Expertise gezocht, blok revisie

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gooncy
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Expertise gezocht, blok revisie

Ongelezen bericht door Gooncy »

Doe de maar eerst olie in, olie zorgt ervoor dat alles soepel op elkaar glijd en alles genoeg smering krijgt.
Zonder smering loopt alles naar de tering :D

Dus ja doe dr maar olie in, dan zal t wel makkelijk en soepel gaan. En stel t lukt nog niet (denk t niet) dan kan je t toch weer uit laten lopen en in de fles opvangen en weer terug erin gieten?
DRD EDITION
VVincent
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing (2008)

Ongelezen bericht door VVincent »

hmm oke, maar hij hoort toch netjes te schakelen? Ookal heb ik er nog geen olie in gegooid?
Want het feit dat hij in zijn 1 het achterwiel blokkeert is toch niet normaal (met de koppeling in), of gaat de versnellingsbakolie dat verhelpen?

Ik denk namelijk dat er toch iets niet helemaal lekker zit in de versnellingsbak...
Maar ik wil best je advies opvolgen en het blok vullen met olie. Als de carters schoon zijn en er zit geen troep in dan kan je de olie toch gewoon hergebruiken? Eventueel nog door een filter heen halen...

(voor alle duidelijkheid, ik heb het blok nog niet gestart na de revisie en heb dus ook niet zonder versnellingsbakolie gereden. Ik heb de versnelling alleen getest door de brommer heen en weer te rollen)
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Ja, je kan het er zo weer terug ingooien. Eventueel idd met filter zodat als er nog wat uitkomt je dat er ook niet meer in hebt zitten.

Ik denk dat als je olie erin hebt dat t dan verholpen is.
DRD EDITION
garfield
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Contacteer:

Ongelezen bericht door garfield »

Kan best kloppen.
Zonder olie schuift het allemaal niet zo soepel.
Als de wals dan net niet ver genoeg doordraait, staat de bak tussen 2 versnellingen in.
Dat veroorzaakt ook het blokkeren.

Neem aan dat je de bak gewoon als 1 geheel eruit hebt gehaald?
(Als je de 2 pennen van de schakelvorken eruit trekt,kan je de bak zo als 1 geheel uit het rechtercarter trekken)

Anders zou er een ring op de verkeerde plaats kunnen zitten.

Wat ook nog kan, dat had ik laatst in een blok:

De kickstartas heeft 2 vulringen, als die verkeerd zitten blijft deze hangen op het koppelingshuis.
De vulring bij het tandwiel hoort aan de kant van de spines(en niet aan de blok kant,zo komt het tandwiel 2 mm te ver naar buiten in rust)
Dus na ongeveer 2 omwentelingen van de koppeling,zit alles klem.
(Was wel een simpele reparatie, voor een kapot blok..)

Kan je zo uittesten, de kickstartas trek je er zo uit :happy:
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
VVincent
Schakelrijder

Ik heb hieronder wat foto's staan van mijn kickstarter, volgens mij zie ie er prima uit en ligt daar niet het probleem.
Ik had het blok gister al weer onder mijn Derbi vandaan gehaald en ik denk dat ik hem morgen eerst weer los haal, om toch de versnellingsbak opnieuw te controleren/monteren. Ik begin namelijk toch te twijfelen of ik dat wel goed heb gedaan...

Heb inmiddels een luchttol te leen dus hoef ik niet elke keer naar een garage te rijden om het los en vast te laten draaien. Dus kost het me enkel een nieuwe pakking...
Is vloeibare pakking trouwens een optie voor tussen de carters en eventueel bij de koppelingsdeksel? Of is pakkingpapier de beste optie?

Afbeelding
Afbeelding
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Je kickstart zit inderdaad goed.

Dan zit er toch iets verkeerd in de bak.
Overigens kan je de bak ook testen als het blok nog niet in elkaar zit.
Dan kan je vrij makkelijk zien wat er fout gaat.
(Niet toevallig de schakelvorken verwisseld?)

