Elektra problemen Derbi

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Patje
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2006 (Te Koop in onderdelen)

Elektra problemen Derbi

Ongelezen bericht door Patje »

Hallo,

Ik zit dus met een aantal problemen met de elektra, en ik kom er zelfs met schema echt niet meer uit. Ik ben niet echt een held met elektra maar ik wil het wel graag 'zelf' oplossen

Ik had dus eerst een verrotte kabelboom, die heb ik nu vervangen voor een 'nieuwe' maar wel in goede staat. Het is sowieso al een ander model dan eerst, want nu heb ik een 5 polige spanningsregelaar moeten aanschaffen. maargoed,

Het probleem is dus, nadat ik de kabelboom had aangesloten, dat als ik hem start, hij meteen volgas gaat en ik hem niet uit kan zetten. Dat lijkt me een probleem met de ontsteking/bobine ofzo? Ik kan hem niet uitzetten, omdat de stopdraad niet is aangesloten. Het is niet de gaskabel die vastloopt ofzo, die heb ik al vervangen :roll: Als ik de voorrem indruk, gaat hij wel langzaam uit. Is dit een teken van kortsluiting ergens?

Afbeelding

Hier zie je het stekkertje bij de cdi. Het is voor de duidelijkheid een groen-zwart draardje en een gele, die aangesloten zijn op groen en geel. Ik heb gewoon het stekkertje aangesloten van mijn kabelboom naar de stekker op de cdi, dus dit lijkt me gewoon goed.

Afbeelding

Hier zie je ook dat de aarde is aangesloten met een kroonsteen, dit lijkt me niet echt goed? Kan dit ook voor problemen zorgen?

Afbeelding

Een ander probleem is mijn contactslot. De vorige eigenaar heeft deze brommer zo hard verbeunt, zelf het contactslot is verknoeid. zoals je ziet lopen er maar 4 draden van de contactslot naar de kabelboom: oranje, lichtblauw en blauw.

Oranje is aangesloten op rood.
Lichtblauw op Rood - zwart
Blauw op Groen- geel
Dan blijven er twee draden over,
Bruin en geel.

En de rood witte stopdraad, die is niet aangesloten. Die moet in de stop positie van de Cdi, maar hoe komt hij daar?

maar het beunwerk is nog niet over:
Afbeelding
Hier zie je een apart stekkertje komen met rood en geel. Geen plek om ergens aan te sluiten.

En als laatste, er zit nog geen zekering op. Waar moet ik dat kastje met de zekering aansluiten?

Kortom, er klopt geen ene reet van, en ik zou wel willen dat het weer in orde komt.
Nogmaals, ga niet zeggen van dat staat op het schema, zus en zo. Ik kom er gewoon niet uit

Alvast bedankt, en ik hoop dat ik een oplossing krijg!
Burn rubber, not your soul
maffia741
Tuner
Vervoersmiddel: Senda

Re: Elektra problemen Derbi

Ongelezen bericht door maffia741 »

Kroonsteentje is sovieso al beun want dat is niet waterdicht...

En ik vrees dat je nog een prut kabelboom hebt gekocht.
RaliasR
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda Monster Energy uitvoering

Ongelezen bericht door RaliasR »

Ik zou zeggen: eerst de brommer gewoon kunnen starten en laten lopen.
wit/rood/groen vanaf de ontsteking naar je cdi brengen en op de goede posities aansluiten
Stoppositie eerst maar onbezet laten.
gele draad vanaf de ontsteking is je stroomvoorziening en loopt naar de spanningsregelaar
deze draad kun je eerst even isoleren.

Als dit werkt , dan kun je verder aan je kabelboom aansluitingen gaan werken, met spanningsregelaar als uitgangspunt.
Succes
Wat wij weten is een druppel, wat wij niet weten een oceaan
Patje
Beginnende tuner

maffia741 schreef:Kroonsteentje is sovieso al beun want dat is niet waterdicht...

En ik vrees dat je nog een prut kabelboom hebt gekocht.
Ik weet dat het beun is, daarom zeg ik het... En de kabelboom is goed, alleen de stekkers van de km teller zelf zijn verbeunt :lol:
RaliasR schreef:Ik zou zeggen: eerst de brommer gewoon kunnen starten en laten lopen.
wit/rood/groen vanaf de ontsteking naar je cdi brengen en op de goede posities aansluiten
Stoppositie eerst maar onbezet laten.
gele draad vanaf de ontsteking is je stroomvoorziening en loopt naar de spanningsregelaar
deze draad kun je eerst even isoleren.

Als dit werkt , dan kun je verder aan je kabelboom aansluitingen gaan werken, met spanningsregelaar als uitgangspunt.
Succes
Dat is juist het probleem. als ik hem aanzet gaat hij volgas lopen :| Zoals gezegd, het is niet de gaskabel. Dus ik denk dat er iets is met de aansluitingen van de onsteking ofzo? Of de massa?

-edit: sorry verkeerd gelezen! Ik heb niks veranderd aan de draden van cdi, alleen het stekkertje met de groene draad en de gele aangesloten op het stekkertje vanaf de kabelboom. Deze is groen-zwart
maffia741
Tuner
Vervoersmiddel: Senda

Ongelezen bericht door maffia741 »

Kijk of je gasschuif openstaat want lijkt me sterk dat die volgas geeft terwijl je gasschuif naar beneden staat....
Patje
Beginnende tuner

Oke, ik ben weer ietsjes verder. Alle draden vanaf de ontsteking doorgemeten en geen kabelbreuken te bekennen. Het zal dus toch in de caberateur ofzo zitten. Die haal ik binnenkort weer even uit elkaar dan.

Maar dan zit ik nog met de andere vragen:

Gaat die massakabel op deze manier goed? Omdat het niet in een keer doorloopt?
En waar moet het zekeringskastje?
En de aansluitingen bij de km teller snap ik ook nog geen reet van :lol:

Wel bedankt voor de reacties!
RaliasR
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda Monster Energy uitvoering

Ongelezen bericht door RaliasR »

die korte donkere groene draad aan je cdi is de massakabel.
En ik zou die ene stekker even weer loshalen, anders ben je teveel in 1 keer aan het veranderen
stopdraad vanaf contact is veelal rood/wit en gaat over in groen/zwart maar is niet nodig om je brommer te kunnen laten lopen.
Wat wij weten is een druppel, wat wij niet weten een oceaan
Plaats reactie