Achterrem blokkeert niet

Algemene vragen over Derbi.
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Hoi, ik had een vraag ik heb een derbi senda x race uit 2007 en mijn achterrem blokkeert niet en remt niet erg hard of zo als de voorrem. Ik heb al een nieuwe rem gekocht want andere lekte bij rempomp . Bij deze nieuwe heb ik nieuwe remzuigers en rubbers en nieuwe remblokjes gemonteerd en meerdere keren ontlucht en nieuwe remvloeistof maar alsnog remt die niet erg goed . Heeft iemand tips ontluchten doe ik ontluchtingsnippel dicht dan pompen en dan de rem inhouden en dan ontluchtingsnippel open draaien weer dicht rem los en dit aantal keer herhalen . nu hem ik dit een stuk of 20 keer gedaan en kan de rempedaal niet meer tot op de vloer krijgen maar remt alsnog niet erg goed nu heb ik nog een keer ontlucht maar het wordt er niet beter op. Wie weet wat dit probleem is ?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Erwin P »

Kan zijn dat het een stuk vaker dan 20x moet.
Voelt de rem ook ''sponsig''?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je hebt de gehele slang eraf gehad, dan zal er dus zeer veel lucht in zitten. Je kan proberen er vinden andere kant er een keer vloeistof bij in de persen, dit deed ik zelf altijd als ik de hele leiding los had gehad. Ik had een stuk remleiding en een spuitje van 20ml ofzo, en dan spoot ik dan via de remklauw(zonder lucht in de spuit) door de slang, dan was de slang al voor een groot deel gevuld.

Maar het kan inderdaad zijn dat het vanger moet. Het is sowieso handig een slangetje op die nippel te zetten.
A, je zie dan door de vloeistof of er lucht bij meekomt.
B, die remvloeistof is troep, dat wil je niet op je lak krijgen, met een slangetje is het makkelijk in bedwang te houden
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je kunt ook de zuiger er nog eens uit halen, gat nok toe vullen met vloeistof en dan de zuiger er in. Vaak ben je dan in 1x klaar.
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Ik bedoelde ook iets van 20 keer na dat er druk op stond en hem zo lang door blijven gaan tot dat ik voelde dat er niet meer weersstand kwam .daarna voelde ik nog steeds niet echt dat hij heel goed remde en hem ik heb nog een stuk of 10 keer ontlucht maar er kwam niet echt meer druk op ook als ik de ontluchtingsnippel opendraaide hoorde ik er geen lucht uitkomen alleen maar vloeistof . Kan het zijn of mijn remschijf te dun is of iets ?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door gpr050 »

Nee een te dunne schijf heeft daar geen invloed op. Doen wat Brommert en Erwin zeggen. Gebruik een goed passend en doorzichtig slangetje voor het ontluchten, zo zie je precies of er wel/geen lucht meer uit komt. Sommige remtangen zijn lastig te ontluchten. Maar zoals Brommert zegt kun je proberen om met een spuit de remvloeistof vanaf remklauw via het ontluchtingsnippeltje in het reservoir te persen, of probeer het eens op de manier die Erwin zegt, je haalt de zuigers eruit, doe remolie in de remklauw en druk daarna de zuigers weer helemaal terug in de remtang (ontluchtingsnippel even open doen!).
Een vacuum remontluchter wil ook nog wel eens helpen (heb je meestal wel een compressor voor nodig)
Als het systeem helemaal leeg geweest is kan er ook heel lang lucht in het rempompje blijven “hangen”, door veel en rustig de rem in te drukken moet de lucht uiteindelijk verdwijnen: je ziet dan steeds een heel klein luchtbelletje komen uit het gaatje onderin het reservoir)
Als dat allemaal niet helpt en je rem blijft sponzig aanvoelen, danwel teweinig druk opbouwen, zou het kunnen zijn dat het rempompje inwendig lekt. Een revisiesetje met nieuwe rubbertjes zou dan de oplossing kunnen zijn.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Erwin P »

Die Speed ontluchter kende ik nog niet!

