Bougie blijft te arm

Algemene vragen over Derbi.
NoahFlemx
Derbi fan
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Bougie blijft te arm

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

Hey ik zit een beetje met dit probleem. Ik heb een beta rr 50 track en de bougie blijft best arm terwijl ik er sproeier 128 in heb :o De bougie blijft ook ongeveer dezelfde kleur ook met een kleinere sproeier. Het is een standaard 50cc met dellorto phbg 19mm en platek 50/70 uitlaat. Ook zit er wat benzine rond de aansluiting van het spruitstuk/carburateur (kijk de foto). En wat nattigheid in het luchtfilter. Het membraan ziet er goed uit en er komt geen licht doorheen. Ik heb ook al met remreiniger daar overal gespoten en er is geen valse lucht. De brommer rijdt verder redelijk normaal, geen gestotter of inhouden. Wat kan dit zijn?

Foto's: https://imgur.com/a/i1S7guh
Laatst gewijzigd door NoahFlemx op vr 16 mei 2025, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
pog
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Bougie blijft te arm

Ongelezen bericht door pog »

Zou je een foto kunnen posten van de andere kant van je carb?
NoahFlemx
Derbi fan

pog schreef: vr 16 mei 2025, 15:52 Zou je een foto kunnen posten van de andere kant van je carb?
Hier een foto van de andere kant: https://imgur.com/a/fdEYX9z

Er zit nu niet veel nattigheid op omdat hij al even heeft stilgestaan, maar kort na het rijden zat er nog wel nattigheid ook aan die kant.

Edit: Ik heb het membraan voor de zekerheid nog gecheckt en die klepjes stonden op een heel klein kiertje, ik had nog een gloednieuwe malossi vl6 dus die erop gedaan. En met die heb ik hetzelfde, arme bougie met natte carbrateur. Als ik de carb dan schoon maak en even rijd is hij weer daarna nat. Wat mij ook opvalt is dat als ik rijd stottert hij niet en rijd die door. Maar als ik hem in ze neutraal opentrek dan stottert hij heel erg en wilt niet in hoge toeren komen. Terwijl de bougie dus wel arm is? Als ik vanuit stilstand wegrijd gaat hij wel inhouden en stotteren bij de 1e 3 versnellingen alsof hij te arm is en bij de andere versnellingen rijd hij gewoon lekker door. Ook als na zo'n 10 seconden volgas te gaan het gas loslaat blijft hij nog even doorrijden en de gaskabel blijft niet hangen. Als ik het gas met halfgas los laat is dit niet. En de bougie blijft dus redelijk wit.

Hier nog extra foto's die ik heb gemaakt met nieuw membraan en gelijk na het rijden: https://imgur.com/a/1jSn56V
HenkieHans
Tuner
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Even voor de duidelijkheid: hoe lees jij een bougie? Het enige witte wat ik zie op de foto van je bougie is de insulator. Je elektrode ziet er helemaal niet zo gek uit en je zou zelfs een tandje armer mogen.
NoahFlemx
Derbi fan

HenkieHans schreef: ma 19 mei 2025, 11:26 Even voor de duidelijkheid: hoe lees jij een bougie? Het enige witte wat ik zie op de foto van je bougie is de insulator. Je elektrode ziet er helemaal niet zo gek uit en je zou zelfs een tandje armer mogen.
Ik kijk naar dat middelste dingetje. Maar voor sproeier 128 zou het toch wel veel zwarter moeten zijn? Heeft het schroefdraad er trouwens ook wat mee te maken? Want die is vaak wel zwart en nattig bij mij.

Dit is met sproeier 102, die foto met een helemaal zwarte bougie was nadat ik hem 2 minuutjes heb laten stationair lopen: https://imgur.com/a/WxPhIPP
NoahFlemx
Derbi fan

NoahFlemx schreef: ma 19 mei 2025, 11:41
HenkieHans schreef: ma 19 mei 2025, 11:26 Even voor de duidelijkheid: hoe lees jij een bougie? Het enige witte wat ik zie op de foto van je bougie is de insulator. Je elektrode ziet er helemaal niet zo gek uit en je zou zelfs een tandje armer mogen.
Ik kijk naar dat middelste dingetje. Maar voor sproeier 128 zou het toch wel veel zwarter moeten zijn? Heeft het schroefdraad er trouwens ook wat mee te maken? Want die is vaak wel zwart en nattig bij mij.

Dit is met sproeier 102, die foto met een helemaal zwarte bougie was nadat ik hem 2 minuutjes heb laten stationair lopen: https://imgur.com/a/WxPhIPP
Ik ben bang dat ik valse lucht bij mijn ontstekingkant heb gevonden. Ik heb hier een video. Is dit echt een valse lucht bij mijn keering? Ik spuit in de video met remreiniger daar.
https://youtu.be/Z5ggJEyF_uI?feature=shared
HenkieHans
Tuner

Donder nou asjeblieft geen remreiniger over je ontsteking heen...

