Lagerpassingen

Algemene vragen over Derbi.
Xtreme06
Pro tuner

Lagerpassingen

Ongelezen bericht door Xtreme06 »

Ik weet dat dit onderwerp al veel ter sprake is geweest op het forum...
Maar mijn achterste passing (tandwielzijde) is dus uitgesleten :sad:
Ik vind persoonlijk een nieuwe velg nogal wat duur (400-450€) en 2e hands nogal riskant. :roll:

Een andere velg/naaf is wel de beste oplossing,dat weet ik zelf ook wel maar ik wil het tijdelijk oplossen.
Ik vind wel "oplossingen" zoals plaatje tussen spannen,Loctite,"bramen" in de passing maken...

Maar nergens vind ik ook de mening van iemand die dit geprobeerd heeft,en weet dus niet wat de beste tijdelijke oplossing is.(Vandaar dit topic :dry: )
Kan iemand mij dus zeggen waar hij de beste ervaring mee heeft :angel:

PS:Kan iemand mij een richtprijs geven als ik mijn wiel laat herspaken en dan met nieuwe naaf :geek:
bartvdl
Tuner

Re: Lagerpassingen

Ongelezen bericht door bartvdl »

ik weet niet hoe lang zo een tijdelijke oplossing zal werken en of je al dan niet nog meer beschadiging krijgt (misschien loctite kneedbaar aluminium), het beste is de lagerpassing draaien, zodat je een lager er in kan doen met een grotere buitendiameter of een andere velg/naaf
Xtreme06
Pro tuner

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar andere velg/naaf

Om de lagerpassing aan te passen en zo grote lagers erin te doen heb ik de plannen ook wel al in mijn hoofd :dry:
Ik heb al lagers gevonden met d:12/D:37/B:12 Die zijn dus 2mm breder wat wil zeggen dat ik de passing 2mm dieper
zal moeten frezen of draaien en dan ook 4mm van de afstandsbus tussen de lager zal moeten afdraaien...
En uiteraard de passing zelf vergroten :emo:

Eigenlijk niet veel en moeilijk werk,ik heb ook de machines ter beschikking op school maar helaas de tijd er niet voor :sad:
kristof
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi senda sdr 2002

Ongelezen bericht door kristof »

http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=12133" onclick="window.open(this.href);return false;

is dit niets? moderators of beheerders van hier op het forum gaan je zeker geen rommel verkopen hoor ;)
JeroenvR schreef:
Ronnie1997 schreef:heb wel Tune R luchtfilter te koop :D
Zitten daar ook gaten in? :dry:
Xtreme06
Pro tuner

Dat weet ik,daarom dat ik hier op het forum ook iets heb gezet in het Vraag topic :happy:

Maar dat zijn helaas chrome wielen (of gepolijst alu weet niet juist wat :lol: )
En die passen niet echt bij men brommert :sad: Ben eventueel wel bereid een set te kopen
maar ik wil zwarte :?

Maar toch bedankt voor de tip :thumbup:
kristof
Pro tuner

oh oke :happy: je kan ze natuurlijk ook altijd spuiten, laten spuiten of laten coaten maar om dat goed te doen moet je ze dan ook ontspaken en als ze klaar zijn opnieuw laten spaken/richten
JeroenvR schreef:
Xtreme06
Pro tuner

Wel ik had al gedacht om een nieuwe naaf te kopen kost 130 dacht ik,en dan opnieuw laten inspaken(mijn achtervelg he :emo: )
Maar wat kost zoiets?
kristof
Pro tuner

zou ik niet echt weten heb ik nooit laten doen, maar heb wel horen zeggen dat je dan normaal nieuwe spaken moet kopen
JeroenvR schreef:
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Rond de 50 euro, was volgens mij spaken + inspaken.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Joram
Pro tuner
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)

Ongelezen bericht door Joram »

Voor 50 euro heb je setje spaken, komt inspaken nog bij.

Kun je beter ander wiel regelen, stuk goedkoper.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Xtreme06
Pro tuner

Bedankt :thumbup:

Dus ik kan voor 200€ zgan wiel hebben (nieuwe spaken en naaf),dat is minder dan 1/2 van een volledig wiel :think:

Ikzelf zou ook gewoon ander wiel regelen (2e hands) maar het toeval wil nu net dat mijn neef zijn Derbi inorde aan het maken
is voor de verkoop (rijd al een tijdje met XR650 :wub: ) en hij net heeft ontdekt dat zijn passing aan de remzijde is uitgesleten...
Daarom wil mijn vader liever niet dat ik een 2e hands wiel koop,omdat het een "ziekte" is :sad:

