Ontstekings Probleem
-
- Banden plakker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 19:23
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race 2008
Ontstekings Probleem
Probleem:
Geen vonk.
Draden uit het blok:
Groen
Rood
Wit
Geel
Weerstand van bovenstaande draden:
Wit 0.2 ohm
Rood 117 ohm
Groen 0.5M ohm
Nieuw erop gezet:
Bobine
Bougie werkt nog
Wie o wie kan mij verder helpen?
Geen vonk.
Draden uit het blok:
Groen
Rood
Wit
Geel
Weerstand van bovenstaande draden:
Wit 0.2 ohm
Rood 117 ohm
Groen 0.5M ohm
Nieuw erop gezet:
Bobine
Bougie werkt nog
Wie o wie kan mij verder helpen?
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Ontstekings Probleem
Kontaktslot geen sluiting?
Want die sluit de groene draad naar de massa kort.
Je weerstandswaarden kloppen wel, de witte draad is gewoon een extra massa.
Want als je alleen de rode,groene en witte draad op de bobine aansluit en verder niets,moet je een vonk hebben.
Want die sluit de groene draad naar de massa kort.
Je weerstandswaarden kloppen wel, de witte draad is gewoon een extra massa.
Want als je alleen de rode,groene en witte draad op de bobine aansluit en verder niets,moet je een vonk hebben.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Banden plakker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 19:23
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race 2008
Re: Ontstekings Probleem
Wanneer het kontakt uit staat wordt de groene kabel inderdaad kort gesloten met massa. Wanneer kontant aan gaat wordt deze niet meer kortgesloten.
Dus tot zoverre ik weet heb ik hierin geen kortsluiting...
Dus tot zoverre ik weet heb ik hierin geen kortsluiting...
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Berichten: 6873
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Re: Ontstekings Probleem
Ontsteking spoel is defect.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
-
- Banden plakker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 19:23
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race 2008
Re: Ontstekings Probleem
Toch komt er met het kicken bij de groene draad 50 tot 70 V aan wisselspanning uit. Kloppen deze waarden?derbi-ftw schreef:Ontsteking spoel is defect.
-
- Banden plakker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 19:23
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race 2008
Re: Ontstekings Probleem
Toevoeging:
Bougiedop is 5k ohm, deze samen met bougie getest. Werken beide, dus ligt niet aan bougie dop of bougie.
Uit de rode draad komt een ohmse waarde die pulseert
Uit de groene draad komt een AC spanning van 50-70V (Dus ik geloof dat de ontstekingsspoel nog heel is)
Kontakt uit verbind de groene draad aan massa
Kontakt aan verbreekt deze verbinding.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Want hij geeft nog steeds geen vonk...
Bougiedop is 5k ohm, deze samen met bougie getest. Werken beide, dus ligt niet aan bougie dop of bougie.
Uit de rode draad komt een ohmse waarde die pulseert
Uit de groene draad komt een AC spanning van 50-70V (Dus ik geloof dat de ontstekingsspoel nog heel is)
Kontakt uit verbind de groene draad aan massa
Kontakt aan verbreekt deze verbinding.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Want hij geeft nog steeds geen vonk...
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Ontstekings Probleem
Dat is te laag..
Er moet minimaal 100V uit de groene draad komen.
Met 70V krijg je de condensator in de bobine niet ver genoeg opgeladen om een vonk te krijgen.
Die spoel is toch al een zwak punt in de ontsteking.
Zeker omdat er totaal geen beveiliging ingebouwd zit.
Bij hoge toeren staan er piekspanningen van meer dan 1000V op(en daar kan deze niet tegen)
Er moet minimaal 100V uit de groene draad komen.
Met 70V krijg je de condensator in de bobine niet ver genoeg opgeladen om een vonk te krijgen.
Die spoel is toch al een zwak punt in de ontsteking.
Zeker omdat er totaal geen beveiliging ingebouwd zit.
Bij hoge toeren staan er piekspanningen van meer dan 1000V op(en daar kan deze niet tegen)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Banden plakker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 19:23
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race 2008
Re: Ontstekings Probleem
Opgelost,
Vandaag een nieuwe ontstekings spoel binnengekregen, en ja hoor we hebben weer een vonk. De weerstand is nu weer 690 Ohm.
Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken

Vandaag een nieuwe ontstekings spoel binnengekregen, en ja hoor we hebben weer een vonk. De weerstand is nu weer 690 Ohm.
Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken


-
- Banden plakker
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 23:00
- Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2T Racing E2 2009-2011
Re: Ontstekings Probleem
Hallo,
Ik heb zelf een Derbi GPR 50 2T Racing E2 2009-2011 en rijd hier elke dag mee naar school (ongeveer 20 kilometer heen en 20 terug). Ik had de brommer gekocht wanneer die was opgevoerd en een Voca uitlaat had wanneer hij daardoor toen 90 haalde. Nu heb ik de originele uitlaat erop gezet inclusief een prop om het 60 ongeveer te laten rijden. Ik merk alleen dat vaak tijdens het opschakelen na een rotonde of stoplicht de brommer soms teveel benzine krijgt waardoor hij naar de 3300 toeren valt en niet sneller gaat rijden. Pas wanneer ik stil sta en een tijdje in neutraal vol gas geef schiet hij opeens in de 9000 toeren en wilt hij weer. Zelfs gebeurde laatst een keer toen ik een tijdje rustig bleef rijden in de 4000 toeren dat de toeren uit het niks weg vielen en daarna wilde hij niet meer starten. Waarna ik een nieuwe bougie erin heb gedaan en hij weer werkte. Maar recent gebeurde dat na een paar weken weer en na een per ongeluk leeg gereden tank starte hij ook niet meer. Dus had ik de bougie weer vervangen en deed hij het weer. Maar de volgende dag kreeg ik hem niet aan de praat, je hoorde wel dat hij wilde starten maar geen ontsteking kreeg waardoor er geen toeren kwamen.
Ook heb ik dat hij door de kou de laatste tijd niet harder rijd dan 37 maximaal en de toeren op de derde versnelling telkens omhoog en omlaag gaan wanneer ik volledig gas geef, waardoor ik niet sneller kan.
Daarnaast is het ook zo dat wanneer ik ga rijden de brommer constant gelijk heel hoog in de toeren schiet en de snelheid maar langzaam omhoog gaan. Alsof het tandwiel er niet goed op zit. Dus als ik bijvoorbeeld opschakel in een keer gelijk in de 9000 toeren rijd terwijl de snelheid langzaam ook mee gaat.
Zelf denk ik dat al deze problemen aan een te grote sproeier ligt maar het leek me een beter idee om de vraag hier te stellen aan de echte kenners. Dus als er vragen zijn over wat voor soort onderdelen ik op m’n brommer heb of over hoe hij wanneer rijd kunnen die gerust worden gesteld. En hopelijk weet iemand hoe hij me hiermee kan helpen.
Ik heb zelf een Derbi GPR 50 2T Racing E2 2009-2011 en rijd hier elke dag mee naar school (ongeveer 20 kilometer heen en 20 terug). Ik had de brommer gekocht wanneer die was opgevoerd en een Voca uitlaat had wanneer hij daardoor toen 90 haalde. Nu heb ik de originele uitlaat erop gezet inclusief een prop om het 60 ongeveer te laten rijden. Ik merk alleen dat vaak tijdens het opschakelen na een rotonde of stoplicht de brommer soms teveel benzine krijgt waardoor hij naar de 3300 toeren valt en niet sneller gaat rijden. Pas wanneer ik stil sta en een tijdje in neutraal vol gas geef schiet hij opeens in de 9000 toeren en wilt hij weer. Zelfs gebeurde laatst een keer toen ik een tijdje rustig bleef rijden in de 4000 toeren dat de toeren uit het niks weg vielen en daarna wilde hij niet meer starten. Waarna ik een nieuwe bougie erin heb gedaan en hij weer werkte. Maar recent gebeurde dat na een paar weken weer en na een per ongeluk leeg gereden tank starte hij ook niet meer. Dus had ik de bougie weer vervangen en deed hij het weer. Maar de volgende dag kreeg ik hem niet aan de praat, je hoorde wel dat hij wilde starten maar geen ontsteking kreeg waardoor er geen toeren kwamen.
Ook heb ik dat hij door de kou de laatste tijd niet harder rijd dan 37 maximaal en de toeren op de derde versnelling telkens omhoog en omlaag gaan wanneer ik volledig gas geef, waardoor ik niet sneller kan.
Daarnaast is het ook zo dat wanneer ik ga rijden de brommer constant gelijk heel hoog in de toeren schiet en de snelheid maar langzaam omhoog gaan. Alsof het tandwiel er niet goed op zit. Dus als ik bijvoorbeeld opschakel in een keer gelijk in de 9000 toeren rijd terwijl de snelheid langzaam ook mee gaat.
Zelf denk ik dat al deze problemen aan een te grote sproeier ligt maar het leek me een beter idee om de vraag hier te stellen aan de echte kenners. Dus als er vragen zijn over wat voor soort onderdelen ik op m’n brommer heb of over hoe hij wanneer rijd kunnen die gerust worden gesteld. En hopelijk weet iemand hoe hij me hiermee kan helpen.
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007 - Locatie: Middelburg
Re: Ontstekings Probleem
Heb je je sproeier verwisseld toen je de andere uitlaat erop hebt gezet?
Zoniet zou ik ff een kleinere sproeier steken want dan staat hij veelste rijk afgesteld
Zoniet zou ik ff een kleinere sproeier steken want dan staat hij veelste rijk afgesteld