Als je echt ergens valse lucht trekt, zou je brommer juist moeten stijgen in toeren wanneer je op die plek een vlambare vloeistof zou spuiten, omdat het door de opening die daar zit naar binnen gezogen wordt en vervolgens mee ontbrandt in je cilinder. Jouw brommer zakt juist in toeren wanneer je remreiniger over je vliegwiel spuit, wellicht omdat je met al die remreiniger zo aardig je ontsteking op z'n flikker geeft. Wat ook kan zijn is dat je daar wel valse lucht trekt, en jij zoveel remreiniger spuit dat je brommer tijdelijk te rijk gaat lopen en verzuipt. Ik ga hier niet vanuit, maar als je met zekerheid wilt zeggen dat je geen valse lucht trekt, demonteer dan je vliegwiel en ontsteking en check even de keerring die op je krukas zit.

Zoek daarnaast aub ff n afsteltopic/FAQ op, die zijn er genoeg, en dat scheelt een hoop onzin. Om een voorbeeld te schetsen: als je dit had gedaan dan wist je meteen al dat een bougie aflezen nadat deze op stationair toerental gedraaid heeft, om zo je maat hoofdsproeier te bepalen, volstrekt zinloos is.
Hoe je bougies goed afleest kun je ook gewoon online vinden, dus bespaar jezelf de moeite en zoek het gewoon op. Is sneller ook want je hoeft niet elke keer op antwoord te wachten :emo:

Dat 'middelste dingetje' zegt alsnog weinig. Bedoel je je insulator of elektrode? Je schroefdraad zegt vooral wat over je olie/benzineverhouding, je schroefdraad hoort niet helemaal kurkdroog te zijn, dus een beetje vettig is oke.

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
NoahFlemx
Derbi fan

HenkieHans schreef: di 20 mei 2025, 14:47 Donder nou asjeblieft geen remreiniger over je ontsteking heen...

Als je echt ergens valse lucht trekt, zou je brommer juist moeten stijgen in toeren wanneer je op die plek een vlambare vloeistof zou spuiten, omdat het door de opening die daar zit naar binnen gezogen wordt en vervolgens mee ontbrandt in je cilinder. Jouw brommer zakt juist in toeren wanneer je remreiniger over je vliegwiel spuit, wellicht omdat je met al die remreiniger zo aardig je ontsteking op z'n flikker geeft. Wat ook kan zijn is dat je daar wel valse lucht trekt, en jij zoveel remreiniger spuit dat je brommer tijdelijk te rijk gaat lopen en verzuipt. Ik ga hier niet vanuit, maar als je met zekerheid wilt zeggen dat je geen valse lucht trekt, demonteer dan je vliegwiel en ontsteking en check even de keerring die op je krukas zit.

Zoek daarnaast aub ff n afsteltopic/FAQ op, die zijn er genoeg, en dat scheelt een hoop onzin. Om een voorbeeld te schetsen: als je dit had gedaan dan wist je meteen al dat een bougie aflezen nadat deze op stationair toerental gedraaid heeft, om zo je maat hoofdsproeier te bepalen, volstrekt zinloos is.
Hoe je bougies goed afleest kun je ook gewoon online vinden, dus bespaar jezelf de moeite en zoek het gewoon op. Is sneller ook want je hoeft niet elke keer op antwoord te wachten :emo:

Dat 'middelste dingetje' zegt alsnog weinig. Bedoel je je insulator of elektrode? Je schroefdraad zegt vooral wat over je olie/benzineverhouding, je schroefdraad hoort niet helemaal kurkdroog te zijn, dus een beetje vettig is oke.

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
Ik had eerder ookal valse lucht tussen het spruitstuk en membraan en toen ik daar remreiniger spuit zakte de toeren ook net als nu.
En hoe demonteer ik het vliegwiel? En als die eraf is kan ik hem toch niet starten en testen met remreiniger? En dat wat jij zei over dat hij te rijk gaat lopen en verzuipt is toch wel redelijk logisch, aangezien hij stationair sowieso al te rijk staat en dan met die remreiniger wordt het nog rijker?
En dat van die bougie aflezen wist ik wel dat het met volgas moet en dan koppeling in en contact uit. Maar toch keek ik even omdat hij nadat ik hem stationair laat lopen altijd heel rijk rijd en daarna niet.
Laatst gewijzigd door NoahFlemx op di 20 mei 2025, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
HenkieHans
Tuner

Wederom stel je vragen die gewoon te vinden zijn... lees eerst dat afsteltopic ff door, probeer je brommer eens fatsoenlijk af te stellen en als dat echt niet lukt, dan zou ik pas je ontsteking eraf trekken.
NoahFlemx
Derbi fan

