Dat wordt weer klussen.

Algemene vragen over Derbi.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Dat wordt weer klussen.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Gisteren reed de dochter naar school met haar Derbi en onderweg begon die volgens haar een heel raar geluid te maken en viel de motor stilaan uit.

Toen ze hem 's avonds nog ns wilde starten ging die opeens heel hard in toeren en viel ook weer uit. Aanlopen hielp niks en ook na het vervangen van de (natte) bougie werd het niks. Tijdens het aanlopen wilde de motor precies heel zachtjes starten maar uiteindelijk leek die geen kracht genoeg te hebben om uit zichzelf te blijven draaien.

Brommer staat nu thuis (in onverwarmde garage), voor alle zekerheid al ns in de cylinder gekeken en geen beschadiging gevonden. Maar de ontsteking doet niks dus eerst dat maar ns ff uitmeten. Gelukkig heb ik deze: viewtopic.php?f=38&t=26463 gevonden dus dat kan me al verder helpen.

Wordt (hopelijk met positieve afloop) vervolgd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Dat wordt weer klussen.

Ongelezen bericht door 42 »

Brommers blijven leuke moneypits... :wall:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Dat wordt weer klussen.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Yep, en ik vind wat geklus niet erg maar oa de Derbi vind ik persoonlijk niet echt klusvriendelijk opgebouwd.

Wat nog erger is is dat ik deze week nog andere klusplannen had (waaronder de thermostaat van een wagen hier vervangen) die dus even on hold staan.
:oops:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Dat wordt weer klussen.

Ongelezen bericht door 42 »

Ik weet niet of andere merken veel beter zijn maar heb zelf de ontwerpers ook vaak staan vervloeken ja, sommige dingen zitten echt stom.
Sleutel ze.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Dat wordt weer klussen.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Zo, uiteindelijk dan toch zo ver geraakt dat de motor het terug doet. Moet er nog wel een testrit mee maken maar de motor start terug en dat is toch al iets.
Zoals gezegd kreeg de motor geen vonk aan de bougie dus eerst maar de ontsteking gecontroleerd. Eerst de bougiekop uitgemeten, die was ok. Voor alle zekerheid toch maar andere (nieuwe) er op maar nog geen vonk. Had nog een donormotor liggen wat altijd handig is dus daarvan de bobine aangesloten maar helaas, nog geen vonk. Ik ging normaal gesproken eea uitmeten maar heb gewoon de grove middelen gebruikt en de grondplaat, spoelen en magneetvliegwiel uit de oude motor gehaald en overgezet. En er was een vonk! Probleem zat hem dus waarschijnlijk in de spoelen.

Motor draait dus weer maar zoals gezegd nog even een testritje maken.

Hopelijk blijft de brommer het doen want niet leuk als je bericht krijgt dat de dochter op weg naar school (of wat anders) met pech staat.

Ik ga wel de spoelen eens uitmeten om te kijken waar het probleem kan zitten (draadbreuk?) en of het te repareren valt zodat ik weer een reserve heb.
En anders maar ns op zoek naar een 2dehands of zo.

Na de testrit kom ik er hier nog wel ns op terug met een update.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Dat wordt weer klussen.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

De brommer heeft er intussen weeral een paar ritten op zitten en doet het nog steeds prima (je zal zien dat die het vandaag opgeeft natuurlijk. :oops: ).

Hij start gewoon ook terug beter dan de laatste tijd het geval was. Een tijd geleden startte die zelfs een keer helemaal niet zei mijn dochter maar toen ik hem een paar uur later startte deed ie het gewoon.

Ik vermoed dus dat er dan toch al langer wat gaande was met de statorspoelen maar welk gedeelte moet ik nog ff uitzoeken. Waarschijnlijk het stuk dat het ontstekingstijdstip opwekt.

Nu wel op zoek naar een nieuwe (of 2dehands) statorspoelunit. Is maar dat ik het donormotorblok terug wil opbouwen zodat ik een complete reserve heb liggen.

Tips ivm mijn zoektocht zijn altijd welkom.
Plaats reactie