En geen vloeibare pakking gebruiken maar gewoon een papieren pakking.
Je hebt de dikte namelijk nodig...
Met alleen vloeibare pakking loopt de bak klem..
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
VVincent
Schakelrijder

Schakelvorken heb ik goed zitten, ik denk zelf aan een ring die er niet goed op zit of helemaal niet op zit. Ben namelijk een aantal (franse) video's tegenkomen op YT, waarin ze de versnellingsbak opnieuw monteren. En nu begin ik toch te twijfelen of ik het wel goed heb gedaan...

De eerste is het meest duidelijk, kwa beeld, want Frans kan ik niet verstaan... :shifty:
https://www.youtube.com/watch?v=PeAjfMHg7ok
https://www.youtube.com/watch?v=UaFmEDuhyJA
https://www.youtube.com/watch?v=j330CVzu2hs

Maar we zullen het morgen gaan zien, heb de krukasmoer en de moer van het koppelingshart los, alleen het krukastandwiel zit nog vast dus die moet er even met een poelietrekker uit worden getrokken en dan kan ik het blok weer splitsen.
Morgen nieuwe pakking bestellen en dan kan het blok Dinsdag weer dicht, als alles voor mekaar is. :D
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Heb je niet even eerst olie geprobeerd :emo:
DRD EDITION
VVincent
Schakelrijder

Ik heb het blok weer uit elkaar en de versnellingsbak opnieuw erin gestoken, maar nu heb ik een vraag...
Ik test hem dus handmatig door de wals te draaien, maar zit de bak dan goed als ik hem in elke mogelijke positie los kan draaien? Links en rechtsom? Zonder dat hij ergens blokkeert?? (Wat hij eerder dus wel deed....)

Want als dat de bedoeling is heb ik hem nu goed zitten!
VVincent
Schakelrijder

De versnellingsbak zit goed, blok zit weer in elkaar en onder de brommer, blokolie zit er in, kvs zit er in en de tank is gevuld met mengsmering (1:50 castrol power rs) Maar ik krijg hem niet aan de praat. Niet met de kickstart en aanlopen heeft ook weinig zin. Nu denk ik te weten wat het is maar ik weet niet hoe ik dat kan oplossen...

Er is namelijk een kabeltje vanaf het blok niet echt aangesloten en bovendien denk ik dat ik de ontsteking niet goed heb aangesloten op de cdi/bobine. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Hier een aantal foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat me dus voornamelijk om de massa kabel van de cdi en de massakabel van het blok of hoort die kabel ergens anders?
(want het zijn allebei massa-kabels toch?)
Verder heb ik de ontsteking goed zitten op het blok en op de cdi, maar vonken wil die niet...
Ik heb uiteraard al de nodige zoekwoorden op Google ingetypt, maar ben daar helaas niet veel wijzer van geworden.
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Je cdi ziet er goed uit zo, gwn groen in verde, rood in rosso en wit in blanc. Check dat nog even.
Je had toch een los draadje bij je onsteking? Heb je dat al gefixt?

Edit: Vgm heb je rood en wit omgedraaid, kan t nie zo goed zien, maar kijk daar eens naar.
Edit 2: Nee laat maar zit gwn goed :oops:
Edit3: Bougie dop er goed op? :D
DRD EDITION
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Moet goed zitten zo.

Meet even de weerstand tussen de groene draad en de massa (moet ongeveer 700 ohm zijn)
Ook gelijk de weerstand tussen de rode draad en de massa meten (ongeveer 200 ohm)

Vooral de spoel met de groene draad wil nog wel eens doorbranden namelijk.
Deze levert de laadspanning voor de cdi (ongeveer 300 volt...)

De rode draad geeft het trigger signaal, bepaalt het ontstekingstijdstip.

Verder zit er weinig aan, zijn echt maar 3 draden.

Meet ook of je de witte draad goed aan de massa hebt zitten, deze is nogal belangrijk.
Moet minder dan 1 ohm zijn naar het blok :happy:
VVincent
Schakelrijder

Bedankt allebei voor jullie reactie!
Ik heb het nog is allemaal nagelopen en alle kabeltjes opnieuw erin gedrukt en de bougie dop er goed op gedrukt en toen wou ze wel starten! Ik heb haar zo'n 5min stationair laten lopen, aangezien ze zeggen dat het niet verstandig is om het blok onbelast te laten lopen. Ik heb de brommer daarna uitgezet en ben toen de bougie maar is gaan controleren. Maar ik zag geen kleur... Of komt dat pas als je in gaat rijden? Want hoe weet ik nu dat hij niet te arm staat?

