Het is geen Derbi maar een Cpi SM.
Ik hoop dat het geen probleem is aangezien het een Derbi forum is. Zo wel dan hoor ik dat graag!
Ik heb een half jaar geleden een Cpi SM aangeschaft. Hier zat gelukkig wel een echt Am6 blok onder en geen imitatie meer. Het motorblokje was voorzien van een top performance 70 cc cilinder. Dit reed opzich wel redelijk alleen verder was alles standaard dus erg hard ging het allemaal niet haha. Maar na een tijdje zo gereden te hebben wilde ik wat anders, want het reed allemaal niet meer zo fijn.
Alle mankementen op een rij:
• Verlichting knipperde alleen maar
• Kappen waren beschadigd
• Bandjes slecht
• Roestvorming op het frame
• Accu laadde niet bij vanwege kapotte kabelboom
• Contakt werkt niet meer, ook vanwege de kabelboom
Kortom ik was het beu en dacht ik ga hier maar een project van maken om hem helemaal op te knappen.
Ik ga hier ook echt de tijd voor nemen want dit moet allemaal tot in detail netjes afgewerkt zijn. (dus jullie zullen wat geduld moeten hebben haha)
Enkele punten die ik wil gaan doen:
• Alle metalen delen van en op het frame stralen en opnieuw spuiten.
• Kappen schuren en laten spuiten
• Nieuwe aluminium afstandsbusjes voor de velgen maken
• Een nieuwe remklauw houder maken. (voor grotere remklauw)
• Overal nieuwe bouten en moeren in
• Motorblok compleet stralen en reviseren
• Heel veel nieuwe onderdelen kopen zoals remblokken, gaskabel, koppelingskabel, koelslangen, olien, vloeistoffen, benzineslang,olieslang en nog een hele hoop onderdeeltjes.
Er zijn nog heel veel meer dingen maar daar kan ik zo snel niet opkomen.
Over het motorblok zit ik nog te twijfelen want misschien wil ik wel iets heel anders er mee doen..(KTM 125 cc??)
Mocht het wel een am6 motorblok blijven dan komt er wel een uitlaat van een crossmotor op.
Hier ben ik nog niet over uit maar zoals het er nu voor staat ga ik me eerst richten op het frame en de kappen.
Ik wil alles netjes stap voor stap afwerken en niet afraffelen want dan heb je geen eer van je werk vind ik. Het is straks ook niet meer de bedoeling om er hele dagen mee te gaan rijden. Alleen op zonnige dagen of in het weekend.
Ik ben helaas al begonnen met uit elkaar slopen dus heb geen foto meer van hoe hij was haha.
Ik had al een bestelling gedaan voor wat kleine spulletjes die ik zo snel kon bedenken.
• Handschoenen
• Universele pakking (0,3mm)
• Gaskabel
• Koelslang
• Benzineslang
• Olieslang
• Slangenklemmen
• Uitlaatpakking
• Handschoenen
• Voortandwiel (13 –Tands)
• Blokboutset compleet

Vandaag heb ik wat onderdelen gestraald.
Rempedaal:

Remklauw:


Subframe:

Zoals je kunt zien is het geen originele achter-remklauw. Ik heb voor een remklauw van een piaggio zip gekozen omdat deze grotere remblokken hebben en dus ook een groter remoppervlak.
Ik heb het subframe na het stralen nog even netjes gladgeschuurd en helemaal ontvet. Daarna alvast in de primer gespoten.
Zie hier het resultaat:

Ik ga proberen van de week het subframe opnieuw zwart te spuiten. Ik heb voor zwart gekozen omdat ik het clean vind en je qua kleurencombinaties alle kanten op kunt.
Ook ga ik proberen de achter-remklauw te verven. Dit ga ik met een kwast doen. Zo kan ik een goede dikke laag aanbrengen. Daarna schuur ik hem lichtjes op en spuit ik hem af met blanke lak.
Tot zo ver ben ik nu gekomen. Ik hou jullie op de hoogte als er vorderingen plaatsvinden.
Alle updates zal ik in de eerste post plaatsen om zo een overzichtelijk beeld te houden van het project!
UPDATE 01-03
Vandaag nog wat bezig geweest met het uit elkaar halen.
Hier een foto van hoe ik als laatste gestopt was voordat ik vandaag weer verder ging:

Radiateur gedemonteerd en gelijk afgeplakt om te schuren en te spuiten:

Ik twijfel nog of ik deze radiateur ga gebruiken omdat ik misschien een grotere wil hebben zodat deze wat meer koelt. En bij deze radiateur zit ook geen koelvloeistofreservoir, want hier zit de dop direct op de radiateur. Dus ik wil eigelijk een andere/grotere radiateur met reservoir. Maar dat ga ik nog even bekijken.
Daarna het motorblok gedemonteerd en alles van het stuur af gehaald:

Heb ook nog 2 busjes gedraaid die gaan dienen als schakelpookje en rempedaal:

En toen ik druk bezig was met alles uit elkaar halen kwam meneer de postbode langs met een leuk pakketje:

Een KTM SX 125CC achterkap!
Deze kap wil ik gaan pas maken op het subframe. Ik vind deze kap mooier dan de originele achterkappen van de CPI, dus kwam op het idee om deze pas te maken. Vindt het wel een leuke uitdaging dus ben benieuwd of het gaat lukken.
Van de week ga ik weer verder met wat onderdelen stralen en in de primer spuiten. Ik wil alles eerst stralen en in de primer gespoten hebben zodat ik daarna alles in kleur kan spuiten.
Deze week krijg ik ook een originele Mikuni 24mm of 28mm vlakschuif carburateur binnen! Hier zit ook een spruitstuk bij maar die is van een scooter(piaggio zip). Deze ga ik wel gebruiken omdat het een kort spruitstuk is en alles zo goed als recht in lijn is. Ik ga dus een plaatje frezen onder een hoek zodat hij wel past. Ik zal hier ook foto's van posten!
Tot zo ver mn update weer!
Update:17-03-2014
Weer even lekker bezig geweest. Ik heb m'n remklauw-houder klaargemaakt en de kettingspanner die er in hoort te vallen.
Zie hier de foto's:
Kettingspanner:

Remklauw-houder en kettingspanner bij elkaar:

En zo komt het in elkaar te zitten:

Ik heb ook nog wat draadeinden gemaakt omdat ik bezig ben met een plaatje onder een hoek te frezen zodat het spruitstuk past:

Van de week zal ik het plaatje klaar hebben, dan krijg je een beter beeld bij wat ik bedoel.
Ook de Mikuni 24 mm carburateur is binnen. Hier heb ik van kunststof bussen voor gedraaid zodat deze op de originele luchtfilter gaat passen. Alleen het originele luchtfilter-gat nog groter maken.
Ik heb ook een nieuwe kill-switch gekocht want die wilde ik ook graag hebben.
De achterbrug en voor-remklauw en het rempotje is ook gestraald en in de primer gespoten.
Als ik ook het plaatje voor het spruitstuk klaar heb zal ik weer wat foto's plaatsen.
Ik verwacht dat dit eind van de week zal zijn.
Update:24-03-2014
Weer lekker bezig geweest met het pasmaken van van alles en nog wat!
Zie hier het verloop voor het spruitstuk!

Met de draadeinden erin.

Met het spruitstuk erop gemonteerd. (zit nog los want moet nog pakking op maat snijden)

En de Mikuni 24mm carburateur is ook binnen!

Hier de gedraaide bussen van kunststof op de carburateur.

De bus die er los bij staat komt in de luchtbak gemonteerd, vanaf daar gaat dan een flexibele slang naar de carburateur voor de luchtaanvoer. hier ben ik overigens naar aan het zoeken want kan nog niet echt iets vinden wat geschikt is.
Ook 2 busjes voor m'n voorwiel gedraaid.

