Foto's: https://imgur.com/a/i1S7guh
Hier een foto van de andere kant: https://imgur.com/a/fdEYX9z
Ik kijk naar dat middelste dingetje. Maar voor sproeier 128 zou het toch wel veel zwarter moeten zijn? Heeft het schroefdraad er trouwens ook wat mee te maken? Want die is vaak wel zwart en nattig bij mij.HenkieHans schreef: ↑ma 19 mei 2025, 11:26 Even voor de duidelijkheid: hoe lees jij een bougie? Het enige witte wat ik zie op de foto van je bougie is de insulator. Je elektrode ziet er helemaal niet zo gek uit en je zou zelfs een tandje armer mogen.
Ik ben bang dat ik valse lucht bij mijn ontstekingkant heb gevonden. Ik heb hier een video. Is dit echt een valse lucht bij mijn keering? Ik spuit in de video met remreiniger daar.NoahFlemx schreef: ↑ma 19 mei 2025, 11:41Ik kijk naar dat middelste dingetje. Maar voor sproeier 128 zou het toch wel veel zwarter moeten zijn? Heeft het schroefdraad er trouwens ook wat mee te maken? Want die is vaak wel zwart en nattig bij mij.HenkieHans schreef: ↑ma 19 mei 2025, 11:26 Even voor de duidelijkheid: hoe lees jij een bougie? Het enige witte wat ik zie op de foto van je bougie is de insulator. Je elektrode ziet er helemaal niet zo gek uit en je zou zelfs een tandje armer mogen.
Dit is met sproeier 102, die foto met een helemaal zwarte bougie was nadat ik hem 2 minuutjes heb laten stationair lopen: https://imgur.com/a/WxPhIPP
Dat 'middelste dingetje' zegt alsnog weinig. Bedoel je je insulator of elektrode? Je schroefdraad zegt vooral wat over je olie/benzineverhouding, je schroefdraad hoort niet helemaal kurkdroog te zijn, dus een beetje vettig is oke.NoahFlemx schreef: ↑ma 19 mei 2025, 11:41Ik kijk naar dat middelste dingetje. Maar voor sproeier 128 zou het toch wel veel zwarter moeten zijn? Heeft het schroefdraad er trouwens ook wat mee te maken? Want die is vaak wel zwart en nattig bij mij.HenkieHans schreef: ↑ma 19 mei 2025, 11:26 Even voor de duidelijkheid: hoe lees jij een bougie? Het enige witte wat ik zie op de foto van je bougie is de insulator. Je elektrode ziet er helemaal niet zo gek uit en je zou zelfs een tandje armer mogen.
Dit is met sproeier 102, die foto met een helemaal zwarte bougie was nadat ik hem 2 minuutjes heb laten stationair lopen: https://imgur.com/a/WxPhIPP
Ik had eerder ookal valse lucht tussen het spruitstuk en membraan en toen ik daar remreiniger spuit zakte de toeren ook net als nu.HenkieHans schreef: ↑di 20 mei 2025, 14:47 Donder nou asjeblieft geen remreiniger over je ontsteking heen...
Als je echt ergens valse lucht trekt, zou je brommer juist moeten stijgen in toeren wanneer je op die plek een vlambare vloeistof zou spuiten, omdat het door de opening die daar zit naar binnen gezogen wordt en vervolgens mee ontbrandt in je cilinder. Jouw brommer zakt juist in toeren wanneer je remreiniger over je vliegwiel spuit, wellicht omdat je met al die remreiniger zo aardig je ontsteking op z'n flikker geeft. Wat ook kan zijn is dat je daar wel valse lucht trekt, en jij zoveel remreiniger spuit dat je brommer tijdelijk te rijk gaat lopen en verzuipt. Ik ga hier niet vanuit, maar als je met zekerheid wilt zeggen dat je geen valse lucht trekt, demonteer dan je vliegwiel en ontsteking en check even de keerring die op je krukas zit.
Zoek daarnaast aub ff n afsteltopic/FAQ op, die zijn er genoeg, en dat scheelt een hoop onzin. Om een voorbeeld te schetsen: als je dit had gedaan dan wist je meteen al dat een bougie aflezen nadat deze op stationair toerental gedraaid heeft, om zo je maat hoofdsproeier te bepalen, volstrekt zinloos is.
