mengen mengsmering

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Joost2
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

mengen mengsmering

Ongelezen bericht door Joost2 »

Vrijdag heb ik bij jos dijkman tts castrol volsyntetische olie besteld kreeg het vandaag binnen bleek het scooter half synthetische olie te zijn! Foutje van jos, omdat ik eigenlijk geen zin heb fles terug te sturen de vraag of ik dit ook ken mengen n mijn derbi senda.This dus maar 1 fles. Kheb nog volsyntetische van castrol staan misschien de half met volsyntetische mengen?????
DRD 85 J-Man
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM #85 2011 rood
Contacteer:

Re: mengen mengsmering

Ongelezen bericht door DRD 85 J-Man »

Je kan het mengen, of het verstandig is, is een tweede.
Stuur de fles terug op de kosten van dijkman, zij maken de fout immers en vraag om de volledig synthetische mengsmering van castrol.
nooit halfjes en kwartjes mengen van verschillende oliën, als je een bodempje vol synthetische hebt in je tankje en je gooit er daarna nood gedwongen andere vol syntheet bij kan het opzich niet zo'n erge kwaad.

Hopelijk is je vraag zodoende volledig beantwoord
door Venlonaer » do 06 sep 2012, 20:06
de uitlaat vingeren, en dan kijken naar je vinger
Je bent mijn held Jelle

door -Tommy DRD'11- » wo 26 sep 2012, 21:28
Ik rijd als een volkomenen idioot die zoveel mogelijk kinderen probeert te scheppen.
DerbiFanaatje
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Ongelezen bericht door DerbiFanaatje »

DRD 85 J-Man schreef:Je kan het mengen, of het verstandig is, is een tweede.
Stuur de fles terug op de kosten van dijkman, zij maken de fout immers en vraag om de volledig synthetische mengsmering van castrol.
nooit halfjes en kwartjes mengen van verschillende oliën, als je een bodempje vol synthetische hebt in je tankje en je gooit er daarna nood gedwongen andere vol syntheet bij kan het opzich niet zo'n erge kwaad.

Hopelijk is je vraag zodoende volledig beantwoord
Leg eens uit waarom het wel/niet kwaad kan als hij dit wel zou mengen.
J03P
Moderator
Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra

Ongelezen bericht door J03P »

Dat werkt zo; In de ene olie (olie X) zitten b.v. een bepaald type dispergenten en detergenten. Deze additieven zorgen er voor dat het vuil in de olie ingekapseld wordt en door een polaire werking zwevend worden gehouden. Eenmaal door het filter worden deze vuildeeltjes dus uit de olie gehaald.
De olie die je er bij mengt (olie Y) heeft een nieuw type VI-improver (viscositeitsverbeteraar). Deze VI improvers kenmerken zich door een lange molecuulketen die zich uitstrekt bij hoge temp en in elkaar "rollen" bij lage temp. Effect wat dan optreedt is behoudt van viscositeit bij hoge temp en verlaging van viscositeit bij lage temp. Bij 99,9% van de toepassing waar olie wordt gebruikt is dit een gewenste eigenschap.
De eerste olie (X) heeft ook VI-improvers, maar gebaseerd op een andere stof. Theoretisch kan het dus zijn dat de dispergenten en detergenten in olie X die VI improvers van olie Y zien als vuil. Gevolg, snellere veroudering van de olie dan gewenst.

Dit gaat om marges en in de praktijk kan het mixen van vol en half synthetische olies echt geen kwaad.
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten :emo:
Joost2
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Ongelezen bericht door Joost2 »

Ok bedankt allemaal. Had Jos ook n mailtje gestuurd kmag de half-synthetische houden en krijg binnenkort een levering met wel de goede olie! Jo3p bedankt voor je uitleg, kga de fles gewoon gebruiken door te mengen met de vol synthetische. :lol:
J03P
Moderator
Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra

Ongelezen bericht door J03P »

Graag gedaan Joost, veel succes ermee :thumbup:

/close
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten :emo:
Gesloten