Ik zoek nog wel effe naar een ander wiel,heb er een gevonden maar wacht op antwoord.Anders word het een nieuwe naaf...
PS: kan ik gewoon zelf 1 spaak vervangen? Net voor ik enkele maanden geleden mijn lagers al eens had vervangen is er een spaak gebroken in mijn achterwiel :blink: ik denk dat dit de reden is dat het nu helemaal een gezeik is :cry:

En sorry voor het vele leeswerk :oops:
kristof
Pro tuner

het is geen ziekte, de reden dat de passing is uitgesleten is omdat er wss ooit met een kapotte lager mee gereden is of niet de juiste maat lager

http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1000" onclick="window.open(this.href);return false; dit is mss handig, normaal kan je de maat aflezen op je lager in je wiel maar als het niet de juiste is heb je weer problemen, als je je lager vervangt mag hij er niet zomaar invallen, je moet hem er rustig in kunnen kloppen met een hamer en een dop met de juiste maat, daar is ook een mooie how to van hier op het forum http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=108" onclick="window.open(this.href);return false; :dry:
JeroenvR schreef:
Xtreme06
Pro tuner

Wel meerdere hebben er last mee,heb eens gelezen dat dit kwam doordat de passing mee gecoat werden ofzo :think:

Ik heb toen ik de Derbi een week had last gehad van kapotte achterlagers... nog nooit iets van gevoeld,smorgens rij ik naar school toe en voel ik de achterzijde zweven.Ik had meteen het vermoeden dat het mijn lagers waren maar het stopte al na enkele seconden en in de terugweg begint het achterwiel plots te "slaan" en blokkerde het na elke halve toer ofzo,ik meteen gestopt en mijn neef gebeld met de aanhanger.Die lagers uit dat topic meteen besteld (6201-2rsh zo uit het hoofd denk ik) en ook balhoofd lagers (allemaal skf).Later bleek de afstandsbus tussen de lagers een mm te kort te zijn :blink: nieuwe erin en geen problemen meer gehad tot onlangs het terug begon...
Daarom vermoed ik dus dat het komt door die spaak,net toen ik de afstandsbus wou vervangen is deze gebroken (en dus ook terug 1 lager vervangen :haai: )
Ik heb ondertussen ook al zelf de voorste vervangen en geen problemen mee...
Joram
Pro tuner
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)

Ongelezen bericht door Joram »

Spaak boeit geen reet.
Ik reed ook met een spaak minder met flink wat vermogen.

Lagerpassingen slijten als d'r gereden word met verrotte lagers.
Is een lager heel kan het eigenlijk niet want dat lager zit muurvast in de naaf. Tevens boeit die afstandsbus erin niet, die is er alleen voor dat je het lager niet te ver in de naaf mept.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Xtreme06
Pro tuner

Bedankt,voor dat van die spaak :thumbup:

Dan snap ik niet hoe het ondertussen is gekomen...
Doordat die afstandsbus tekort was,kwam het wiel geblokkeerd te staan als je het vastzette.De binnenste ringen van
de lagers werden naar elkaar getrokken zegmaar,waardoor ze blokkeerde :emo:
kristof
Pro tuner

normaal is dat het probleem niet, heb al eens zonder afstandsbus gereden
JeroenvR schreef:
Xtreme06
Pro tuner

Heb toen wel even gereden (20km ofzo) met het wiel niet volledig vastgezet,nadat de afstandsbus veranderd is kon ik het wiel gewoon terug vastzetten...
Frenk
Pro tuner

Ongelezen bericht door Frenk »

Doe je lager in de passing en sla hem vast doormiddel van een paar goede bramen. Werkt geheid
Xtreme06
Pro tuner

Frenk schreef:Doe je lager in de passing en sla hem vast doormiddel van een paar goede bramen. Werkt geheid
Ik zie nu maar je antwoord :oops:
Maar ik snap het denk ik niet volledig :emo: bedoel je een soort van "sleuf" kappen dmv een beitel? :think:
basserd
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi SDR 2003 80cc/88cc/110cc (verkocht)
Derbi senda Special 50cc (verkocht)
Derbi Drd Racing 2008 (verkocht)
ktm 625 smc

Ongelezen bericht door basserd »

Kun je nog beter lijmen met loctite 609 , maar waarom gooi je niet je complete velg op de freesbank en dan kotter je het gat groter en krim je er een aluminium bus in, dan is het toch ook opgelost, als de freesbank groot genoeg is hoef de naaf er toch niet uit....
DIENST; Blokrevicie, Stralen, Carters tunen, Radiateurs lassen
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie