Hier mijn aandeel over inlaten.
Aangezien ik een roterende inlaat 'wilde' gaan bouwen op een Derbi blok.
De inlaat is het traject vanaf de carburateur naar het carter.
Er zijn voor zover ik weet 3 verschillende soorten.
En hieronder staan foto's ervan, uitleg, en de voor en nadelen.
Membraam-inlaat.
Een membraam als inlaat wordt het meest gebruikt op 2 takt motoren.
Je vind het op Derbi's Scooter's Crossmotoren Racemotoren dus bijna op alle 2 takt motoren.
Een Membraam werkt met kleppen.
De kleppen openen en sluiten vanzelf door de drukverschillen in het carter.
Het membraam zorg ervoor dat er alleen mengsel in kan en er niet meer uit kan.
voordeel:
Bijna altijd een goede inlaat timing. (daarom een fijn motor gedrag en een ruime powerband)
Weinig tot geen onderhoud.
Nadeel:
Een membraam heeft moeite met zeer hoge toerentallen, Dan kunnen de kleppen namelijk gaan zweven.(toerentallen boven de 18000 RPM)
Een membraam moet open gezogen worden door de motor, En daarom heb je iets vermogen verlies.
Roterende-inlaat.
Een roterende inlaat wordt vaak gebruikt bij sprints en korte races.
Bij een roterende inlaat wordt de inlaat timing met een draaiende schijf geregeld.
Die schijf wordt aangedreven door de krukas.
Vaak worden ze op snelle race/sprint blokken gebouwd.
Er zijn maar een paar blokken waar het standaard op zit.(Rotax Kreidler Yamaha)
Meestal bouwt men het zelf op een blok.
Voordeel:
De inlaat timing kan worden aangepast.
Een korte maar zeer krachtige powerband.
Maximaal vermogen omdat een roterende inlaat bijna geen weerstand levert.
Nadeel:
Veel onderhoud. (de schijven slijten erg snel)
Een korte powerband.
Meestal verval de ontsteking omdat de inlaat daar dan zit.
Altijd de zelfde inlaat timing.
Zuiger gestuurde-inlaat.
Bij een Zuiger gestuurde inlaat wordt de inlaat timing geregeld door de zuiger.
Het spruitstuk zit daarom ook op de cilinder.
Een zuiger gestuurde inlaat zie je bijna niet meer.
Zit nog wel op de oude Kreidlers en Zundraps.
Ik heb hier helaas geen foto's van.
Voordeel:
Je kan de inlaat timing bijna niet aanpassen.
Geen onderhoud.
Nadeel:
Altijd de zelfde inlaat timing.
Korte powerband.
Membraam.

Roterende inlaat.
Iemand vragen of dingen die ik vergeten ben of dingen die ik fout heb?????