Hoe je bougies goed afleest kun je ook gewoon online vinden, dus bespaar jezelf de moeite en zoek het gewoon op. Is sneller ook want je hoeft niet elke keer op antwoord te wachten![]()
Dat 'middelste dingetje' zegt alsnog weinig. Bedoel je je insulator of elektrode? Je schroefdraad zegt vooral wat over je olie/benzineverhouding, je schroefdraad hoort niet helemaal kurkdroog te zijn, dus een beetje vettig is oke.NoahFlemx schreef: ↑ma 19 mei 2025, 11:41Ik kijk naar dat middelste dingetje. Maar voor sproeier 128 zou het toch wel veel zwarter moeten zijn? Heeft het schroefdraad er trouwens ook wat mee te maken? Want die is vaak wel zwart en nattig bij mij.HenkieHans schreef: ↑ma 19 mei 2025, 11:26 Even voor de duidelijkheid: hoe lees jij een bougie? Het enige witte wat ik zie op de foto van je bougie is de insulator. Je elektrode ziet er helemaal niet zo gek uit en je zou zelfs een tandje armer mogen.
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
Ik heb al een hoop geprobeerd wat in het afsteltopic staat, maar als ik daar valse lucht heb lukt afstellen ook niet. Ik heb ook bijvoorbeeld als ik me gas los laat dat hij nog vanzelf blijft doorgassen terwijl mijn gaskabel en gasschuif gewoon gelijk terug schieten, en de bougie blijft dus nog ook te wit voor zo'n grote sproeier. Van wat ik online kan vinden is dat een teken van valse lucht.HenkieHans schreef: ↑di 20 mei 2025, 15:06 Wederom stel je vragen die gewoon te vinden zijn... lees eerst dat afsteltopic ff door, probeer je brommer eens fatsoenlijk af te stellen en als dat echt niet lukt, dan zou ik pas je ontsteking eraf trekken.
Nee nog niet geprobeerd, ik heb al een vliegwieltrekker gekocht dus nog even wachten tot die komt. Maar hoe kan ik precies zien als er iets met die keering mis is? Of moet ik het dan sowieso gewoon vervangen voor de zekerheid? En kan dat gewoon van de buitenkant zonder het blok open te halen, dan kan ik ook gelijk de koppelingskant keerring vervangen als ik toch een nieuwe heb.HenkieHans schreef: ↑vr 23 mei 2025, 18:39 Als je echt denkt dat je valse lucht trekt, dan moet je gewoon je vliegwiel en ontsteking demonteren, en een nieuwe keerring op je krukas zetten. Al geprobeerd?
Oke bedankt, ik kijk wel even online nog extra voor wat video's over de keerring vervangen en dan doe ik dat wel. Hopelijk lost helpt dit wel met dit probleemHenkieHans schreef: ↑vr 23 mei 2025, 19:41 De keerring aan de koppelingskant kan je natuurlijk niet vervangen zonder je koppelingsdeksel etc eraf te halen, maar die aan je ontstekingskant wel. Oke, je zal de keerring waarschijnlijk helemaal moeten slopen/kapot snijden om het voor elkaar te krijgen, maar het is wel mogelijk (zolang je er maar voor zorgt dat er geen stukjes achter blijven in je krukaslager).
Kan je echt iets zien? Nee, eigenlijk niet. Bij de keerringen van je versnellingsbak zul je zien dat ze bakolie zweten, bij de krukaskeerring zie je niet zo veel. Maar zo'n keerring kost toch net niks dus lekker vervangen. Zorg wel dat je hem er goed recht in doet, en niet te ver (tegen je krukaslager aan) naar binnen duwt.
Trouwens ik zie online dat mensen een klein beetje 2 takt olie op de keering doen voordat ze het erin doen, maar glipt de keering er dan niet snel weer uit?HenkieHans schreef: ↑vr 23 mei 2025, 19:41 De keerring aan de koppelingskant kan je natuurlijk niet vervangen zonder je koppelingsdeksel etc eraf te halen, maar die aan je ontstekingskant wel. Oke, je zal de keerring waarschijnlijk helemaal moeten slopen/kapot snijden om het voor elkaar te krijgen, maar het is wel mogelijk (zolang je er maar voor zorgt dat er geen stukjes achter blijven in je krukaslager).
Kan je echt iets zien? Nee, eigenlijk niet. Bij de keerringen van je versnellingsbak zul je zien dat ze bakolie zweten, bij de krukaskeerring zie je niet zo veel. Maar zo'n keerring kost toch net niks dus lekker vervangen. Zorg wel dat je hem er goed recht in doet, en niet te ver (tegen je krukaslager aan) naar binnen duwt.
Oke ja ik heb de goede, nu nog wachten tot de vliegwieltrekker dan binnenkomt