Derbi DRD Racing '08
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Derbi DRD Racing '08
Hallo, ik heb pas een Derbi gekocht voor maar €1300 ! Daarentegen heeft hij wel al 11500 km's en moet er serieus wat aan opgeknapt worden. Dit topic is eigenlijk meer om hulp te vragen aan jullie..
Hier allesinds een foto van de Derbi :
De remschrijven zijn verroest, uitlaat verroest, zitten wat gebruikerssporen op ( stuur ) enzovoort ..
De kappen daarentegen zijn nog in perfecte staat en zien er nog fantastisch uit!
Motorisch werkt alles naar behoren, start vanaf de 1e kick etc..
Dit is een klein fotootje van de roest :
Ik heb de kappen er nu al afgehaald, en zoals ik al had gezegd zijn deze nog volledig in orde. De schroeven en boutjes daarentegen zijn nogal verroest en ik vraag mij af of ik deze makkelijk nieuw kan kopen ? ( waarschijnlijk wel maar toch )
Nu ik ken eigenlijk totaal niets van brommers en derbi's, ik kan er alleen mee rijden omdat ik als kind altijd heb gecrosst ( en ook wedstrijden gereden. ) De kappen eraf halen lukte nog net
De bedoeling is eigenlijk ook om de remschijven op te knappen (al weet ik niet hoe ik ze eraf krijg en al dat gedoe met het wiel .. ) :
Ik ben ook van plan een nieuwe paar handvatten te kopen ( deze zijn gescheurd ), en nog van deze dingen, maar dit is niet zo belangrijk op dit moment.
Ik hoop dat ik geen onderdelen kwijt doe want ja, zoveel ken ik er niet van
Ik laat hier wel weten als ik er wat aan verander en als ik misschien ( waarschijnlijk ) wat vragen heb voor jullie. Hebben jullie nog meningen/ideeën hoe of wat ik moet doen ?
Hier allesinds een foto van de Derbi :
De remschrijven zijn verroest, uitlaat verroest, zitten wat gebruikerssporen op ( stuur ) enzovoort ..
De kappen daarentegen zijn nog in perfecte staat en zien er nog fantastisch uit!
Motorisch werkt alles naar behoren, start vanaf de 1e kick etc..
Dit is een klein fotootje van de roest :
Ik heb de kappen er nu al afgehaald, en zoals ik al had gezegd zijn deze nog volledig in orde. De schroeven en boutjes daarentegen zijn nogal verroest en ik vraag mij af of ik deze makkelijk nieuw kan kopen ? ( waarschijnlijk wel maar toch )
Nu ik ken eigenlijk totaal niets van brommers en derbi's, ik kan er alleen mee rijden omdat ik als kind altijd heb gecrosst ( en ook wedstrijden gereden. ) De kappen eraf halen lukte nog net
De bedoeling is eigenlijk ook om de remschijven op te knappen (al weet ik niet hoe ik ze eraf krijg en al dat gedoe met het wiel .. ) :
Ik ben ook van plan een nieuwe paar handvatten te kopen ( deze zijn gescheurd ), en nog van deze dingen, maar dit is niet zo belangrijk op dit moment.
Ik hoop dat ik geen onderdelen kwijt doe want ja, zoveel ken ik er niet van
Ik laat hier wel weten als ik er wat aan verander en als ik misschien ( waarschijnlijk ) wat vragen heb voor jullie. Hebben jullie nog meningen/ideeën hoe of wat ik moet doen ?
Re: Derbi DRD Racing '08
Giel29 schreef:Hallo, ik heb pas een Derbi gekocht voor maar €1300 ! Daarentegen heeft hij wel al 11500 km's en moet er serieus wat aan opgeknapt worden. Dit topic is eigenlijk meer om hulp te vragen aan jullie..
Hier allesinds een foto van de Derbi :
De remschrijven zijn verroest, uitlaat verroest, zitten wat gebruikerssporen op ( stuur ) enzovoort ..
De kappen daarentegen zijn nog in perfecte staat en zien er nog fantastisch uit!
Motorisch werkt alles naar behoren, start vanaf de 1e kick etc..
