Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
- Vervoersmiddel: Rs4 50
Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Hai allen,
Vannacht stopte de brommer ermee (warmloper), er was een slang met nippel uit de cilinderkop geschoten. Het blok en alles zat onder de koelvloeistof. Vandaag de nippel in de cilinderkop gezet en aangetikt, het leek stevig te zitten.
Koelvloeistof in het tankje zat nog redelijk vol dus iets bijgevuld en gaan rijden na een tijd stationair.
4 km verder weer overhit, wielblokkade. Geen kvs in radiator dus daar bijgevuld, moeizaam starten maar hij deed het, 20 km lang 3/4 gas naar huis gereden en niets aan de hand.
Vanavond weer gepakt en weer de slang met nippel uit de kop, weer dezelfde cyclus. Hij knalde er onder druk uit en kvs in het rond. Weer erin gedrukt alleen nu kreeg ik hem niet/nauwelijks meer aan de praat en kwam er ook kvs uit de uitlaat.
Waar denken jullie aan?
Vannacht stopte de brommer ermee (warmloper), er was een slang met nippel uit de cilinderkop geschoten. Het blok en alles zat onder de koelvloeistof. Vandaag de nippel in de cilinderkop gezet en aangetikt, het leek stevig te zitten.
Koelvloeistof in het tankje zat nog redelijk vol dus iets bijgevuld en gaan rijden na een tijd stationair.
4 km verder weer overhit, wielblokkade. Geen kvs in radiator dus daar bijgevuld, moeizaam starten maar hij deed het, 20 km lang 3/4 gas naar huis gereden en niets aan de hand.
Vanavond weer gepakt en weer de slang met nippel uit de kop, weer dezelfde cyclus. Hij knalde er onder druk uit en kvs in het rond. Weer erin gedrukt alleen nu kreeg ik hem niet/nauwelijks meer aan de praat en kwam er ook kvs uit de uitlaat.
Waar denken jullie aan?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Denk dat je koppakking dan ook kapot is als het uit je uitlaat komt.
Misschien dat daarom die nippel er ook uit vliegt.
Je kan em met wat locktite of ietst proberen weer te plaatsen maar beter kijk je of je aan een nieuwe nippel kan komen. ( en dan ook locktite gebruiken..weet alleen even niet zeker of dat tegen hitte kan..dacht t wel )
Ook zal je zuiger nu naar zn grootje zijn en misschien ook cilinder.
Alles er af en checken dus.
Misschien dat daarom die nippel er ook uit vliegt.
Je kan em met wat locktite of ietst proberen weer te plaatsen maar beter kijk je of je aan een nieuwe nippel kan komen. ( en dan ook locktite gebruiken..weet alleen even niet zeker of dat tegen hitte kan..dacht t wel )
Ook zal je zuiger nu naar zn grootje zijn en misschien ook cilinder.
Alles er af en checken dus.
- Danieborg22
- Tuner
- Berichten: 429
- Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80 - Gallery: viewtopic.php?f=34&t=25172
- Locatie: Giethoorn
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Zoals 42 al zegt....
Je koppakking is lek vandaar de kvs in de uitlaat. Daardoor bouwt het systeem druk op en knalt de nippel eruit. Daardoor issie warmgelopen en is je cilinder en zuiger nu versleten.
Oftewel wat je moet doen:
Cilinder demonteren en na kijken. Mocht dit slecht zijn een nieuwe bestellen, ook checken op krukasspeling. Mocht dit nog goed zijn nippel vastzetten in kop met loctite en cilinder weer terug monteren met verse pakkingen. Na montage het kvs systeem goed ontluchten en u kunt weer door.
Mocht je een nieuwe cilinder moeten bestellen en wil je origineel behouden? Doppler origin bestellen. Deze is nagenoeg gelijk aan de originele. Mocht je speling op je krukas hebben (links en rechts mag een klein beetje, omhoog en omlaag niet), dan raad ik je een Doppler endurance krukas aan.
Je koppakking is lek vandaar de kvs in de uitlaat. Daardoor bouwt het systeem druk op en knalt de nippel eruit. Daardoor issie warmgelopen en is je cilinder en zuiger nu versleten.
