kortsluiting?

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
hetwillem
Banden plakker
Vervoersmiddel: derbi senda 50 drd racing - 2007

kortsluiting?

Ongelezen bericht door hetwillem »

Hallo allemaal,

Ik heb een derbi senda drd racing 50cc aangeschaft uit 2007.
Enige probleem is de verlichting en de kilometerteller. Deze werken momenteel niet.
Bij starten van brommer doet de KM teller het een kleine 5 seconden voordat deze wegvalt.
Knipper lichten, claxon en achterverlichting werkt momenteel niet.

Vorige eigenaar gaf aan dat na het afspuiten van de brommer, de verlichting het niet meer deed.
Hoe kom ik er achter waar er kort sluiting zit? of is het een kwestie van de spanningsregelaar vervangen?
Ook kwam ik erachter dat er geen accu in de brommer zit, is dit verder een probleem?

alvast bedankt voor de reacties!

Gr
koekievg
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi xtreme

Re: kortsluiting?

Ongelezen bericht door koekievg »

Gewoon alles doormeten :emo: dan weet je het snel genoeg.
Zonder accu zou geen probleem moeten zijn uitgezonderd led-verlichting en toerenteller.
Frnk93
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing, Yamaha TZR, Tomos Quadro

Ongelezen bericht door Frnk93 »

Je moet er altijd een accu in hebben! anders kan dit zorgen voor verdere problemen met de teller en andere electra. waarschijnlijk werkt alles weer als je er een accu in doet.
peter96M
Tuner
Vervoersmiddel: derbi senda drd sm 50

Ongelezen bericht door peter96M »

@frnk93 nee? zolang aarde maar goed aangesloten is werkt alles. schuur ff al je aarde punten op. en kijk of er niet iets gewoon wat los is gegaan of gebroken. ga daarna pas je spanningsmeter controleren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
FastE
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme uit 2003 Peugeot Vivacity (Vivarox Project)

Ongelezen bericht door FastE »

Hallo hetwillem,

Ten eerste is die accu niet belangrijk want ik heb ook gewoon verlichting zonder. Vanaf je spanningsregelaar word je accu gevoed en tevens je verlichting en andere originele accessoires. Op een GPR daar en tegen zou je hem nodig hebben voor zijn startmotor.
Als je een multimeter hebt kun je heel snel kortsluiting meten.

Stap 1 zet je multimeter op 2000 ohm
Stap 2 Hou 1 pen op het pluspooltje van je draadboom bij de accu. Dan hou je hem gewoon tegen de min aan. Beginnen er cijfers te lopen dan heb je kortsluiting. Dit probeer je ook op verschillende plaatsen op je frame en motor blok. Maar als ik jou verhaal lees denk ik zelf persoonlijk dat het in jou teller of spanningsregelaar zit. of de draad vanaf jou laadspoel(Gele draad) naar de spanningsregelaar. Dit kun je ook testen met je multimeter. Laat hem op Ohm staan en prik de pen bij de spanningsregelaar in het blokje waar de gele draad zit. Hou hem dan ergens op het frame. Beginnen de cijfers te lopen dan is deze draad kapot. Anders meet je de weerstand over de draad met de multimeter. Laat hem weer op Ohm staan en meet nu vanaf het punt waar de gele draad begint tot aan de stekker van de spanningsregelaar. Deze waarde mag op 0,1 of 0,5 Ohm ongeveer staan.

Laat even weten als het gelukt is.

Met vriendelijke groet,

Erwin
Plaats reactie