Ik kwam er laatst achter dat mijn achterwiel van mijn Derbi GPR 50 2005 een beetje speling heeft. Aan de kant van het tandwiel (links) kan het wiel vooruit, achteruit, omhoog en omlaag bewegen. Maar naar links en rechts (in de richting van de achteras) kan het wiel niet bewegen. Ik heb dus het wiel gedemonteerd en het blijkt dus dat de buitendiameter van mijn lager kleiner is dan de binnendiameter van de naaf van het achterwiel waardoor het wiel speling heeft. Zie afbeelding:

Ik ben echt heel benieuwd wat voor deze speling heeft gezorgd!!
Eerst heb ik gekeken of dit wel het goede lager was maar hij is exact even groot als het rechter achterwiel lager. Wat mij ook opviel is dat de binnendiameter van de naaf op de plek waar het linker lager heeft gezeten, groter was dan de rest van de naaf. zie afbeelding:

Zou het misschien mogelijk zijn dat de naaf is uitgesleten (wat mij overigens heel sterk lijkt omdat de buitenring van het lager gewoon met het wiel mee draait dus geen frictie oplevert)?? Of hoort dit misschien gewoon zo (bijvoorbeeld als een randje waardoor het lager niet te ver in de naaf getikt kan worden)?
Ik zou natuurlijk gewoon een groter lager kunnen kopen met dezelfde binnendiameter, maar ik heb daar niet zo'n fijn gevoel bij. kunnen jullie mij vertellen of dit problemen kan opleveren?
ook ben ik heel benieuwd naar andere oplossingen!
het zou heel fijn zijn als ik wat close-up foto's mag van het lager in het achterwiel aan de linkerkant zodat ik even kan zien hoe dit bij andere wielen zit. als ik de verschillen kan vinden tussen een goed wiel en mijn wiel weet ik het probleem misschien al gelijk.
alvast bedankt!
Groet Jeroen