Winter!

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
JeroenR
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi sm extreme
Suzuki rmz 250

Re: Winter!

Ongelezen bericht door JeroenR »

Erwin P schreef:ik weet niet wat voor een derbi. maar als je een senda r hebt gewoon lekker crossbandjes leggen. bij de meeste crossmotor zaken kun je gratis ''versleten'' banden halen. goed genoeg voor een boel lol in de sneeuw.

ikzelf heb in de winter leren rijden en kan je vertellen dat het zeker goed te doen is.

zo veel mogenlijk recht uit gaan, vloegtijdig met beide remmen rustig aan afremmen (achterrem fractie eerder dan voorrem). verder niet met water wassen als ie in de buitentemperatuur blijft staan, dan vriezen je gaskabel en je contactslot vast.
beste is om voor de winter alles goed in de vaseline te doen: gas/koppeling/evt chockekabel, spaken (vooral de nippels op de velg), alle kale plekjes aan het frame enz waar de verf af is, km en toerenteller kabel als je het nog analoog hebt. evt nog meer maar je snapt t idee.

ikzelf ben wel een gevallen in de sneeuw, maar dat kwam door spele rijden ipv van a naar b rijden. maar als je heel zuinig bent op je kapjes zou ik een paar goedkope ouwe kappen halen, zijn er toch zat voor senda en drd.

edit: weinig gas geven met optrekken, voorkomt wheelspin. je voelt vanzelf wanneer hij weg wil en dan een beetje gas terug nemen, niet helemaal want dan ''blokkeert'' je achterwiel en ga je alsnog glijden.
Crossbanden? haha.
Ik heb met me crossmotor keer geprobeerd met volle noppen om te rijde, is nog gladder als die van me brommer, noway dat ik daarmee probeer over de straat te knallen met crossbanden haha. :wall:
messin schreef:kheb allezins een nodig die goe moet pere :)
Erwin P
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS

Ongelezen bericht door Erwin P »

ik rij het hele jaar met crossbanden op de weg. moet je gewoon leren. ik versta onder winter rijden in de sneeuw, dan gaat het dus een stuk beter met noppen
JeroenR
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi sm extreme
Suzuki rmz 250

Ongelezen bericht door JeroenR »

Erwin P schreef:ik rij het hele jaar met crossbanden op de weg. moet je gewoon leren. ik versta onder winter rijden in de sneeuw, dan gaat het dus een stuk beter met noppen
Waarvoor zitten er noppen op je banden? Juist om zand weg te duwen en sneeuw is veel te los om weg te duwen dus heb je onmogelijk grip...
crossbanden leren rijden? uh nee je hebt gewoon veel minder grip behalve in het zand.
Op de weg werken ze alleen heel erg in het nadeel.
messin schreef:kheb allezins een nodig die goe moet pere :)
Erwin P
Pro tuner
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS

JeroenR schreef:
Erwin P schreef:ik rij het hele jaar met crossbanden op de weg. moet je gewoon leren. ik versta onder winter rijden in de sneeuw, dan gaat het dus een stuk beter met noppen
Waarvoor zitten er noppen op je banden? Juist om zand weg te duwen en sneeuw is veel te los om weg te duwen dus heb je onmogelijk grip...
crossbanden leren rijden? uh nee je hebt gewoon veel minder grip behalve in het zand.
Op de weg werken ze alleen heel erg in het nadeel.
ja op de weg werken ze idd in je nadeel, maar toen ik er nog dagelijks mee naar school ging hadden we net 2 winters met veel sneeuw. dus toen heb ik er wel degelijk voordeel aan gehad tov sm's op wegbanden
Adwin
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing 2008 Blue/White
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adwin »

Effe een vraagje;)

Ik rij dagelijks zeker 30 km i.v.m. school, maar wat moet ik in de winter doen?
Als je de brommer een beetje fatsoenlijk wilt houden, hoe vaak mag je hem dan wel niet schoonmaken? (A)

Groetjes
www.derbi-forum.nl
Afbeelding
Te koop: Lederen Revit Motorjas in nieuwstaat/ Maat 50
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=62&t=6853
royvi schreef:Sarcasme doet sommige mensen pijn, gelukkig heb ik geen gevoel. :emo:
Erwin P
Pro tuner
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS

Adwin schreef:Effe een vraagje;)

Ik rij dagelijks zeker 30 km i.v.m. school, maar wat moet ik in de winter doen?
Als je de brommer een beetje fatsoenlijk wilt houden, hoe vaak mag je hem dan wel niet schoonmaken? (A)

Groetjes
zo min mogenlijk, tenzij hij s'nachts binnen staat, anders bevriest alles.

alles zwaar invetten, doe ik meestal met vaseline
Adwin
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing 2008 Blue/White
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adwin »

Denk dat ik dan met de bus gaa;)
www.derbi-forum.nl
Afbeelding
Te koop: Lederen Revit Motorjas in nieuwstaat/ Maat 50
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=62&t=6853
royvi schreef:Sarcasme doet sommige mensen pijn, gelukkig heb ik geen gevoel. :emo:
AlrikV
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX

Ongelezen bericht door AlrikV »

ik haal mijn kappen eraf als ik door de sneeuw rij, en als ik thuis ben direct even afspoelen
en dan in schuur zetten met een electrisch kacheltje snachts
Erwin P
Pro tuner
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS

AlrikV schreef:ik haal mijn kappen eraf als ik door de sneeuw rij, en als ik thuis ben direct even afspoelen
dat is het mooiste natuurlijk. alleen als je je kappen eraf haalt en je komt te vallen komen de klappen meteen op delen als je radiator. beste zou zijn 2e hands kappensetje van paar tientjes.
Brecht
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: derbi senda drd '03

Ongelezen bericht door Brecht »

