Orgineel komt dit vanaf een site over auto's
Maar het is bij een brommer exact hetzelfde!
Behalv dat je zit te werken met klepgeleiders en pingelen etc.
Het lijkt misschien raar, maar aan de kleur en de staat van het porcelein van de bougie, kun een technieker afleiden in welke staat uw motor verkeert. De kleur van het porcelein varieert naar gelang de temperatuur van de motor, en de staat waarin hij verkeert. Op onderstaande foto's en uitleg kun je misschien het één en ander afleiden.
Indien de bougie een lichtgrijze tot bruine kleur heeft, de bekende koffebruine kleur(!) en het oppervlak schoon is, dan staat de motor goed afgesteld. Doordat de bougie enkel afgeronde hoeken heeft, kunnen we ook afleiden dat het ontstekingstijdstip goed is. De motor gaat dan ook goed draaien, en de lucht/benzineverhouding is goed. Indien er een nieuwe bougie geplaatst wordt, hou dan rekening met de ouden, en plaats een nieuwe met dezelfde warmtegraad.
Zo ziet een bougie er uit die dringend aan vervanging toe is
Wanneer er op de bougie een zwarte, droge koolstofaanslag ligt, betekend dit dat de motor te rijk draait, of dat de warmtegraad van de bougie te koud is. Een te rijk mengsel kan je herkennen aan zwarte rook uit de uitlaat. Dit kan dan ook verschillende oorzaken hebben.
-Om te beginnen zou ik eerst es kijken naar de luchtfilter. Het kan best gebeuren dat deze de luchtstroom teveel remt, waardoor een rijkere verbranding ontstaat.
- Tweede logische redenering is de luchtschroef afstellen.
- Het kan ook gebeuren dat de choke blijft hangen, waardoor de motor zoiezo te rijk draait
- Ook de carburatorvlotter kan een oorzaak zijn voor een te rijk mengsel
Een zwarte, natte aanslag wijst meestal op een kapotte bougie. Deze bougie kan het volledige mengsel niet verbranden door een slechte vonk, of de ontsteking is kapot of slecht afgesteld. In mindere mate is het mogelijk dat het mengsel te rijk is, maar dan ook véél te rijk.
Een zwarte, glazige en vettige aanslag wijst meestal op het verbranden van olie. Bij deze motoren zie je ook meestal een blauwe rook uit de uitlaat komen. Dit kan veroorzaakt worden door versleten of kapotte cilinders of zuigerveren. Ook versleten klepgeleiders kunnen hiervan de oorzaak zijn. Zie je dit op een nieuwe of gereviseerde motor, maak u niet direct zorgen, dit kan perfect tijdens het inrijden.
Een witte bougie in meestal het gevolg van oververhitting. Indien dit niet wordt nagezien, resulteert dit vroeg of laat in een defecte motor. Oorzaken hiervoor kunnen zijn:
- Verkeerde warmtegraad van de bougie
- Te laag octaangehalte van de bougies
- Verkeerd ontstekingsmoment
- Te arm mengsel
- Te weinig koeling van de motor, of te laag oliepeil
- Cilinderkoppakking kapot of niet dicht
Een dikke laag witte aanslag daarentegen wijst op teveel olie of additief in de benzine, of benzine van een heel slechte kwaliteit
Een dikke laag van een donkerder aanslag wijst meestal op ofwel te lang op een zelfde toerental gedraaid, meestal is dit stationair, ofwel teveel olie in de verbrandingskamer, met een te hoge temperatuur.
Smeltverschijnselen aan de elektrode wijzen meestal op een te vroege ontsteking. Dit kan veroorzaakt worden door ofwel een onjuiste afstelling van de ontsteking, of een te hoge onstekingsvervroeging. Het beste is dit zo snel mogelijk te verhelpen, zoniet kan er ernstige motorschade optreden. Andere mogelijkheden zijn ook een te laag octaangehalte, of een te arm mengsel
Als het porselein is gebarsten, wijst dit meestal op schokgolven. Deze kunnen veroorzaakt zijn door pingelen, wat inhoud dat er benzine met een hoger octaangehalte dient getankt te worden. Ook een lek in de koppakking of het inlaatspruitstuk kan hiervan de oorzaak zijn, evenals een te vroege ontsteking. Zelfs een zeer arm mengsel, of een te grote afstand tussen de elektroden, kan dit veroorzaken.
Als je dit ziet, controleer eens of de bougie wel de juiste lengte heeft, want dit probleem betekend dat er iets is dat de bougie heeft geraakt. Is de bougie de juiste lengte, zit het probleem elders in de motor. Demonteren is de boodschap.
Als er iets tussen de elektroden van de bougie is vastgeraakt, zorgt dit er meestal voor dat er geen ontsteking meer is. Meestal zijn dit koolstofdeeltjes die zijn losgeraakt van de bougie, en zijn deze door een van bovengenoemde problemen veroorzaakt.
How-To: Kleuren van de bougies
- Swansie-Turbo
- Derbi fan
- Berichten: 55
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 13:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R
How-To: Kleuren van de bougies
Beter een sterretje in je voorruit dan een voorruit in je sterretje. !