Heb vandaag ook nog de voorvorkpoten en de onderste kroonplaats gestraald en in de primer gezet.


En ik heb alvast een verloop-bus gedraaid voor de nieuwe uitlaat die ik van de week binnen krijg.

Nu vragen jullie je vast af wat voor uitlaat ik er op ga zetten.
Dit wordt een uitlaat van een crossmotor! Een KTM SX 85CC uitlaat van HGS.
Heb hier al 2 foto's van internet.


De uitlaat zal overmorgen binnen zijn.
Verder heb ik ook de voet-stepjes gestraald en in de primer gezet.
Ik zal van de week nog even wat foto's proberen te maken van de onderdelen die ik klaar gestraald heb en in de primer heb staan.
Tot zover weer m'n update!
UPDATE 15-04-2014
Ben weer redelijk bezig geweest met stralen en spuiten enz.
Zie hier de foto's:
Kroonplaat gestraald:

Hier al mooi gespoten samen met de voetstepjes:

Het achterrempedaal gespoten:

Voor het pedaal heb ik een busje bronsen busje gedraaid die er op komt om te kunnen remmen.
Deze zal ik later monteren als ik ga beginnen met het opbouwen van het frame.
De voor en achterrem gespoten:


Door de belichting van de camera ziet het er niet zo mooi uit vind ik.
Hier komen ook nieuwe boutjes in!
Achterbrug gestraald en in de primer:

En hier een foto met het subframe, achterbrug, stuur en voorvork bij elkaar netjes op de plank!

Alle onderdelen zijn metallic hoogglans zwart gespoten.
Vandaag het laatste stuk van het frame gestraald en daarna helemaal in de primer gezet:

Morgen komt de eerste laag zwart er op.
Ook ben ik al bezig geweest met het splitsen van het motorblok:

Het is mijn eerste AM6 blok dat ik ga splitsen dus ik hoop dat ik hem weer helemaal terug in elkaar krijg.
Zoals ik al zei ga ik morgen het frame een eerste laag zwart spuiten. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lukken want ik heb ook een nieuw spuit-pistool gekocht.
Verder ga ik misschien ook een begin maken aan het stralen van de carters.
Ik wil proberen om deze week zoveel mogelijk frame-delen klaar te maken want ik wil binnenkort gaan beginnen met het opbouwen van het frame.
Voordat ik daarmee kan beginnen moet ik de volgende dingen nog doen:
- Achterveer stralen en spuiten
- Remmen helemaal in orde maken
- Alle bouten en moeren kopen want overal moeten nieuwe bouten en moeren komen
- Bekabeling en benodigdheden kopen voor de verlichting
Er zijn vast nog een paar dingen die ik vergeten ben.
Ik ga zelf een kabelboom maken voor de verlichting. de enige elektronica die ik nodig heb is een voor en achterlicht.
Hoe minder elektronica er op zit hoe minder er van die rotzooi kapot kan gaan.
Ben alleen nog op zoek naar een spanningsregelaar en een bobine voor een Ducati ontsteking.
Mocht iemand dit nog hebben hoor ik het graag!
De bekabeling gaat door het frame en komt dus niet met tyraps aan het frame. Ik vind dit een afschuwelijk zicht en geschuur van de kabelboom langs het frame is ook vragen om dingen die kapot kunnen gaan.
Misschien dat ik er bij het subframe niet aan ontkom maar ik ga toch proberen dit ook door het frame te laten lopen.
Het trekken van alle draden ga ik pas doen als het frame helemaal klaar is en opgebouwd is.
Tot zover weer mijn update!
UPDATE 27-04-2014
Zo, weer even lekker bezig geweest. Heb het frame gespoten met mn nieuwe spuitpistool!
zie hier het resultaat:


Foto's zijn niet heel duidelijk maar het spuiten ging toch aardig goed! geen druipers of iets dergelijks.
Toen alles eens even een aantal dagen laten drogen en daarna langzaam een stukje opgebouwd.
Hier het subframe gemonteerd:

Daarna een leuk en klein priegelwerkje, mn bedrading door het frame!