Dit is een klein fotootje van de roest :
Ik heb de kappen er nu al afgehaald, en zoals ik al had gezegd zijn deze nog volledig in orde. De schroeven en boutjes daarentegen zijn nogal verroest en ik vraag mij af of ik deze makkelijk nieuw kan kopen ? ( waarschijnlijk wel maar toch )
Nu ik ken eigenlijk totaal niets van brommers en derbi's, ik kan er alleen mee rijden omdat ik als kind altijd heb gecrosst ( en ook wedstrijden gereden. ) De kappen eraf halen lukte nog net
De bedoeling is eigenlijk ook om de remschijven op te knappen (al weet ik niet hoe ik ze eraf krijg en al dat gedoe met het wiel .. ) :
Ik ben ook van plan een nieuwe paar handvatten te kopen ( deze zijn gescheurd ), en nog van deze dingen, maar dit is niet zo belangrijk op dit moment.
Ik hoop dat ik geen onderdelen kwijt doe want ja, zoveel ken ik er niet van
Ik laat hier wel weten als ik er wat aan verander en als ik misschien ( waarschijnlijk ) wat vragen heb voor jullie. Hebben jullie nog meningen/ideeën hoe of wat ik moet doen ?
roestige onderdelen ff stralen en in de blanke lak spuiten, dan is alles weer netjes
gr
- Joenne88
- Pro tuner
- Berichten: 564
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 17:58
- Vervoersmiddel: Yamaha FZX 750, Peugeot 106
- Locatie: Helmond
Re: Derbi DRD Racing '08
hej giel,
leuk dat je hem post
alleen ik verplaats hem toch even naar de gallery ipv projecten
/verplaatst.
leuk dat je hem post
alleen ik verplaats hem toch even naar de gallery ipv projecten
/verplaatst.
Roses are red, Violets are blue, and i blew my load all over You
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Dat mag ook als je dat beter vind ..
Ik dacht dat dit een project was omdat ik hem wel wil opknappen en dat er dus wat stappen moeten gebeuren .. is dat dan geen 'project' ?
Ik dacht dat dit een project was omdat ik hem wel wil opknappen en dat er dus wat stappen moeten gebeuren .. is dat dan geen 'project' ?
- Joenne88
- Pro tuner
- Berichten: 564
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 17:58
- Vervoersmiddel: Yamaha FZX 750, Peugeot 106
- Locatie: Helmond
Re: Derbi DRD Racing '08
voor jou wellicht, maar project hier wil meer zeggen; dikke setup, zelf alles verbouwen etc etc etc
Roses are red, Violets are blue, and i blew my load all over You
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Haha ok, maakt niet veel uit hoor. Ik weet dat ik een 'noob' ben
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Maar uhmn, @Joenne
Ik had het zadel etc. erafgehaald om naar de batterij te kijken. Mijn pa heeft hier nog zo'n oplader liggen voor zijn eigen moto ..
Blijkbaar zit er op de +pool van de batterij van de groen spul ( oxidatie fzo ). Kan dit veel kwaad ? Heb er zoveel mogelijk van afgehaald en zondag laad ik de batterij dan wss gewoon op ( morgen hele dag weg, kerstmis).
Of is het dan beter en nieuwe batterij te kopen? Heb gezien dat zo'n ding maar €30 euro kost & zoals ik al zei mag ik zoveel nieuwe onderdelen kopen als ik wil ( natuurlijk niet voor duizenden euros ;p ), maar zo'n batterij zou ik gewoon opnieuw mogen kopen dan.
En wat zei je nog van naar de zekering kijken ?
Ik had het zadel etc. erafgehaald om naar de batterij te kijken. Mijn pa heeft hier nog zo'n oplader liggen voor zijn eigen moto ..
Blijkbaar zit er op de +pool van de batterij van de groen spul ( oxidatie fzo ). Kan dit veel kwaad ? Heb er zoveel mogelijk van afgehaald en zondag laad ik de batterij dan wss gewoon op ( morgen hele dag weg, kerstmis).
Of is het dan beter en nieuwe batterij te kopen? Heb gezien dat zo'n ding maar €30 euro kost & zoals ik al zei mag ik zoveel nieuwe onderdelen kopen als ik wil ( natuurlijk niet voor duizenden euros ;p ), maar zo'n batterij zou ik gewoon opnieuw mogen kopen dan.
En wat zei je nog van naar de zekering kijken ?
