gietijzer of aluminium?

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
earnedclub
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 11:37
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-race 2007

gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door earnedclub »

ey,

ik moet een nieuwe cilinderkit hebben.
nou vroeg ik mij af wat de voor en nadelen van gietijzer en aluminium zijn, ik had gehoord dat gietijzer een stuk betrouwbaarder was/slijtvaster. maar aluminiumis sneller warm.

iemand ervaring?
het fietspad kussen met en gangetje van 80 is niet fijn ^^
Gebruikersavatar
garra432
Schakelrijder
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 04:24
Vervoersmiddel: Derbi Extreme SM 2008, Aprilia SX 2009
Locatie: Hoogezand

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door garra432 »

Met Google kom je al een heel eind met "aluminium of gietijzer cilinder".
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Gietijzeren cilinders zijn slijtvaster.
Aluminium cilinders zijn vaak sneller.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
julianspaans
Pro tuner
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 18:44
Vervoersmiddel: Derbi senda drd limited 2008 , Vespa LX 50

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door julianspaans »

gietijzer moet je inrijden als je een nieuwe hebt, een aluminium cilinder hoeft dat niet echt.
Gebruikersavatar
earnedclub
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 11:37
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-race 2007

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door earnedclub »

oke thnks!!

ga ik aan denken als ik morgen een nieuwe uitzoek ^^
het fietspad kussen met en gangetje van 80 is niet fijn ^^
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door Joram »

Wat een dikke onzin, elke cilinder moet "ingereden" worden.

Als jij direct met je alu cilinder gaat boeken naait ie je mooi vast :emo:

Gietijzeren cilinders zijn slijtvaster, maar hebben ook mindere prestaties.

Snellere cilinders zijn alu.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
julianspaans
Pro tuner
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 18:44
Vervoersmiddel: Derbi senda drd limited 2008 , Vespa LX 50

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door julianspaans »

nee, natuurlijk moet je niet meteen gaan boeken maar je moet hem een paar keer warm laten worden en laten afkoelen + eerste kilometers rustig aan doen terwijl je bij gietijzer de eerste ±100 km niet de hele tijd constante toeren mag draaien enzo.
Dus 'dikke onzin' is het niet
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door Joram »

Ja maar dat zei je er eerst niet bij. Niet iedereen vat het zo op, sommige lezen dat en denken oh ik kan direct gaan jagen want inrijden hoeft niet.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
SuperSjekkie
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 02 feb 2013, 15:27
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race 2006 NT Airsal 70cc
Locatie: Strijen, Zuid-Holland

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door SuperSjekkie »

Een nieuwe cilinder moet je wel eerst een aantal kilometers inlaten lopen, bij gietijzer wat meer dan bij aluminium. Ik had zelf een Barikit 70cc van gietijzer maar ik heb de zuiger aan moeten passen omdat die anders het carter raakte, hier heb ik toen ook aardig mee zitten klooien en uiteinderlijk bleef de koppakking kapot gaan. Toen heb ik een Airsal 70cc van aluminium gekocht, deze heeft een mooie a-symmetrische zuiger (is precies gevormd voor optimale inlaat), vlinderpoorten en heeft een buiten- en binnen kop in 1 geheel en word afgedicht met o-ringen dat vind ik veel beter. Met die Airsal rijd ik nu nog steeds. Kwa inrijden moet je met een gietijzeren cilinder de eerste 350km wel rustig aan doen gewoon goed warm rijden en na zo'n 250km af en toe een beetje open trekken en weer terug laten vallen. Een aluminium cilinder moet je gewoon goed warm rijden en dan kan die al een hoop hebben, als je die eerst 200km gewoon goed warm rijd en normaal rijd en af en toe een beetje open trekt dan kan je daarna gewoon blazen.

Up's en down's

Gietijzer
+ Slijtvast
+betrouwbaar
- losse binnen en buiten kop (bij de meeste merken)
- gevoeliger met inrijden
- minder prestaties

Aluminium
+ goede prestaties
+ Makkelijk met inrijden
+ binnen- en buitenkop in 1 (bij de meeste merken)
- Zuiger en zuigerveren slijten sneller (vervangen na zo'n 15.000km)

Dit is mijn ervaring met bijde.
"The power of engine" -Airsal
Gebruikersavatar
M3NN0
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 12:37
Vervoersmiddel: Derbi Senda Extreme 2009 70cc
Locatie: Utrecht, Zeist

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door M3NN0 »

Duidelijk antwoord, ik ga voor een aluminium.. (Airsal 70cc)
Racing Gerrit schreef:Ja het zal allemaal wel stoer zijn.
Maar ik vraag even hoe ik dat op kan lossen.
Pieke schreef:En zo dames en heren, krijg je een ban. Helemaal gratis. Account van 1 dag oud en dan zulk taalgebruik? Nee, dankje..
SuperSjekkie
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 02 feb 2013, 15:27
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race 2006 NT Airsal 70cc
Locatie: Strijen, Zuid-Holland

Re: gietijzer of aluminium?

Ongelezen bericht door SuperSjekkie »

Fijn dat ik je kon helpen! Is een fijne cilinder set vind ik, natuurlijk wel goed afstellen (iets rijker de eerste 250km) om er zeker van te zijn dat je geen warmloper kan krijgen. Succes! :thumbup:
"The power of engine" -Airsal
Plaats reactie