Daar ga ik wel een assortiment van bestellen voor m'n eigen spul!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:
Samen krijgen we brommer-19 problemen onder controle ! :crazy: :lol:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door 42 »

Dat zou sneu zijn ja, lol.
Maar het zal meevallen, als ik voor elke keer dat een TS na de eerste post niks meer laat horen een euro krijg dan zou ik..euh..nou ja, niet rijk zijn maar wel een leuke nieuwe cilinder kunnen kopen oid :p
Vaak komt er niet snel genoeg een antwoord naar hun zin en stellen ze de vraag ook op facebook of whatsapp groepen die soms wat sneller zijn idd..maar vaak niet beter ( en dan druk ik me voorzichtig uit )

Edit : maar ik kan je gerust stellen, gisteren leefde hij nog :lol:
Lid geworden op:vr 05 feb 2021, 18:41Laatst actief:ma 10 jan 2022, 01:13
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Ik heb het inderdaad nog niet opgelost moet een nieuw potje remvloeistof kopen want die is op . Maar wel bedankt voor de tips zodra ik nieuwe remvloeistof heb en ik het probleem heb opgelost laat ik het weten . Wel bedankt voor de veel hulpzame reacties die ik heb gekregen .
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door 42 »

:D :thumbup:
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Hoi, ik heb vandaag nieuwe remvloeistof gekocht en de methode geprobeerd met de spuit aanzuigen bij de onluchtingsnippel .Nu hem ik eerst een volle spuit zonder lucht vol met remvloeistof erdoor heen gepomp na het resiovior van de remvloeistof deze vulde mooi zonder beletjes lucht. Daarna was de druk niet beter dus heb ik de andere methode gebruik onluchtingsnippel opendraaien en met een spuit aanzuigen.hier werd de druk meer door maar ik heb een halve liter rem vloeistof zo opgezogen en er bleven maar luchtbellen mee komen (ik heb tussen door ook een paar keer luchtnippel dicht gedaan en met de rem gepomp en daarna rem ingeduwd en luchtnippel open gemaakt en weer dicht en remlos gelaten en daarna weer open en met de spuit weer 10 tallen keren gezogen en weer opnieuw ik ben ondertussen 1 uur verder en de rem voelt nog steeds als een spons heb zoon 50 keer met de spuit aangezogen. Mijn vraag is wat ik hieraan kan doen of dat ik iets fout doe . ondertussen kan ik mijn velg opnieuw spuiten en ben ik nog niets opgeschoten . Mvg Stijn
Edit en ja heb het resiovior de hele tijd in de gaten gehouden en op pijl gehouden dat er geen lucht opgezogen werd. Wat ook nog zou kunnen is dat hij de lucht langs de onluchtings nippel trekt als die open is en met de spuit er aan zuig.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hoe ver draai je de nippel open? Door hem te ver open te draaien kan via het schroefdraad ook lucht onder de nippel komen.
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Ik heb verschillende manieren gedaan .Best ver open niet ver open en als je hem niet veel open zet trekt hij vacuum dus dan zuigt die niks aan . Tja hij staat wel op druk maar als ik veel kracht zet dan kom ik op een gegeven moment op de bodem dus verwacht niet dat die zal gaan slippen zal morgen wel eens proberen op de weg .
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Ik heb hem vandaag getest helaas remt die nog steeds niet goed als ik de rem vol induw dan remt die langzaam af.
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Ik heb de rem nog een paar keer onlucht remschijf ontvet met wasbenzine deed dit eerst met ontvetter maar daar bleef altijd nog een raar laagje van over dan niet vet maar wel wat glad aanvoelde weet niet of dit het probleem was . Maar nu als ik echt hard de rem intrap tot het onderste blokkeert die wel maar de rem zit wel erg diep hij begint pas echt te remmen als de rem bijna hellemaal in is . Maar ja hij remt iedergeval wel dus dat is een pluspunt.
Mvg Stijn
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Erwin P »

Kun je je achterrem pedaal niet verstellen? Meestal zit er wel stelbout op.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, er zit een stelbout onderaan je pedaal, die de rempomp indrukt. Het zou misschien kunnen wezen dat die verder uitgedraaid moet worden, maar dan had hij denk ik wel omschreven dat hij het eerste deel niks doet
Stijn1601
Derbi fan
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 18:41
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme race 2007

Re: Achterrem blokkeert niet

Ongelezen bericht door Stijn1601 »

Inderdaad de stelschroef heeft veel geholpen nu pakt de rem veel sneller . Deze heb ik beetje mee liggen afstellen teveel dicht =druk op rem en loopt die aan te weinig kan ik het pedaal verinduwen en er tussen in pakt die goed . Bedankt allemaal voor de tips en uitleg .
Mvg Stijn
Plaats reactie