- Joenne88
- Pro tuner
- Berichten: 564
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 17:58
- Vervoersmiddel: Yamaha FZX 750, Peugeot 106
- Locatie: Helmond
Re: Derbi DRD Racing '08
die oxidatie kan niet veel kwaad, maar is vaak wel een voorteken dat je accu eens vervangen mag worden
en naar je zekering kijken of ie nog heel is, zo niet; dan ff een nieuwe in duwen (7,5A)
en naar je zekering kijken of ie nog heel is, zo niet; dan ff een nieuwe in duwen (7,5A)
Roses are red, Violets are blue, and i blew my load all over You
- Limburger
- Moderator
- Berichten: 2116
- Lid geworden op: di 14 dec 2010, 19:31
- Vervoersmiddel: -Ford Dexta 2000 eind jaren '60'
-Ford F100 1953 V8
-KTM EXC 300 1997 - Locatie: Heibloem (limbabwe)
Re: Derbi DRD Racing '08
Die schijven mis een het binneste een nieuw kleurtje geven zwart of iets anders. Even over die schijven eraf halen:
Achterwiel:
Zorg dat je achterwiel vrij draait dmv, een bok of paddock stand etc. rol je wiel zo dat je bij de ketting aan de linker kant van achter gezien, een soort klemmetje ziet, haal die eraf en die losse schakel even eruit halen, dan is je ketting los.
Schroef nu even je remklauw los, dat zijn de 2 dikste imbus schroeven. leg de klauw op een krukje of iets anders naast de achterbrug zodat ie niet je achterbrug verneukt.
Daarna draai je die moer van je as los (sleutel 22, pak er 2 een voor links en een voor rechts). Als je die moer los hebt heb je een moer en een revet, leg die naast mekaar zodat je ze als je de as eruit hebt weer terug kunt schroeve op de as zodat je niks kwijt raakt. Nu zoek je een staaf of iets wat je op een kant van de as kant houden en met zachte tikjes de as eruit kunt tikken (wel met beleid voor je lagers!). Tussen het wiel en de achterbrug aan de linkerkant zit nog een soort van spacer (rond metalen schijfje) die valt er uit als je een beetje wiebelt. Doe de spacer en revet terug op de as en doe de moer erop, dan raak je niks kwijt. Haal nu je achterwiel eruit, maar haal eerst die klauw draager er tussen uit. Nu heb je je achterwiel uit je brug. En kun je je schijf met 5 imbus boutjes los schroeven.
Voorwiel:
Zorg dat je die ook net zoals het achterwiel los rond kunt draaien. Schroef je klauw los, en leg deze weer op een krukje of iets anders. Draai die 3 imbussen los aan de voorkant van je vork onderaan. Draai weer je as los en zorg dat je daarna weer alles op je as doet. Ik d8 dat de andere kant van de as sleutel 17 was weet ik niet meer 100%. Haal ook die eruit zoals het achterwiel. Ook hier zit zoon spacer aan de linker kant als je erop zit. Hier kun je als je as eruit is je achterwiel er zo uithalen, wel even letten op dat doosje van je km kabel die moet ff aan de kant duwen. Ook hier kun je je schijf gewoon los halen.
Een heel verhaal maar hier moet het denk ik wel mee lukken
Heeft ie eigk wel een kenteken?
Achterwiel:
Zorg dat je achterwiel vrij draait dmv, een bok of paddock stand etc. rol je wiel zo dat je bij de ketting aan de linker kant van achter gezien, een soort klemmetje ziet, haal die eraf en die losse schakel even eruit halen, dan is je ketting los.
Schroef nu even je remklauw los, dat zijn de 2 dikste imbus schroeven. leg de klauw op een krukje of iets anders naast de achterbrug zodat ie niet je achterbrug verneukt.
Daarna draai je die moer van je as los (sleutel 22, pak er 2 een voor links en een voor rechts). Als je die moer los hebt heb je een moer en een revet, leg die naast mekaar zodat je ze als je de as eruit hebt weer terug kunt schroeve op de as zodat je niks kwijt raakt. Nu zoek je een staaf of iets wat je op een kant van de as kant houden en met zachte tikjes de as eruit kunt tikken (wel met beleid voor je lagers!). Tussen het wiel en de achterbrug aan de linkerkant zit nog een soort van spacer (rond metalen schijfje) die valt er uit als je een beetje wiebelt. Doe de spacer en revet terug op de as en doe de moer erop, dan raak je niks kwijt. Haal nu je achterwiel eruit, maar haal eerst die klauw draager er tussen uit. Nu heb je je achterwiel uit je brug. En kun je je schijf met 5 imbus boutjes los schroeven.
