Rammel/Tik in blok

Algemene vragen over Derbi.
iDevastate
Banden plakker
Vervoersmiddel: Aprilia sx 50 2010

Rammel/Tik in blok

Ongelezen bericht door iDevastate »

Hoi,

Onlangs tijdens het rijden hoorde ik een plof en sinds dan rammelt en tikt er iets in het blok, rijdt wel nog gewoon zoals anders. :blink:
Heb dus mijn blok laten reviseren: alle keerringen en lagers vervangen, nieuw krukas(doppler endurance) en een nieuwe cilinder(polini 50).

Na dat ik dus het blok terug kreeg en eronder stak, na een paar keer kicken starte die perfect maar opnieuw een rammel/tik. :wall:

Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Gaat om een nt debri blok (D50B0)

Video: https://www.youtube.com/shorts/JqdRbBDu0HM
Alvast bedankt
Erwin P
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS

Re: Rammel/Tik in blok

Ongelezen bericht door Erwin P »

Doet hij dit ook als je stil staat in de vrij? Of als je de koppeling ingeknepen hebt?
iDevastate
Banden plakker

Geluid is er zowel stilstaand in neutraal en tijdens het rijden, koppeling heeft geen nut (zitten trouwens nieuwe polini platen in)
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Is dit een grap?
Ik heb net een compleet boek getypt en probeerde hem te verzenden, nu is die weg en zie ik jullie berichten die gelijktijdig zijn gepost...
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Wat ik het had getypt in het kort:
Zet hem op een bierkrat, bougie eruit, ontstekingskap eraf. In de versnelling je wiel draaien, in versnelling met koppeling draaien en in de vrij je wiel draaien. Bij een van alle hoor je geen ratel meer
Brommert_01
Pro tuner

Ik vermoed een braampje op je krukastandwiel/koppelingsmand, zelf ook al vaak gehad, zeker als er met een trekker het tandwiel er slechts af wou of iemand ooit met schroevendraaier de koppeling heeft geblokkeerd. Als er wat op zit kan je het er af vijlen met een klein fijn vijltje. Als het is wat ik vermoed kan je in de vrij met de koppeling in het vliegwiel over het tegenwerkende puntje draaien en merk je als die op een plek waar zwaarder gaat, dan moet je de carter deksel er ff afhalen.
iDevastate
Banden plakker

Als ik met het vliegwiel draai, is het idd op een bepaald moment met wat meer weerstand, zal dus dat carter deksel er eens afhalen en kijken of ik iets kan zien.
Brommert_01
Pro tuner

Zorg wel eerst dat je het een beetje onderzoekt. Met geen compressie etc. Of desnoods even de KVS eruit laten lopen en de kop eraf, de kvs komt anders toch eruit met het weghalen van het carter, kan je een hoop gezeur schelen.
iDevastate
Banden plakker

Heb net koppelingsdeksel er eens afgehaald, hoort dit los te zitten? Tandwielen enzo draaien mooi zonder enig geluid of getik.

https://youtu.be/7gnSlAk3JIM
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Ja dat hoort
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Brommert_01
Pro tuner

Ja, was bij mij ook altijd zo, je moet kijken naar de randjes van de koppelingsmand, en het kleine tandwiel op je krukas.
Maar kan je de beunhaas die het gereviseerd heeft niet ff ene berichtje doen? Of is dit exact hetzelfde geluid als voorheen?
iDevastate
Banden plakker

Exact zelfde geluid :/
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Doen zoals Brommert zegt en degene die de revisie uitgevoerd heeft ff melden./vragen.

Heb je trouwens gewoon een revisie gevraagd of ook gemeld dat je een revisie wenste omdat je met een rammeltje zat?
iDevastate
Banden plakker

Heb ik er idd duidelijk bijgezegd, degene die revisie heeft gedaan heeft geen idee wat het nog kan zijn, lagers, krukas en cilinder zijn vervangen en alle tandwielen zagen er goed uit... :(
Brommert_01
Pro tuner

Is het gedaan door een officiële zaak?
iDevastate
Banden plakker

Nee, iemand in België vinden dat aan brommers wil werken, laat staan revisie doen is moeilijk te vinden.

Heb nog een videotje dat ik eerder deze week heb gemaakt en ook niet echt normaal eruitziet:
https://youtu.be/JgwRrJAA8us
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Dan is het idd eigenaardig dat het niet gevonden wordt.

Vraag is of het een opkomende probleem is of gewoon een (storend) (bij)geluidje. Is maar dat het soms niet de moeite van het zoeken/vinden waard is.
Anderzijds kan ik me ook best wel storen aan een 'rammeltje' en wil dat dan persé vinden. Mijn vrouw word er soms gek want: 'Ik hoor niks hoor".

Afbeelding
iDevastate
Banden plakker

Aangezien alles "belangrijk" vervangen is, gok ik dat het iets sullig is dat geen schade kan maken... miss gwn zo laten dan
Brommert_01
Pro tuner

iDevastate schreef: za 19 feb 2022, 19:46 Aangezien alles "belangrijk" vervangen is, gok ik dat het iets sullig is dat geen schade kan maken... miss gwn zo laten dan
Ja, was dat maar zo. Daar zitten wel wat maars aan. Als het op een plek is met olie en veel slijpselveroorzaak kunnen je lagers extra snel kapot gaan.
Dan moet je wel goed in d eaten houden dat je olie wchoonblijft etc.

Je kan het proberen, maar ik zou het toch proberen te vinden.
Je kan nog 2 dingen doen, controleren of er speling op de koppelingsmand zit, en alles dichtbij een, aanzetten en met een schroevendraaier aan je oor luisteren waar de rok vandaan komt
Plaats reactie