Een foto van de bekabeling vanaf het balhoofd tot de onderkant van het frame:

Het viel niet erg mee om het er doorheen te krijgen omdat het gat waar de kabels doorheen moeten zo dun was.
de kabels die er door heen gaan zijn van mijn killswitch en voor verlichting.
Ik heb alleen maar een koplamp nodig en knipperlichten en al die rommel gebruik ik niet. Ook geen toerenteller enzovoorts meer.
Hoe meer er op zit hoe meer er kapot kan gaan haha.
Hier nog een foto van een afstand, Intussen ook het achterrempedaal en de voetstepjes gemonteerd:

Toen ook maar de achterbrug met achterveer en de luchtfilter gemonteerd:

De blauwe buis die naar m'n carburateur gaat past maar net langs mijn veer dus dat komt precies uit!
Voor het rempedaal heb ik een bronsen busje gedraaid omdat dit mooi terug komt in de rest.
Toen de voorvork en het stuur gemonteerd:


Tot zo ver weer de update!
Ik ga van de week de remmerij monteren en hem op wielen zetten.
De wielen die er onder komen moet ik nog onder handen nemen maar dit moet even op zich laten wachten. want ik twijfel heel erg of ik ze wil spuiten of laten verchromen, dus daar moet ik nog even goed over nadenken.
Ik probeer van de week weer een update te plaatsen!
Hoop dat jullie het wat vinden.
UPDAT:26-05-2014
Goedemorgen medeforumleden!
Al een tijdje niks van me laten horen omdat ik het behoorlijk druk had.
Ik ben al aardig opgeschoten met de brommer!
De brommer op de wielen!

Remmerij mooi aangesloten met uiteraard nieuwe bouten:

Ook direct de radiateur maar even opgehangen:

Daarna het blok gestraald en gespoten.
Resultaat was toch wel aardig netjes dacht ik zo:


Omdat ik op mijn pakketje stond te wachten dacht ik ik kan de bekabeling en achterverlichting wel alvast aansluiten:
Accubakje:

Achterverlichting:

Toen kwam er een pakketje binnen met een hele hoop spulletjes waaronder m'n complete lagerset pakkingset en keerringenset, dus ik kon gelijk gaan bouwen. Dit ook maar gelijk met een maatje van me gedaan en dit is het eindresultaat:


Daarna het blok maar gelijk onder de brommer gehangen omdat we ook gelijk de KTM 85cc HGS uitlaat pas wilde maken:
Resultaat onder de brommer:


Carburateur zit wel erg dicht bij de veer:

Maar direct besloten om een ander spruitstuk te kopen want dit gaat zo niet werken.
Spruitstuk zal vandaag binnen zijn hoop ik!
Daarna bij de uitlaat de zaag erin gezet en pasgemaakt:


De uitlaat zit er echt ontzettend netjes onder en loopt mooi langs het motorblok!
Let niet op de kappen die er nu op zitten. Dit was even voor het pasmaken van de uitlaat zodat deze straks niet tegen de kappen zou komen.
De brommer ook al gestart met deze uitlaat en het klinkt echt als een KTM 85cc met deze uitlaat.
Zeer snel zal ik ook een filmpje posten.
De cilinder overigens ook opgemeten en kwam er dus achter dat dit een 80 cc was waar ik dan toch ook wel weer blij mee ben!
Een kleine to do list voordat ik er mee kan gaan rijden:
- Wachten op het spruitstuk
- Spruitstuk monteren
- Koppelingkabel monteren
- Koppeling afstellen
- Ketting monteren
Dit was hem weer.
Ik zal zo spoedig mogelijk weer een update plaatsen!
Groetjes, Tim