Het gaat om een Dellorto 17,5mm met sproeier 98 en gasnaald op de middelste stand (standaard)
Verder heb ik een Airsal 50 met een Doppler krukas.
Ik heb momenteel geen extra sproeiers thuis liggen om te testen dus zal ik een kleine 7km moeten fietsen naar de brommerboer.
Wat zouden jullie doen? Want sproeier 98 is al vrij groot toch??
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Sproeier is iets te groot, maar dat kan geen kwaad.
Beter wat te groot als te klein.

Eventueel kan je de tuut van het luchtfilter eruit trekken,dat scheelt een paar maten in sproeier(minder weerstand, dus iets armer mengsel)

Bougie duurt wel een tijdje voordat deze begint te kleuren, kan je voorlopig niets aan zien.
VVincent
Schakelrijder

Te groot? Ik dacht dat ik naar 102 of zelfs 104 moest. Anyway, hoe kan ik nou weten of het toch niet te arm is? Want het kan schade aanrichten toch? En dat wil ik niet :sad:
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Als ie gewoon goed loopt en niet begint in te houden bij volgas, is de sproeier in elk geval niet te klein.
Dacht dat er af fabriek ook een 98 inzit.

Anders eens de choke erop trekken, loopt ie dan een stuk beter,dan moet de sproeier een maat of 10 omhoog.
VVincent
Schakelrijder

Hij liep opzich wel goed, maar ik dacht dat ie te klein was dus heb ik er niet lang mee gereden. En daarom ook niet verder afgesteld. Maar ik zou nog wat met de gasnaald kunnen pielen. Kijken wat ie doet op de laagste en hoogste stand. En ik zal ook nog even met choke proberen...
VVincent
Schakelrijder

Ik ben lekker aan het afstellen en heb de motor een tijdje stationair laten draaien en weer af laten koelen, maar toen het blok warm was lekte hij wat olie aan de kant van het vliegwiel. Hieronder heb ik wat foto's waar het lekt en waar (ik denk dat) het uitkomt. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik hiermee doen?

Het druppelt er heel langzaam bij de rode cirkels uit (het is niet heel veel, maar wel meer dan wat zweet).
De groene cirkels markeren waar ik denk dat het uitkomt...
Hoort dit zo of is er iets mis? Want er zit niet voor niks zo'n gleufje in het vliegwiel deksel neem ik aan?
Afbeelding
Afbeelding
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Daar hoort echt geen olie uit te komen..
Deze gaatjes zijn voor het tandwiel van een startmotor.

Je kan er een M6 boutje indraaien met een beetje vloeibare pakking.
Dat stopt het lekken wel.

Lekke krukaskeering lijkt me stug, die heb je er net nieuw inzitten.
(Neem aan dat je die niet een 2e keer gemonteerd hebt, want dan gaat ie gegarandeerd lekken.)

Ruik anders eens aan die olie.
Dan weet je zo of het bakolie of 2 takt olie is.
VVincent
Schakelrijder

Ja het is echt bakolie, ik had er al aan geroken namelijk. Ik dacht dat het uit die twee gaatjes kwam maar het komt uit een ander gat... Waar een bout in hoort om de carters bij elkaar te houden (rechts boven het vliegwiel).

Dus morgen moet eerst het vliegwiel eraf en de ontsteking en dan kan ik die bout er weer indraaien.

Het punt is dat het er er heel langzaam uitdruppelt als het blok warm wordt, als het blok koud is zie je niks en lekt er niks.

De krukaskeering kan ik ook direct controleren als de ontsteking eraf is... Maar ik zou een mix van benzine en olie moeten zien en ruiken als die lekt toch? Want dat is niet het geval, dus dat zou goed moeten zijn!
Plaats reactie