Deze how-to gaat over het verwisselen van de (hoofd-)sproeier.
Ik ga in deze how-to uit van een 17,5mm MRD carburateur, omdat ik zo snel geen goede foto's kon vinden van een 16mm carburateur welke standaard op de Yamaha TZR gemonteerd zit.
Echter, het principe is allemaal hetzelfde
Benodigdheden:
- Carburateur ( )
- Schroevendraaiers (platte- + kruiskop)
- Sproeiers
Ook ditmaal werken we weer met stappen, wat de procedure een stuk eenvoudiger maakt.
Stap 1; De carburateur draaien.
Dit is eigenlijk een heel eenvoudige stap. Je draait de 2 schroeven op de zilveren sluitingen los. Hierna kun je de carburateur draaien, in de desgewenste richting.
Let wel dat de carburateur vrij kan draaien, zonder dat de bedrading onder spanning komt te staan.
Stap 2; Het vlotterbakje loshalen.
Nu de carburateur is gedraaid, kunnen we verder gaan met de volgende stap. We gaan nu het vlotterbakje loshalen.
Nb. Alvorens we beginnen, raad ik jullie aan de benzinekraan op "OFF" of uit te zetten, anders heb je straks een zwembad van benzine
Het vlotterbakje is het zwarte bakje, wat onder de carburateur hangt
Het vlotterbakje zit vast met 2 schroeven. Deze draai je eruit, waarna je je vlotterbakje eraf kunt pakken.
Je hebt nu stap 2 volbracht
Stap 3; De sproeier.
We zijn nu aangekomen bij ons doel, de sproeier
De sproeier is het gouden "schroefje", wat je in je carburateur zit zitten.
(bij een booster zijn ze er anders uit!!)
Deze kun je eruit draaien d.m.v. een platte schroevendraaier.
Stap 4; Het vervangen van de sproeier.
Je hebt nu de oude sproeier eruit gedraaid en kunt nu de nieuwe sproeier erin draaien. Als je dit gedaan hebt, plaats je alles, in omgekeerde volgorde (!), weer netjes terug.
Let wel; de brommer zal niet altijd direct bij de eerste keer starten aanslaan, daar er nog geen benzine in het vlotterbakje zit. Na een aantal keren starten zal dit wel het geval zijn
Wederom succes toegewenst...
Swansie-Turbo schreef:Goeie how to voor mensen die dit nog niet weten!
Btw: Je moet wel de middelste sproeier pakken, dit is de hoofsproeier
En als je daarna de brommer wilt starten, is aanlopen wel wat makkelijker aangezien het systeempje dan sneller begint te draaien, en dus eerder benzine krijgt!