Ik heb eigenlijk altijd op het Apriliaforum gezeten omdat ik altijd een Aprilia RS wilde hebben, maar uiteindelijk kon ik voor een voor een mooi prijsje een mooie Derbi GPR uit 2001 overkopen. Deze had ook wel zo zijn gebreken, maar dat viel allemaal wel mee. Ik ga niet weer verder vertellen hoe ik hem toen had opgeknapt, als dat wil lezen moet je hier maar kijken: http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=19096" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo heb ik hem gekocht:

-------------------------------------------------------------------------------------
Toen hij vorig jaar bijna helemaal was opgeknapt zag hij er zo uit:


-------------------------------------------------------------------------------------
Maar nu exact 1 jaar geleden heb ik helaas een flink ongeluk gehad, een bestuurder van een bestelbusje keek niet goed uit en onderschepte mij. Met dit resultaat aan mijn mooie Derbi:




Met deze schade aan mijn frame:

Zelf heb ik er alleen maar een gebroken hand en gekneusde ribben aan over gehouden. Maar helaas is de Derbi wel total-los verklaard met een schade van 1500 euro. Maar aangezien het niet mijn fout is heb ik de dagwaarde van de brommer uitgekeerd gekregen.
Toen kreeg ik van de verzekering de optie om ook afstand te nemen van mijn brommer aan hun voor 60 euro. Bij mij moeten ze sws een veel hoger bod doen om mij afstand te laten nemen van mijn mooie Derbi. Dus heb ik besloten om hem te houden en het wrak toch op te knappen!
-------------------------------------------------------------------------------------
Nu genoeg gelult, hier het begin van het project
Het frame was krom dus heb ik nieuw gekocht, toen dus alle onderdelen dat nog heel was overzetten:


Het blok gaf heel veel problemen om over te zetten, 1 van de dikke bouten zat heel erg vast, deze kon met luchtsleutel zelfs niet rond gedraaid worden.

De boosdoener:

Uiteindelijk gaf ik het op en moest de bout maar worden uitgeboord, dus op 1 van onze aanhangers gezet en maar uit laten boren.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn hele demper lag ook in 10.000 stukken ofzo, dus een nieuwe demper gehaald. Een LeoVince demper omdat ik dit heel mooi vind. Nu lijkt het alsof ik een LeoVince uitlaat heb maar ik heb eigenlijk nog steeds mijn super snelle Giannelli uitlaat waarmee ik 120 km/h heb gehaald met standaard setup.

-------------------------------------------------------------------------------------
Bijna helemaal in elkaar zitten, op de kappen na natuurlijk.

Toch besloten andere velgen op te doen, voor de kleur zwart gekozen. Ook tijdelijk even de achterkap erop gezet zodat ik kon testrijden zonder gezeur van de politie te krijgen.

-------------------------------------------------------------------------------------
Cilinderkop rood gespoten

-------------------------------------------------------------------------------------
Ik had gelukkig via via nog een paar kappen kunnen regelen. Deze waren helaas wel heel erg beschadigd en koste mij veel werk om sommige te repareren en goed strak te krijgen.


Passen op mijn brommer:





De beste manier om een scheur te repareren is de scheur uitfrezen en een soort gootje te creëren en hier polyesterlijm in laten lopen en daarna goed glad te schuren.

Repareren zijkap, vorige eigenaar had er een stuk uitgezaagd voor zijn uitlaat.

-------------------------------------------------------------------------------------
In de tussentijd ook mijn koelvloeistof lekkage opgelost, het was de waterpomp pakking en ook de slang van de radiateur naar cilinderkop waar hele kleine scheurtjes in zaten.

-------------------------------------------------------------------------------------
Na alles strak te hebben gemaakt kon de spuitplamuur erop.




Hierna opnieuw passen op de brommer, kijken of er niks weer open scheurt.




Samen met het mooie opnieuw gestoffeerde zadel


-------------------------------------------------------------------------------------
Hierna dus weer heel veel schuren en toen kon de primer erop

-------------------------------------------------------------------------------------
The moment of truth
De kleur kan erop






Het aller mooiste resultaat dat ik ooit met knikkerbusje heb gezien! Gespoten door een collega van mij, was vroeger een autospuiter.
-------------------------------------------------------------------------------------
In de tussentijd ook een mooie 70cc Top Performance cilinder overgekocht van een kameraad, komt onder een lopende Derbi vandaan.

-------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag de brommer weer in elkaar gezet!



Naast de dikke KTM:


Nu zijn er nog maar een paar dingen te doen:
-Spatborden Carbon maken
-Stickers plakken
-Polijsten
-70cc monteren
-Natuurlijk hele mooie foto's maken van het eindresultaat!
-------------------------------------------------------------------------------------
1 week mee naar school kunnen rijden en direct heel veel problemen gehad, het lukte mij maar niet om mijn derbi goed afgesteld te krijgen. Dus toch maar even de cilinder eraf om te kiek'n wat het is. En ja hoor de cilinder is heel erg versleten, het lag dus niet aan het afstellen.


Ik vind het zelf nog wel knap dat hij nog best wilde lopen met zo'n gigantische kras op de zuiger en in de cilinder.
-------------------------------------------------------------------------------------
Met deze cilinder kan ik eigenlijk niet meer rijden dus besloten om mijn 70cc er nu al op te doen. Ik had er zo'n metalen voetpakking bij gekocht, deze stak toch heel iets over de poorten van de inlaat. Toen ik de cilinder erop had zitten, direct testrit gemaakt. Maar nu hoor je iets trillen, volgens mij is dit die voetpakking. Dus de cilinder mag er weer af en de pakking moet ik dan ff vervangen.
Maar die 70cc reed zeker niet verkeerd, heb hem nog niet volluit getrokken want moet hem eerst ff een klein beetje inrijden dus extra olie bij in de tank en lekker een beetje laten smeren. Zonder voluit te gaan reed ik toch al makkelijk zo'n 80 km/h in de lage toeren.