Hallo iedereen!
Ik heb laatst een compressietest gedaan bij mijn Derbi X-treme 50SM uit 2021 die best laag terug kwam (4.5 bar). De monteur van de garage adviseerde mij om te kijken naar de zuigerveer (hij hoorde iets rammelen + de zuiger zag er goed uit). Alleen de 2de hands dealer waarbij ik hem heb gehaald denkt dat het de uitlaat is (beweert dat het de veer niet kan zijn, heb 250 km gereden sinds ik hem heb gekocht). Ik ben redelijk nieuw met dit soort dingen, dus ik was benieuwd of andere mensen misschien kunnen bedenken wat het kan zijn.
Ps, zijn er nog goeie garages rond Utrecht die orginele Derbi onderdelen verkopen, of een 2de opinie kan geven?
-Min
Lage compressie
-
mininconvenience
- Banden plakker
- Vervoersmiddel: Derbi senda x-treme 2021
-
pog
- Tuner
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Re: Lage compressie
Wellicht zeg ik nu iets heel stoms maar volgendsmij heeft je uitlaat helemaal niets te maken met compressie
ik zou zoeken bij zuiger, zuigerveer cilinderkop / koppakking en cilinder zelf.
Merk je ook dat de compressie echt laag is. werkt de compressie meter / was die goed gemonteerd?
ik zou zoeken bij zuiger, zuigerveer cilinderkop / koppakking en cilinder zelf.
Merk je ook dat de compressie echt laag is. werkt de compressie meter / was die goed gemonteerd?
-
mininconvenience
- Banden plakker
- Vervoersmiddel: Derbi senda x-treme 2021
Ja dat dacht ik dus ook, vandaar mijn verbazing ook. Ik heb de de compressietest laten doen bij een redelijk populaire garage dus ik gok dat hij goed gemonteerd is, ook merk ik bij kick weinig terugslag en start met kick moeilijk dus een lage compressie is wel logisch. En nog erg bedankt voor je antwoord! Ik ga zelf ook nog even kijken wat ik kan checken qua schade.
-
pog
- Tuner
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Krukaskeeringen zouden ook nog kunnen bedenk ik me net.
Als de compressietest bij een gekende garage is gebeurd zal het wel goed zijn en zeker als het er eentje is die gewend is om een compressietest uit te voeren bij 2-takt motors. Is maar dat er in reguliere garages al eens compressiemeters worden gebruikt die bij een 4-takter wel de juiste maar bij 2-takters een verkeerde (slechte) waarde geven.