Koelvin
-
- Schakelrijder
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 22:15
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Koelvin
Goeiemorgen. Ik ga dus geen kabelboom nemen op mijn komende project. Normaal zit er altijd een koelvin op de radiateur die dus via de kabelboom werkt. Is het mogelijk om deze te laten draaien op de accu? Hoelang zou de accu dit ongeveer kunnen volhouden? Ik zat eventueel nog aan verlichting te denken maar ik denk niet dat de accu dit gaat houden... (koelvin+voorlicht+achterlicht+temp sensor + ?teller? )
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Berichten: 6873
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Re: Koelvin
Als dit dat wilt doen zou je er denk ik wel een schakelaar op moeten zetten o.i.d
Garfield kan je vast wel uitleggen of dit mogelijk is
Garfield kan je vast wel uitleggen of dit mogelijk is

www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Koelvin
U riep?
Normaal zit er een thermoschakelaar in de radiator,die bij 100 graden Celsius kontakt maakt en de fan laat draaien.
Je kan ook zo'n schakelaar in de cilinderkop schroeven,in plaats van de sensor die er nu inzit.
Op zich kan je het ook wel met een normale schakelaar doen,fan trekt ongeveer 5 ampere,dus niet zoveel.
(Al heb ik de mijne nog nooit zien draaien...)
Op de standaard akku zou deze het dus ongeveer 1 uur moeten volhouden.
Kleine hint :
Als je ook het licht op de akku wilt,dan wel de spanningsregelaar aansluiten.
Ook een extra 5 ampere diode (1n4007) tussen de gele draad en de rode draad plaatsen.
Kant met het streepje aan de rode draad.
Dit omdat de regelaar max 1 ampere kan laden en met de diode bijna 6 ampere
Dan kan je wel alles op de rode draad van de akku aansluiten.

Normaal zit er een thermoschakelaar in de radiator,die bij 100 graden Celsius kontakt maakt en de fan laat draaien.
Je kan ook zo'n schakelaar in de cilinderkop schroeven,in plaats van de sensor die er nu inzit.
Op zich kan je het ook wel met een normale schakelaar doen,fan trekt ongeveer 5 ampere,dus niet zoveel.
(Al heb ik de mijne nog nooit zien draaien...)
Op de standaard akku zou deze het dus ongeveer 1 uur moeten volhouden.
Kleine hint :
Als je ook het licht op de akku wilt,dan wel de spanningsregelaar aansluiten.
Ook een extra 5 ampere diode (1n4007) tussen de gele draad en de rode draad plaatsen.
Kant met het streepje aan de rode draad.
Dit omdat de regelaar max 1 ampere kan laden en met de diode bijna 6 ampere

Dan kan je wel alles op de rode draad van de akku aansluiten.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Schakelrijder
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 22:15
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Re: Koelvin
Standaard accu 1uur, klinkt weinig dus. Zijn er nog sterkere accu's? En ik neem aan dat verlichting dus niet gaat werken dan gaat het wat te snel?
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Koelvin
Er is geen plek om een grotere akku kwijt te kunnen helaas.
Daarom ook de tip voor de extra diode , dan heb je genoeg om ook de verlichting te laten werken.
Werkt prima hoor, heb ik ook bij de mijne gedaan.
Alles loopt via de akku en ook de startmotor werkt.
Daarom ook de tip voor de extra diode , dan heb je genoeg om ook de verlichting te laten werken.
Werkt prima hoor, heb ik ook bij de mijne gedaan.
Alles loopt via de akku en ook de startmotor werkt.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Schakelrijder
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 22:15
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Re: Koelvin
Hoevaak moet jij je accu nog ongeveer opladen dan? Reden dat ik graag een koelvin wil omdat ik een 88cc airsal ga maken! Extra koeling zou niet verkeerd zijn.
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Koelvin
Die hoef je niet op te laden..
Als je de standaard ontsteking gebruikt, dan gaat dat vanzelf als je rijdt.
Met een innerrotor ontsteking gaat dat niet meer op,omdat de meesten geen lichtspoel hebben.
(Mvt wel en voor HPI iz er ook wel een lichtspoeltje te krijgen)
Als je de standaard ontsteking gebruikt, dan gaat dat vanzelf als je rijdt.
Met een innerrotor ontsteking gaat dat niet meer op,omdat de meesten geen lichtspoel hebben.
(Mvt wel en voor HPI iz er ook wel een lichtspoeltje te krijgen)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Schakelrijder
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 22:15
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Re: Koelvin
Ik krijg een PVL ontsteking met Twins Racing curve dus zit wss geen lichtspoel op nee. Ik leg het voor aan de gene die het blok gaat opbouwen, tunen en afstellen (ik wil zelf niet kloten met 600+ euro) misschien dat hij nog een handig iets weet!
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Koelvin
Dan heb je een uitdaging...
Denk niet dat je veel langer als een half uur met licht kunt rijden met alleen de akku.
Wordt elke dag opladen voor je..
Denk niet dat je veel langer als een half uur met licht kunt rijden met alleen de akku.
Wordt elke dag opladen voor je..
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;