Oftewel wat je moet doen:
Cilinder demonteren en na kijken. Mocht dit slecht zijn een nieuwe bestellen, ook checken op krukasspeling. Mocht dit nog goed zijn nippel vastzetten in kop met loctite en cilinder weer terug monteren met verse pakkingen. Na montage het kvs systeem goed ontluchten en u kunt weer door.
Mocht je een nieuwe cilinder moeten bestellen en wil je origineel behouden? Doppler origin bestellen. Deze is nagenoeg gelijk aan de originele. Mocht je speling op je krukas hebben (links en rechts mag een klein beetje, omhoog en omlaag niet), dan raad ik je een Doppler endurance krukas aan.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Drop a gear and dissapear.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
- Vervoersmiddel: Rs4 50
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Thanks @42 en @dannieborg22 voor info Die nippel zit dan niet echt stevig, klopt dat?
Vandaag ga ik het uit elkaar halen, maar die hitte bestendige loctite 648 kost net zoveel als een nieuw kleppendeksel. Wat is wijsheid?
Vandaag ga ik het uit elkaar halen, maar die hitte bestendige loctite 648 kost net zoveel als een nieuw kleppendeksel. Wat is wijsheid?
- Danieborg22
- Tuner
- Berichten: 429
- Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80 - Gallery: viewtopic.php?f=34&t=25172
- Locatie: Giethoorn
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Correct zit niet echt stevig. Zodra je je koppakking fixed, zal er niet meer zoveel druk opkomen. Heb hem zelf ook een keertje met loctite vastgezet, daarna geen problemen meer gehad. Its worth a try!
Edit: Mocht je geen loctite hebben, kan je ook wat normale lijm pakken, het hoeft niet perse hittebestendig te wezen.
Edit: Mocht je geen loctite hebben, kan je ook wat normale lijm pakken, het hoeft niet perse hittebestendig te wezen.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Drop a gear and dissapear.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Zitten redelijk stevig als het goed is..moest er ooit twee overzetten op een am6 kop en dan moet je nog aardig kracht zetten met een waterpomptang o.i.d.
Heb t toen met blauw spul vastgezet..moet ff diep graven om te herinneren wat dat was, lol, komt vast vandaag nog.
En normaal gesproken komt er geen druk op te staan idd dus is steviger ook niet nodig.
Nu krijgt het steeds een opdonder van een mini ontploffing.
Echt hittebestendig is inderdaad eigenlijk niet eens nodig..veel warmer dan je kvs wordt de boel niet.
Heb t toen met blauw spul vastgezet..moet ff diep graven om te herinneren wat dat was, lol, komt vast vandaag nog.
En normaal gesproken komt er geen druk op te staan idd dus is steviger ook niet nodig.
Nu krijgt het steeds een opdonder van een mini ontploffing.
Echt hittebestendig is inderdaad eigenlijk niet eens nodig..veel warmer dan je kvs wordt de boel niet.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
- Vervoersmiddel: Rs4 50
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Jullie zitten lekker op 1 lijn, ben blij met jullie hulp. Vandaag de cilnder eraf etc.
De koppakking is een metalen, met daarover zwart rubber of zo, dit spul zat overal los. Onder de cilinderkop was het nog geheel heel. Dus niet echt duidelijke doorslag.
Zuiger&cilinder
Duidelijk vegen rondom de zuiger en een paar hele lichte groefjes, in de cilinder nauwelijks iets te zien of te voelen.
Verder vrij schoon.
Vervang je dan de zuiger of alles?
De koppakking is een metalen, met daarover zwart rubber of zo, dit spul zat overal los. Onder de cilinderkop was het nog geheel heel. Dus niet echt duidelijke doorslag.
Zuiger&cilinder
Duidelijk vegen rondom de zuiger en een paar hele lichte groefjes, in de cilinder nauwelijks iets te zien of te voelen.
Verder vrij schoon.
Vervang je dan de zuiger of alles?
- Danieborg22
- Tuner
- Berichten: 429
- Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80 - Gallery: viewtopic.php?f=34&t=25172
- Locatie: Giethoorn
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Kan je foto;s bijvoegen? Is het wat makkelijker te beoordelen.
En tja dat die rubberen pakking door is is dus de oorzaak van je druk etc.
