rijden zonder vertandingsolie / carterolie

Algemene vragen over Derbi.
daanov
Banden plakker
Vervoersmiddel: rieju RMX

Ongelezen bericht door daanov »

Hallo Derbi forum,

Vandaag viel na een half uurtje rijden mijn brommer uit, en het viel me toen op dat er een plasje vertandingsolie op de grond lag.
na een tijdje sleutelen kwam ik er achter dat hij veel langer gelekt heeft omdat er helemaal geen vertandingsolie meer in zat!
wie kan mij vertellen wat voor gevolgen dit zou kunnen hebben? mijn brommer start namelijk niet meer en hoop dat het een kwestie is van bijvullen?

(correct me if im wrong, maar vertandingsolie = carterolie, right?)

graag een reactie omdat ik na de vakantie gewoon weer op brommert naar school moet. Thanks

edit: het gaat om mijn Rieju MRX
Laatst gewijzigd door daanov op vr 04 jan 2013, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper
Beheerder
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Contacteer:

Re: rijden zonder vertandingsolie / carterolie

Ongelezen bericht door Jasper »

Kun je nog wel kicken? Of dat ook niet?
daanov
Banden plakker
Vervoersmiddel: rieju RMX

Ongelezen bericht door daanov »

Jasper schreef:Kun je nog wel kicken? Of dat ook niet?
Ik kan normaal kicken, hij gaat alleen niet meer aan
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het gevolg van rijden zonder versnellingsbak olie is dat je versnellingbak snel gaar is.

Heeft die nog een vonk? compressie? ( denk het wel)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Venlonaer
Pro tuner
Vervoersmiddel: Rieju KTMRX
Honda CR125 '93

Ongelezen bericht door Venlonaer »

Vul het eens bij en kijk dan verder, je hebt trouwens een MRX.

edit:
Haal het blok er maar beter uit en reviseer hem, of koop een ander blok.
sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
the skullkid schreef:Je kan ook gewoon wenen en je tranen er op laten vallen.
blackidentity
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: je zusje

Ongelezen bericht door blackidentity »

Gewoon proberen. Als je bak stuk is is ie stuk, kun je er niks meer aan verliezen. Als je bak nog goed is heb je een goedkoop lesje geleerd. Verhelp in elk geval het lek, voor je een keer op je eigen oliespoor onderuit vliegt. Het is geen Harley verdomme, die mogen dat.
Dat ie niet start doordat je bak in elkaar ligt lijkt me uitgesloten, als je wel gewoon kan kicken en je krukas ook rondgaat. (lijkt me wel, want dat gaat alleen via je koppeling en niet via je bak, toch?)
DerbiMeisje schreef:
basserd schreef:
blackidentity schreef:Niet met jou, lillekerd. Ga jij maar daten met DRUNKENORG WOELAH.
hahaha, en dat zeg jij, met je hoofd
Dat zeg je meestal niet met je tenen, nee.
Venlonaer
Pro tuner
Honda CR125 '93

Als ie stuk is heb ik hier nog 3 bakken liggen.
sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
yordii
Tuner
Vervoersmiddel: derbi senda x-race 2010 sm, in progress

Ongelezen bericht door yordii »

ik zou toch het blok maar eens open doen want het gaat er slechter uitzien dan je denk, ik denk dat er kans is dat je lagers de geest hebben gegeven en ook keringen kunnen er niet tegen als het warm wordt en aangezien je zonder olie (dat ook een voor een beetje koelt) maar wrijving hebt gaat dit wel problemen maken, gewoon open maken voor de zekerheid en ales nakijken van lagers en vervangen als er speling opstaat en kijk ook de assen maar na op extreem slijtage want wss zal je dus een hele nieuwe bak moeten steken, ik denk dat je motor nie meer start door een andere reden dus zeg maar eerst eens of je nog compressie hebt en/of vonk dat helpt ons al vooruit
blackidentity
Beginnende tuner