Voorwiel:
Zorg dat je die ook net zoals het achterwiel los rond kunt draaien. Schroef je klauw los, en leg deze weer op een krukje of iets anders. Draai die 3 imbussen los aan de voorkant van je vork onderaan. Draai weer je as los en zorg dat je daarna weer alles op je as doet. Ik d8 dat de andere kant van de as sleutel 17 was weet ik niet meer 100%. Haal ook die eruit zoals het achterwiel. Ook hier zit zoon spacer aan de linker kant als je erop zit. Hier kun je als je as eruit is je achterwiel er zo uithalen, wel even letten op dat doosje van je km kabel die moet ff aan de kant duwen. Ook hier kun je je schijf gewoon los halen.
Een heel verhaal maar hier moet het denk ik wel mee lukken
Heeft ie eigk wel een kenteken?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Zeer bedankt ivm dat wiel ! Zo een dingen kan ik hier zeer hard gebruiken met zo'n uitleg, omdat ik erg echt niet veel van afweet
Hierboven stond iets van stralen ofzo, maarja hoe moet ik dat doen, met wat moet ik dat doen enzovoort .. Maarja, dat zal ook wel aan mij liggen :p
En nee, er zit geen kenteken op. Dat moet hier trouwens in België ook niet. Ik word volgende week 16, moet theoretisch examen afleggen en mag dan gewoon met die derbi de weg op , zonder kenteken.
Maar al zeker en vast bedankt voor die uitleg !
Hierboven stond iets van stralen ofzo, maarja hoe moet ik dat doen, met wat moet ik dat doen enzovoort .. Maarja, dat zal ook wel aan mij liggen :p
En nee, er zit geen kenteken op. Dat moet hier trouwens in België ook niet. Ik word volgende week 16, moet theoretisch examen afleggen en mag dan gewoon met die derbi de weg op , zonder kenteken.
Maar al zeker en vast bedankt voor die uitleg !
- Lex
- Pro tuner
- Berichten: 578
- Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 22:03
- Vervoersmiddel: Suzuki DRZ400SM
- Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6725
- Locatie: Hoeven
Re: Derbi DRD Racing '08
Stralen doen ze met een apparaat.
Vergelijk het maar met een bladblazer, maar dan onder veel meer druk.
Dus lucht wordt weggeblazen, en daartussen zit ook een soort reservoir voor glasparels/zand.
Als je het dan op je schijf richt, dan komen er hele kleine putjes in, het zorgt ervoor dat het oppervlakige roest er af gaat.
Daarna moet je het wel weer behandelen, blanke lak bijvoorbeeld.
Maar dan moet je het ergens laten stralen. Misschien dat een lasbedrijf er een heeft.
En anders probeer te schuren, lukt vaak ook.
Vergelijk het maar met een bladblazer, maar dan onder veel meer druk.
Dus lucht wordt weggeblazen, en daartussen zit ook een soort reservoir voor glasparels/zand.
Als je het dan op je schijf richt, dan komen er hele kleine putjes in, het zorgt ervoor dat het oppervlakige roest er af gaat.
Daarna moet je het wel weer behandelen, blanke lak bijvoorbeeld.
Maar dan moet je het ergens laten stralen. Misschien dat een lasbedrijf er een heeft.
En anders probeer te schuren, lukt vaak ook.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Maar uhmn over dat 'stralen' van mijn remschrijven ..
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=567
Dit topic staat hier ook, en er wordt ook iets vermeld van stralen.. ?
Maar uhmn, een goede vriend van mijn neef kan heel goed overweg met brommers ( woont wel wat ver weg ), maar is het mogelijk om deze remschrijven gewoon zo op te knappen ?
Ik kan dan eventueel aan hem vragen om mijn wielen er af te halen enzovoort .. Foto's staan hierboven dus is het mogelijk omdat er gewoon door te schuren af te krijgen ?
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=567
Dit topic staat hier ook, en er wordt ook iets vermeld van stralen.. ?
Maar uhmn, een goede vriend van mijn neef kan heel goed overweg met brommers ( woont wel wat ver weg ), maar is het mogelijk om deze remschrijven gewoon zo op te knappen ?