En tja dat die rubberen pakking door is is dus de oorzaak van je druk etc.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Drop a gear and dissapear.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Yup..alleen hij gaat harder..Maup8670 schreef:Jullie zitten lekker op 1 lijn,
Twee pakkingen op mekaar ?
1 rubber en 1 metaal ?
Nu heb ik eerder domme dingen geroepen over koppakkingen dus ik ben voorzichtig nu..lol..maar euh hoort dat zo ?
Of begrijp ik het verkeerd ?
Ziet er iig verschrikkelijk uit..
Maar ik heb er geen verstand van, ken heel die twee dunne platen niet..heb ik die ook ?
Binnenkort zelf voor de eerste keer mn cilinder er af halen dus ik heb werkelijk geen idee.
Zuiger is einde oefening..cilinder weet ik niet..heeft wel auw gehad..maar misschien kom je er mee weg, durf het niet te zeggen, ook ( gelukkig ) geen ervaring mee zelf.
Weet Danieborg vast wel
- Danieborg22
- Tuner
- Berichten: 429
- Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80 - Gallery: viewtopic.php?f=34&t=25172
- Locatie: Giethoorn
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Wut?42 schreef: Yup..alleen hij gaat harder..
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Drop a gear and dissapear.
- Danieborg22
- Tuner
- Berichten: 429
- Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80 - Gallery: viewtopic.php?f=34&t=25172
- Locatie: Giethoorn
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Yes baby... ook jij hebt die. Tis niet echt rubber maar wel van twee materialen.42 schreef: Maar ik heb er geen verstand van, ken heel die twee dunne platen niet..heb ik die ook ?
Binnenkort zelf voor de eerste keer mn cilinder er af halen dus ik heb werkelijk geen idee.
En uh... ja, die cilinder kan je weggooien. Of nog beter, steek het zuigertje dr op de kop in en je hebt een asbak
Maar nee nieuw kitje bestellen word dat dus. Als je betrouwbaarheid wilt houden lekker een Doppler Origin halen, nagenoeg hetzelfde als de originele. Mocht je hard willen gaan (en opstijgen enz) moet je even een schreeuw geven heb k nog wel een paar leuke aanraders. Krukas al gecheckt op speling?
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Drop a gear and dissapear.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Weet ik veel, lul ook maar een eind..lol.Danieborg22 schreef:Wut?
Danieborg22 schreef:Yes baby... ook jij hebt die. Tis niet echt rubber maar wel van twee materialen.
Leuk !
Ik ga het zien binnenkort.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
- Vervoersmiddel: Rs4 50
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
De krassen in de cilinder zijn niet dieper dan de hoongroeven, er zijn nog 4 overmaatszuigers te koop, origineel volgens Easy parts. Dan moet hij uitgehoond worden.
Of is dit een no go?
https://photos.app.goo.gl/anTpBp7BciKj84cZ6
Die doppler original heb ik even gezocht maar kan ik niet zo snel vinden, behalve op de site van K-parts (niet voorradig en in het zwart)
Wel vond ik een leuke Airsal 50 racing set voor €130. Is dat wat?
De krukas had zijdelings wel wat, omhoog niets.
https://photos.app.goo.gl/anTpBp7BciKj84cZ6
Thanks voor jullie bijdragen, it's appreciated
Of is dit een no go?
https://photos.app.goo.gl/anTpBp7BciKj84cZ6
Die doppler original heb ik even gezocht maar kan ik niet zo snel vinden, behalve op de site van K-parts (niet voorradig en in het zwart)
Wel vond ik een leuke Airsal 50 racing set voor €130. Is dat wat?
De krukas had zijdelings wel wat, omhoog niets.
https://photos.app.goo.gl/anTpBp7BciKj84cZ6
Thanks voor jullie bijdragen, it's appreciated
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
https://www.josdijkman.nl/cilinderkit-d ... -2006.html
As dat em is...
Airsal had vroeger geen hele goede naam..zou iets beter zijn tegenwoordig maar de Doppler is denk ik beter.
Uithonen gaat niet echt met alu cilinder dacht ik.
En als t al kan wordt t er allemaal niet echt beter op.
As dat em is...
Airsal had vroeger geen hele goede naam..zou iets beter zijn tegenwoordig maar de Doppler is denk ik beter.
