Derbi Xtreme wil niet met Yasuni

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
kristof
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi senda sdr 2002

Re: Derbi Xtreme wil niet met Yasuni

Ongelezen bericht door kristof »

de valse lucht komt hoogst waarschijnlijk van het rubber tussen de carb en je spruitstuk, deze durven wel eens te scheuren als je ze te vast aandraaid of gewoon door ouderdom, de gasnaald niet hoger dan het 3e clipje zetten, dus de 3e van vanbovenaf geteld, ik stel mn brommer altijd af op het 2de clipje van vanbovenaf geteld, kan je later nog atlijd verzetten je moet eerst je sproeiermaat goed hebben, want als het clipje van je gasnaald te laag staat ga je hem niet gemakkelijk kunnen afstellen tegenover dat hij iets minder benzine geeft en op het 2de clipje staat
JeroenvR schreef:
Ronnie1997 schreef:heb wel Tune R luchtfilter te koop :D
Zitten daar ook gaten in? :dry:
Bluppie
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Fietske

Ongelezen bericht door Bluppie »

Ja ben nu zo ver dat ik de sproeier kan afstellen alleen weet ik niet of ik omhoog of omlaag moet. Stationairloopt die nog hoog in toeren. Ik ben van 94 naar 92 naar 90 gegaan alleen met een nieuwe bougie kan ik de kleur niet zien maar hij trekt niet door en harder dan 35 wil die niet. Hij geeft een beetje gas daarna begint hij wat te sputteren...
kristof
Pro tuner

als je van je valse lucht vanaf bent is het goed, en als hij dan nog stationair hoog in toeren loopt moet je een grotere sproeier steken, tenzij je stationair schroef te diep is ingedraaid en zien dat je luchtvijs 1.5 slagen openstaat
JeroenvR schreef:
Bluppie
Beginnende Derbi fan

Die staat idd 1,5 slag open. Ik heb nu 86 erin, hier loopt die opzicht goed op alleen trekt die nog geen worst van een schuin dak. Zou ik dan van 94 omhoog moeten werken? Dan moet ik nog even een sproeierset bij bestellen vanaf 100... want het is er meer op achteruit gegaan qua trekkracht als dit alles is.
kristof
Pro tuner

probeer dan eerst nog wat lager te gaan, maar geen kracht en stationair hoog in toeren gaan betekent normaal dat je sproeier te klein is, maar ben je zeker dat de valse lucht weg is?
JeroenvR schreef:
Bluppie
Beginnende Derbi fan

Ja ik heb met deo op de carb gespoten maar hij doet niks. Maar nog lager is wel heel klein, niet? Maar als ikeen grotere pak komt hij niet in de hoge toeren dan stottert die alleen maar wat... Lager kan ik nog wel even proberen heb nog een paar maten over alleen is 84/82wel klein voor zo'n pijp lijkt mij.
Ik heb de naald ook verzet naar tweede stand, met de originele pijp zat deze ook in de vijfde stand toen liep die perfect. Of is dat beetje appels met peren vergelijken
kristof
Pro tuner

de gasnaald moet je gewoon op de 2e stand van vanbovenaf geteld zetten, zodat de naald zelf zakt in feite
als voor de rest alles ontgrenst is zou je het normaal moeten lukken, ja kan ook eens je grootste sproeier steken en even je luchtfilterkap eraf halen, het kan gewoon zijn dat je lucht/benzine verhouding hoger moet zijn, meer benzine betekent meer kracht
JeroenvR schreef:
beunhenk
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda R1

Ongelezen bericht door beunhenk »

Hoe heb je het probleem met de valse lucht opgelost? Wat heb je gerepareerd/vervangen? Anders blijf je maar aanmodderen met sproeiers gasnaalden en luchtschroeven.
En je had het over maximum snelheden van 35 km/u ofzo. Dat is lang niet goed, zelfs als je brommer totaal ruk is afgesteld moet hij die snelheid nog wel voorbij komen.
Hoe rijd hij als hij niet harder als 35 wil? Begint hij te stotteren/viertakten? Of loopt hij normaal, elke slag een explosie zeg maar.
Als dat laatste het geval is dan moet het voelen alsof hij heel hard moet werken om vooruit te komen. Dan ligt het ook niet aan je carb afstelling. Dat zijn namelijk symptomen van bijvoorbeeld een totaal versleten zuiger/zuigerveer/cilinder.
Als hij wel stottert en daardoor niet harder als 35 wil, komt niet in de powerband zeg maar, dan krijgt hij te veel benzine/te weinig lucht. Dan heb je dus een te grote sproeier of er zit rommel in je luchtfilter/buis.
Wat voor carb heb je er op zitten? Als je een 14mm hebt, model tot 2006, dan kan het heel goed kloppen dat er een sproeier 80 in moet hoor. Als de brommer daarmee goed loopt is het gewoon goed. Een 17,5mm kan net wat groter uitvallen, maar ook dan zou het nog gewoon kunnen dat er een 80/82/82 in gaat. 60 zou behoorlijk aan de kleine kant zijn.
Ik heb veel verschillende setups gehad, op 50cc heb ik gereden met o.a. een Leovince v6, Metrakit Thrower, SCR Racing Line, Tecnigas Enox, Yasuni Cross HM en ooit in een grijs verleden met een originele uitlaat.
Als ik kijk welke sproeiers er in gingen met de originele 14mm dan verschilde dit enorm. Ori ontgrenst reed het fijnst met een 60 :crazy:. Leo v6 ging 78 in, Thrower 82, Cross HM 76, Enox 84 en Racing Line volgens mij wat hoger in de 90 ofzo.
Later had ik een andere 14mm en de sproeiermaten verschilden enorm. Bij de ene uitlaat viel het hoger uit als met de vorige carb, bij de andere lager. Valt echt geen touw aan vast te knopen.

Conclusie:
-1 Jouw brommer rijdt het best met een sproeier die redelijk klein uitvalt. 76-84 ofzo, ergens daartussen.
-2 Jouw brommer heeft behoorlijk last van valse lucht/of juist verstopping van luchttoevoer.

Ohja, ik heb volgens mij nog niemand de standaard vraag horen stellen: Heb je zeker weten alle begrenzingen uit de nieuwe yasuni gesloopt? Anders gaat ie ook niet bepaald hard. Maar dit had je waarschijnlijk al wel bedacht.
Bluppie
Beginnende Derbi fan

Aaaaah nu gaat die... waren twee begrenzers. Ja is alweer 10 jaar geleden voor mij. Maar nu het volgende, lage toeren verzuip ik hem en in powerband is 96 nog te klein. Is dit wat ik met de vlotternaald moet afstellen?
kristof
Pro tuner

gasnaald zul je bedoelen :emo: nee gasnaald is anders, bv als hij volgas verzuipt en halfgas beter rijdt

kijk eens naar je bougie kleur, het is normaal dat hij in lage toeren precies eens durft verzuipen, komt gewoon doordat hij door de powerband moet, kan je niet veel aan doen, je moet afstellen naar hoe hij in de powerband rijd
JeroenvR schreef:
Plaats reactie