HenkieHans schreef: di 20 mei 2025, 15:06 Wederom stel je vragen die gewoon te vinden zijn... lees eerst dat afsteltopic ff door, probeer je brommer eens fatsoenlijk af te stellen en als dat echt niet lukt, dan zou ik pas je ontsteking eraf trekken.
Ik heb al een hoop geprobeerd wat in het afsteltopic staat, maar als ik daar valse lucht heb lukt afstellen ook niet. Ik heb ook bijvoorbeeld als ik me gas los laat dat hij nog vanzelf blijft doorgassen terwijl mijn gaskabel en gasschuif gewoon gelijk terug schieten, en de bougie blijft dus nog ook te wit voor zo'n grote sproeier. Van wat ik online kan vinden is dat een teken van valse lucht.
HenkieHans
Tuner

Als je echt denkt dat je valse lucht trekt, dan moet je gewoon je vliegwiel en ontsteking demonteren, en een nieuwe keerring op je krukas zetten. Al geprobeerd?
NoahFlemx
Derbi fan

HenkieHans schreef: vr 23 mei 2025, 18:39 Als je echt denkt dat je valse lucht trekt, dan moet je gewoon je vliegwiel en ontsteking demonteren, en een nieuwe keerring op je krukas zetten. Al geprobeerd?
Nee nog niet geprobeerd, ik heb al een vliegwieltrekker gekocht dus nog even wachten tot die komt. Maar hoe kan ik precies zien als er iets met die keering mis is? Of moet ik het dan sowieso gewoon vervangen voor de zekerheid? En kan dat gewoon van de buitenkant zonder het blok open te halen, dan kan ik ook gelijk de koppelingskant keerring vervangen als ik toch een nieuwe heb.
HenkieHans
Tuner

De keerring aan de koppelingskant kan je natuurlijk niet vervangen zonder je koppelingsdeksel etc eraf te halen, maar die aan je ontstekingskant wel. Oke, je zal de keerring waarschijnlijk helemaal moeten slopen/kapot snijden om het voor elkaar te krijgen, maar het is wel mogelijk (zolang je er maar voor zorgt dat er geen stukjes achter blijven in je krukaslager).
Kan je echt iets zien? Nee, eigenlijk niet. Bij de keerringen van je versnellingsbak zul je zien dat ze bakolie zweten, bij de krukaskeerring zie je niet zo veel. Maar zo'n keerring kost toch net niks dus lekker vervangen. Zorg wel dat je hem er goed recht in doet, en niet te ver (tegen je krukaslager aan) naar binnen duwt.
NoahFlemx
Derbi fan

HenkieHans schreef: vr 23 mei 2025, 19:41 De keerring aan de koppelingskant kan je natuurlijk niet vervangen zonder je koppelingsdeksel etc eraf te halen, maar die aan je ontstekingskant wel. Oke, je zal de keerring waarschijnlijk helemaal moeten slopen/kapot snijden om het voor elkaar te krijgen, maar het is wel mogelijk (zolang je er maar voor zorgt dat er geen stukjes achter blijven in je krukaslager).
Kan je echt iets zien? Nee, eigenlijk niet. Bij de keerringen van je versnellingsbak zul je zien dat ze bakolie zweten, bij de krukaskeerring zie je niet zo veel. Maar zo'n keerring kost toch net niks dus lekker vervangen. Zorg wel dat je hem er goed recht in doet, en niet te ver (tegen je krukaslager aan) naar binnen duwt.
Oke bedankt, ik kijk wel even online nog extra voor wat video's over de keerring vervangen en dan doe ik dat wel. Hopelijk lost helpt dit wel met dit probleem :thumbup:
NoahFlemx
Derbi fan

HenkieHans schreef: vr 23 mei 2025, 19:41 De keerring aan de koppelingskant kan je natuurlijk niet vervangen zonder je koppelingsdeksel etc eraf te halen, maar die aan je ontstekingskant wel. Oke, je zal de keerring waarschijnlijk helemaal moeten slopen/kapot snijden om het voor elkaar te krijgen, maar het is wel mogelijk (zolang je er maar voor zorgt dat er geen stukjes achter blijven in je krukaslager).
Trouwens ik zie online dat mensen een klein beetje 2 takt olie op de keering doen voordat ze het erin doen, maar glipt de keering er dan niet snel weer uit?
HenkieHans
Tuner

Als je de goede maat keerring hebt niet.
NoahFlemx
Derbi fan

HenkieHans schreef: ma 26 mei 2025, 16:52 Als je de goede maat keerring hebt niet.
Oke ja ik heb de goede, nu nog wachten tot de vliegwieltrekker dan binnenkomt
Plaats reactie