Erwin P schreef:
AlrikV schreef:ik haal mijn kappen eraf als ik door de sneeuw rij, en als ik thuis ben direct even afspoelen
dat is het mooiste natuurlijk. alleen als je je kappen eraf haalt en je komt te vallen komen de klappen meteen op delen als je radiator. beste zou zijn 2e hands kappensetje van paar tientjes.
eigenlijk heb je maar 2 kappen nodig,en dat zijn de voorste zijkappen ivm de radiator wat je zei.
Maarja,ik neem liever fiets of bus,kwil mijn spaargeld niet tegen de grond zien vallen (A)
Reinder
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi Xrace

Ongelezen bericht door Reinder »

pffff mensen praten wel ofzo dit een helse winter gaat worden met meters sneeuw. De wegen worden gewoon vrij gemaakt en gestrooid eh, dus op de normale wegen kan je wel rijden. De kleinere wegen word iets moeilijker en bij bochten gewoon goed uitkijken en stapvoets doen.
Pekel is wel een bitch voor je brommer trouwens, dat spul moet je er of afspoelen of op een andere manier af zien te krijgen, of je moet schijt hebben en je derbi laten weg rotten.
Boeki schreef:Reinder heeft gesproken..
J03P schreef: dus zo blijkt maar weer, schakelen is voor de elite. Daar kan je dus trots op zijn.
Daan22
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi

Ongelezen bericht door Daan22 »

in de winter roest alles wat makkelijker vooral als het gesneeuwd heeft , das moordend voor je brommer.
stuur hem op vakantie in de winter :happy:
royvi
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Ongelezen bericht door royvi »

Gewoon parkers (van binnenuit) in je banden draaien en niet over de weg gaan maar over de naastgelegen sloot :happy:

Sneeuw is trouwens leuk om in te spelen maar verveelt ook gauw vind ik. Na wat bochten en donuts heb je het ook wel gehad, spelen in de sneeuw met een qaud is pas mooi werk. Dus hossel ergens een bromquad :P
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
JoopKarelSpank
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik rijdt zelf niet meer in de winter op mn derbi omdat ik nog weet hoeveel schade ik had van de pekel alleen al van een paar jaar terug toen ik dagelijks een kilometer of 80 bij temperaturen tussen de 0 en -15C heb gereden. Verder ben ik van mening dat je met noppenbanden en verstand prima weg kunt komen nog. Noppen werken bij lage snelheden soms als een soort vingers die je als het ware over die spekgladde straatstenen pulken. Bij vastgeplakte sneeuw werkt het ook veel beter omdat je met je noppen sneeuw verschuift t.o.v. erover glijdt. Probeer voor de gein eens een bak gas te geven op een niet gestrooide stoep en vergelijk dat met een SM of andere wegband brommer. Bij remmen is dat het verschil tussen vallen en bijna vallen:P

Verder is schoonmaken vaak erg moeilijk als het niet boven nul komt. Beter gebruik je gewoon een pekelbrommer of pak de fiets/bus als je hem toch niet nodig hebt
EVO
Beginnende tuner

Ongelezen bericht door EVO »

SxStan schreef:gwn voor de winter kappen eraf, brommer helemaal schoonmaken. alles maar dan ook echt alles in het vet zetten. en dan lekker spelen in de sneeuw en vallen enz. vorige winter gedaan, nog nooit zoveel lol gehad! Geen schade, brommer nog in zelfde staat als voorheen! :happy: heb nu alweer zin
idd gewoon kappen eraf en gassen. Is echt leuk en de enige schade die je ongeveer op kunt lopen is een krom stuur haha
Erwin N
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD

Ongelezen bericht door Erwin N »

Agja, we zient wel wat het wordt.

Brommer is voor mij wel vervoersmiddel bus is haast geen optie.. heb geen zin om 1,5 uur te wachten op een bus om daarna nog eens half uur te wachten. Als die er redelijk netjes onder blijft ben ik tevreden en zo niet jammer hebben we na de winter wat werk te doen. Het zal allemaal vast wel meevallen je brommer vreet niet meteen weg door een korreltje zout. Het is niet goed maar om een thuis te laten staan en een fiets te pakken NO WAY.

Het is gewoon voorzichtig doen, eerder van huis kun je kallem aan doen.
Job0172
Pro tuner
Vervoersmiddel: Tomooosss

Ongelezen bericht door Job0172 »

Je banden een beetje leeg laten lopen is ook erg handig met glad weer, doen wij bij ons op het werk ook altijd
Daan schreef:Nou dan weet ik et ook niet, steek maar in de brand ofzo :emo:
royvi
Pro tuner

Erwin N schreef:Agja, we zient wel wat het wordt.

Brommer is voor mij wel vervoersmiddel bus is haast geen optie.. heb geen zin om 1,5 uur te wachten op een bus om daarna nog eens half uur te wachten. Als die er redelijk netjes onder blijft ben ik tevreden en zo niet jammer hebben we na de winter wat werk te doen. Het zal allemaal vast wel meevallen je brommer vreet niet meteen weg door een korreltje zout. Het is niet goed maar om een thuis te laten staan en een fiets te pakken NO WAY.

Het is gewoon voorzichtig doen, eerder van huis kun je kallem aan doen.
Het gaat niet om zout, maar om pekel. Dat is water verzadigd met zout, dat blijft in elk hoekje en gaatje zitten en dat rot als de tering.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
EVO
Beginnende tuner

Ongelezen bericht door EVO »

als je je brommer gewooon een paar keer per week schoonmaakt met een spons valt t best mee met die pekel
royvi
Pro tuner

Ja dat weet ik, maar kan je niet doen buiten als het flink vriest. Moet je binnen gaan soppen
Airsal cilinder te koop:
Plaats reactie