Heb jij een oliekoeler op je brommer dan?
DerbiMeisje schreef:
basserd schreef:
blackidentity schreef:Niet met jou, lillekerd. Ga jij maar daten met DRUNKENORG WOELAH.
yordii
Tuner
Vervoersmiddel: derbi senda x-race 2010 sm, in progress

Ongelezen bericht door yordii »

nee, maar de olie wordt wel licht gekoeld door je rijwind, bij de nieuwere derbi blokken ook met kvs, en dit kan een verschil maken, warme olie wordt dunner en veroudert sneller, dus olie die niets van koeling krijgt zal dunner worden, en aangezien het er toch wel warm wordt kan het zeker geen kwaad om rijwind te vangen, en btw, een oliekoeler heb je niet nodig om bij een senda of andere brommercrosser/sm olie te koelen, als men gewoon het oppervlak groter zou maken (dus koelribben aan de voorkant onder cilinder plaatsen) dan zou men het efect van een oliekoeler krijgen zonder extra olie radiateur, natuurlijk is het met een radiateur nog beter gekoeld omdat het meer lucht vangt voor een kleinere hoeveelheid olie, maar om af te sluiten ja het wordt gekoeld door de rijwind, dit is niet nodig en is niet berekend voor koeling, maar het is wel een extra voordeel en kan wel een paar graden schelen, bij auto's heb je dit effect ook door dat de oliepan onder de auto uitsteekt meestal, ook worden er bij automerken zoals volkswagen koelribben op de oliepan geplaatst zo dat het koelend effect nog hoger ligt dus ja er wordt gekoeld maar het is niet nodig, maar het is een extra voordeel

en zonder olie erbij komt er meer wrijving en slijten de onderdelen door warmte en wrijving, lagers zijn hier ook zeer gevoelig voor, als ze niet gesmeert worden komt er speling en/of gaan ze kapot
Venlonaer
Pro tuner
Honda CR125 '93

Die olie wordt echt miniem/niet gekoeld door kvs.
blackidentity
Beginnende tuner

yordii schreef:nee, maar de olie wordt wel licht gekoeld door je rijwind, bij de nieuwere derbi blokken ook met kvs, en dit kan een verschil maken, warme olie wordt dunner en veroudert sneller, dus olie die niets van koeling krijgt zal dunner worden, en aangezien het er toch wel warm wordt kan het zeker geen kwaad om rijwind te vangen, en btw, een oliekoeler heb je niet nodig om bij een senda of andere brommercrosser/sm olie te koelen, als men gewoon het oppervlak groter zou maken (dus koelribben aan de voorkant onder cilinder plaatsen) dan zou men het efect van een oliekoeler krijgen zonder extra olie radiateur, natuurlijk is het met een radiateur nog beter gekoeld omdat het meer lucht vangt voor een kleinere hoeveelheid olie, maar om af te sluiten ja het wordt gekoeld door de rijwind, dit is niet nodig en is niet berekend voor koeling, maar het is wel een extra voordeel en kan wel een paar graden schelen, bij auto's heb je dit effect ook door dat de oliepan onder de auto uitsteekt meestal, ook worden er bij automerken zoals volkswagen koelribben op de oliepan geplaatst zo dat het koelend effect nog hoger ligt dus ja er wordt gekoeld maar het is niet nodig, maar het is een extra voordeel

en zonder olie erbij komt er meer wrijving en slijten de onderdelen door warmte en wrijving, lagers zijn hier ook zeer gevoelig voor, als ze niet gesmeert worden komt er speling en/of gaan ze kapot
Het woord wat je zocht was geloof ik ''insignificant''.
Dat van die lagers lijkt me vrij logisch ja, misschien dat je dat even aan downies moet gaan uitleggen.
edit; oh wacht, dit is natuurlijk DF. Nevermind.
DerbiMeisje schreef:
basserd schreef:
Boeki
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007

Ongelezen bericht door Boeki »

:lolno:
Open the Throttle and Smile
Plaats reactie