Ik kan dan eventueel aan hem vragen om mijn wielen er af te halen enzovoort .. Foto's staan hierboven dus is het mogelijk omdat er gewoon door te schuren af te krijgen ?
- Lex
- Pro tuner
- Berichten: 578
- Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 22:03
- Vervoersmiddel: Suzuki DRZ400SM
- Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6725
- Locatie: Hoeven
Re: Derbi DRD Racing '08
Dat is gewoon mogelijk, maar omdat er overal gaten in zitten ( Gewoon van de schijf zelf he )
kom je daar moeilijk bij met een schuurpapiertje.
Dremel lukt ook nog wel om de binnekant te doen.
Rest lukt wel met papiertje
kom je daar moeilijk bij met een schuurpapiertje.
Dremel lukt ook nog wel om de binnekant te doen.
Rest lukt wel met papiertje
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Ohja, en nog een klein dingetje : is het aan te raden om op Easyparts.nl nieuwe schroeven etc. te bestellen ? Zoals je al op de foto's kan zien zijn ze nogal zwaar verroest. Ik ben toch van plan om nieuwe handvatten/handkappen en van die dingen daar te bestellen.
bijvoorbeeld de 3e foto( van uitlaat ), kan je zien dat die 2 schroeven daar helemaal verroest zijn.
http://www.easyparts.nl/showdrawing/463 ... tlaat.html
Klopt het dat het op de tekening nummer 10 , 11 & 12 zijn ?
Of zijn dit gewoon 'standaard' schroeven en kan ik ze in een plaatselijke gamma vinden ofzo ?
bijvoorbeeld de 3e foto( van uitlaat ), kan je zien dat die 2 schroeven daar helemaal verroest zijn.
http://www.easyparts.nl/showdrawing/463 ... tlaat.html
Klopt het dat het op de tekening nummer 10 , 11 & 12 zijn ?
Of zijn dit gewoon 'standaard' schroeven en kan ik ze in een plaatselijke gamma vinden ofzo ?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Ok bedankt. Als de binnenkantjes niet roestvrij is het niet zo erg hoor. Als het grootste deel er maar af isAlexSenda schreef:Dat is gewoon mogelijk, maar omdat er overal gaten in zitten ( Gewoon van de schijf zelf he )
kom je daar moeilijk bij met een schuurpapiertje.
Dremel lukt ook nog wel om de binnekant te doen.
Rest lukt wel met papiertje
- Lex
- Pro tuner
- Berichten: 578
- Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 22:03
- Vervoersmiddel: Suzuki DRZ400SM
- Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6725
- Locatie: Hoeven
Re: Derbi DRD Racing '08
Misschien een tip:
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=6&t=102
EDIT:
het zijn gewoon standaard bouten. Waarschijnlijk m6.
11 en 12 op de tekening zijn gewoon ringetjes.
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=6&t=102
EDIT:
het zijn gewoon standaard bouten. Waarschijnlijk m6.
11 en 12 op de tekening zijn gewoon ringetjes.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Bedankt, had het topic al gezien, maar wat een prachtige remschijven zijn dat ! Zo zou ik er ook willen, maar ik weet van mezelf dat ik het niet kan dusja, ik zal met minder tevreden moeten zijnAlexSenda schreef:Misschien een tip:
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=6&t=102
EDIT:
het zijn gewoon standaard bouten. Waarschijnlijk m6.
11 en 12 op de tekening zijn gewoon ringetjes.
Oh, dus ik kan gewoon in een gamma of iets dergelijks andere schroeven/bouten/ringetjes gaan halen, perfect
Gelukkig is mijn pa een multifunctionele schrijnwerker en kent hij er alles van
Maar als zeker bedankt om te helpen !
Re: Derbi DRD Racing '08
dat met die remschrijven kan jij ook! welke rvs bouten halen!
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 30 nov 2010, 20:21
- Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing ( white-blue )
Re: Derbi DRD Racing '08
Maar mijn remschijven hoeven niet gespoten te worden hoor, als het grootste deel van het roest er al af is ben ik al blijstijnnerd schreef:dat met die remschrijven kan jij ook! welke rvs bouten halen!
en wat bedoel je met : 'welke rvs bouten halen!' ?
Re: Derbi DRD Racing '08
okee, maar je zou et wel kunnen iig
moest wel zijn:P
moest wel zijn:P