010, 17:08
Vervoersmiddel: Senda

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door maffia741 »

jasperrr91 schreef:Lekker blijven dromen :emo:
Met die brak lopende senda van jouw wel.
-_- motorforce racing rpm voor een senda lol ik had het over een scooter..
Gebruikersavatar
Patje
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 00:51
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2006 (Te Koop in onderdelen)
Locatie: Bleiswijk (Rotterdam)

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door Patje »

maffia741 schreef:
jasperrr91 schreef:Lekker blijven dromen :emo:
Met die brak lopende senda van jouw wel.
-_- motorforce racing rpm voor een senda lol ik had het over een scooter..
Net als je denkt dat je niet nog harder kan falen :think:
Burn rubber, not your soul
Jasper
Beheerder
Berichten: 6927
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: waarom hpi ontsteking

Ongelezen bericht door Jasper »

Patje schreef:
maffia741 schreef:
jasperrr91 schreef:Lekker blijven dromen :emo:
Met die brak lopende senda van jouw wel.
-_- motorforce racing rpm voor een senda lol ik had het over een scooter..
Net als je denkt dat je niet nog harder kan falen :think:
Inderdaad, ik zeg nergens dat je die cilinder voor een senda hebt.
Ik heb het erover dat die scooter jouw brak lopende derbi er misschien zo hard uitrijdt.

//close
Gesloten