Hallo, ik heb een Aprilia rs 50 uit 2010. Hij heeft hetzelfde blok als een Derbi gpr. Hij trilt zo erg dat alles achter mekaar kapot gaat Weet iemand de stand van de balansas tov de zuiger? Ik las ergens dat er markeringen zouden staan op de tandwielen of assen, maar die kan ik maar niet vinden. Heeft iemand ervaring met die balansassen?
Bedoel je als de spiebaan naar onder is gericht, het streepje rechts naast het gat, of de spiebaan zelf? Is er misschien een makkelijkere manier om foto's te sturen dan in pdf:)
Ik bedoelde idd een stip, een punt, niet zozeer een rondje.
Op foto 3/4 zie je een puntje staan links van het gat als de spiebaan naar beneden zit als ik het goed zie.
Zowel op een van de tanden van het tandwiel van de balansas, als op die van de krukas staat een merkteken. Meestal een klein centerpuntje of streepje. Deze merktekens moeten bij het monteren weer tegenover elkaar gezet worden.
Ik weet niet of je inmiddels het probleem met de stand van de balansas opgelost hebt, maar ik kwam nog wat oudere info tegen van toen ikzelf tegen dat probleem aanliep. Het betreft een oud Derbi gpr blok..
Ja mooi dat t goed gekomen is.
Dat is ook wat we aangaven in de eerdere threads hierboven er vanuitgaande dat het een NT blok is. Echter kon ik niet helemaal meer voor me halen of je je vraag het nu over een NT of OT stelde, vandaar mijn aanvulling. En wellicht, nu voor beide blokken duidelijk is hoe je de balansas monteert, het ook een mooi naslag thread is voor anderen.
Voor degene die ook een trillende rs 50 of gpr 50 heeft: als de zuiger bovenaan staat, moet de balansas ongeveer daar tegenover staan, dus naar beneden vanaf de zuiger. Dan hoef je niet je hele blok open te halen om (ongeveer) te checken:)