Uithonen gaat niet echt met alu cilinder dacht ik.
En als t al kan wordt t er allemaal niet echt beter op.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
- Vervoersmiddel: Rs4 50
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
@42 thanks voor de link, wel lelijk dat zwart op een grijs blok. De originele cilinder die erop zit is van staal, van aluminium weet ik dat ze zo'n nikasil laag hebben en honen niet echt goed kan.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Dat ja..je kan hele kleine krasjes er wel uit krijgen met een speciale manier van honen ( ben ff de naam kwijt ) maar of het echt goed idee is ?
Maar euh..heb ik dus ook een stalen cilinder ?
Ik dacht dat ik met alu reed..hoe kom ik daar dan weer bij ?
Moet me toch echt eens verder verdiepen in mn brommer geloof ik..lol.
Weet redelijk wat van AM6 maar mn Derbi kennis kan duidelijk beter..
Zwart is idd minder op grijs blok, probleem heb ik ook, ga er binnenkort de MVT iron max op gooien die ook zwart is.
50 cc is al zo'n klein ding en zwart dan valt hij nog meer weg.
Je zou hem zilvergrijs kunnen spuiten, ga ik zelf iig wel doen.
Maar euh..heb ik dus ook een stalen cilinder ?
Ik dacht dat ik met alu reed..hoe kom ik daar dan weer bij ?
Moet me toch echt eens verder verdiepen in mn brommer geloof ik..lol.
Weet redelijk wat van AM6 maar mn Derbi kennis kan duidelijk beter..
Zwart is idd minder op grijs blok, probleem heb ik ook, ga er binnenkort de MVT iron max op gooien die ook zwart is.
50 cc is al zo'n klein ding en zwart dan valt hij nog meer weg.
Je zou hem zilvergrijs kunnen spuiten, ga ik zelf iig wel doen.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
- Vervoersmiddel: Rs4 50
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Bruh... begin nu te twijfelen... wat tussen de Airsal, Doppler origin of de Doppler Vortrex.
Het liefst zou ik wat meer power onderin hebben zonder consessies te hoeven doen aan topsnelheid en andere cilinder inhoud. Tandwiel is momenteel 13/53
Dat honen kan wel maar is toch wel prijzig alles bij elkaar.
Het liefst zou ik wat meer power onderin hebben zonder consessies te hoeven doen aan topsnelheid en andere cilinder inhoud. Tandwiel is momenteel 13/53
Dat honen kan wel maar is toch wel prijzig alles bij elkaar.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Waarom geen andere cilinderinhoud ?
Maar ook zonder meer cc zijn er nog wel andere goede dacht ik.
https://www.derbipartsshop.nl/derbi-nt- ... ineel.html
Maar ook zonder meer cc zijn er nog wel andere goede dacht ik.
https://www.derbipartsshop.nl/derbi-nt- ... ineel.html
- Matthijs H
- Schakelrijder
- Berichten: 179
- Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 01:07
- Vervoersmiddel: Ford Fiesta ST Line
Opel Vivaro
Tomos
VW Golf MK 4 sold)
VW Golf MK2 (sold)
Peugeot 206 GTI 2.0 (total loss)
Derbi DRD Pro 06 (sold)
Derbi DRD LTD 07 (sold)
3x Derbi DRD Racing (sold)
2x tomos (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Peugeot Vivacity (sold) - Gallery: https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25754
- Locatie: In zo'n omgeving waar een paar huizen staan en mensen wonen.
Re: Probleem met koelvloeistof en nippel op de cilinderkop
Airsal 50 is opzich goed spul, maar qua prestaties niet spannend. Om die reden zou ik voor een betrouwbare, originele cilinder gaan of voor een goede en snelle 50cc: Doppler Vortex is dan aantrekkelijk, en als je het goed wilt doen pak je een 19mm en een 50/70 pijp.
Doppler Origin heb ik nog niet gereden, maar puur alleen voor het 'plaatje' zou ik dan toch een originele 50cc hebben genomen.
Doppler Origin heb ik nog niet gereden, maar puur alleen voor het 'plaatje' zou ik dan toch een originele 50cc hebben genomen.
A't nie ghit zoas 't mot, mot 't mih zoas 't ghit.