Rieju MRX Elektra dashboard

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Sean076TZ
Banden plakker
Vervoersmiddel: Rieju mrx 50 2008

Rieju MRX Elektra dashboard

Ongelezen bericht door Sean076TZ »

Hoi,

Ik heb een Digitale dashboard van Aliexpress (Natuurlijk) gekocht, een Koso RX2N Replica. Is een mooi ding maar die dashboard gebruikt natuurlijk 12V DC. En mijn brommer heeft standaard geen accu dus ik weet niet zeker of er 12V AC of DC naar mijn kabelboom gaat. Afbeelding
En ik heb standaard geen toerenteller en dit is de eerste keer dat ik hiermee te werk ga, Waar en hoe moet ik het signaal vanuit de cdi naar mijn dashboard laten gaan?

Groeten,
Sean
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Rieju MRX Elektra dashboard

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ja, jou Rieju heeft ook een spanningsregelaar. (Reg/rec) in de tekening. De lichtspoel van de ontsteking geeft AC via de gele draad aan de regelaar. Deze geeft 12V DC aan de verbruikers, via, als ik het goed kan zien, de licht gele draad?
Het kan zijn dat bijv de verlichting wel AC krijgt direct van je lichtspoel, dan zal de gele draad ergens gesplitst zijn.
Dit is bij Derbi meestal het geval.
Ik hoop dat die Chinese fabrikant er een aansluitschema bij gedaan heeft. Dat heb je wel nodig en maakt dingen, als het tenminste leesbaar is, eenvoudiger. Anders zoeken op www naar iemand die het voor dit dashboard al heeft uitgezocht.
Sean076TZ
Banden plakker
Vervoersmiddel: Rieju mrx 50 2008

Ongelezen bericht door Sean076TZ »

Morgen,
Ik heb voor de teller een tijdelijke stekker gemaakt en gewoon geprobeerd op mijn kabelboom. Kijken wat er gebeurd. Als het 12V DC is dan doet tie het prima. Als het 12V AC is dan gaat mijn teller het niet goed doen. Dus ik sluit hem aan en ik start mijn brommer, en ja de teller doet raar dus het is 12V AC. Ik weet alleen niet hoe ik dit ga fixen om van 12V AC naar 12V DC te gaan. En ik weet trouwens ook niet waar ik mijn toerental signaal vandaan moet halen?

Groeten,
Sean
Jasper
Beheerder
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jasper »

je andere bericht is verwijderd, een topic is genoeg.
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Ongelezen bericht door gpr050 »

Als het goed is heeft jou Rieju ook een spanningsregelaar/gelijkrichter. Deze zet de AC vanuit de lichtspoel om in DC, tenzij de gelijkrichter maar 3 aansluitingen heeft. Dan stabiliseert m’ie alleen de AC.. Mocht je onverhoopt geen spanningsregelaar op jou brommer hebben, zou je m er wel op kunnen monteren als je perse DC nodig hebt!
Ik zou voor de aansturing van de toerenteller het signaal van de pickup sensor gebruiken. De sensor geeft de positie van de zuiger, het bdp, door aan de cdi via de (meestal) rode draad.. en geeft dus per omwenteling 1 signaal af = rpm!
Plaats reactie