Afdraaien cilinderkop

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Jouke R.
Derbi fan
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 12:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro 2015
Tomos quadro 65cc
Kawasaki KSF 250
Puch Maxi
Ex: Suzuki RM 125
Ex: Spartamet 1991
Ex: Suzuki TSX 70cc
Ex: Kawasaki KX80
Ex: Honda MTX 80cc
Ex: Suzuki LT 160
Ex: Loncin 110cc
Ex: Eton Viper 90cc
Ex: Minibike

Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door Jouke R. »

Hallo,

Ik had het idee om mijn cilinderkop een stukje af te draaien voor meer trekkracht alleen vroeg ik me af of dit nut had op een standaard cilinder. Aangezien ik op school een chille leraar heb waarbij ik de draaibank mag gebruiken had ik had de kop van m'n Tomos al eerder afgedraaid en daarbij was het verschil goed te merken :)
Setup: standaard ontgrensd.
Squish heb ik nog niet gemeten.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 4186
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )
Locatie: Zeeland

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door 42 »

Grote kans dat je squish te klein wordt en de boel veel te warm.
Kop afdraaien wordt meestal gedaan als je dmv veel voetpakkingen de poorttiming perfect hebt maar daardoor de squish te groot is.
Voor zo ver ik het begrijp dan toch..heb er zelf weinig ervaring mee.
Wel ooit bij een AM6 cilinder de kop wat uitgedraaid om meer koppel te krijgen, werkte op zich maar kreeg daarna wel problemen, mogelijk daardoor dus.
Jouke R.
Derbi fan
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 12:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro 2015
Tomos quadro 65cc
Kawasaki KSF 250
Puch Maxi
Ex: Suzuki RM 125
Ex: Spartamet 1991
Ex: Suzuki TSX 70cc
Ex: Kawasaki KX80
Ex: Honda MTX 80cc
Ex: Suzuki LT 160
Ex: Loncin 110cc
Ex: Eton Viper 90cc
Ex: Minibike

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door Jouke R. »

De boel moet wel betrouwbaar blijven, ik rijd veel lange afstanden.
Had gelezen dat iemand met een standaard cilinder een squish van 2mm had dus dacht ik daar kan wel wat vanaf, naar 1,2 ofzo om nog safe te blijven. Optimale squish is rond de 0,6 a 0,7 dacht ik? Nu wil ik niet zo ver te gaan omdat het niet meteen stuk moet gaan haha
Ik zal vanmiddag de squish eens opmeten.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 4186
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )
Locatie: Zeeland

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door 42 »

Rond de 1.0 is voor dagelijks gebruik veilig idd.
Jouke R.
Derbi fan
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 12:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro 2015
Tomos quadro 65cc
Kawasaki KSF 250
Puch Maxi
Ex: Suzuki RM 125
Ex: Spartamet 1991
Ex: Suzuki TSX 70cc
Ex: Kawasaki KX80
Ex: Honda MTX 80cc
Ex: Suzuki LT 160
Ex: Loncin 110cc
Ex: Eton Viper 90cc
Ex: Minibike

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door Jouke R. »

Squish is 1,7 dus als ik er 0,5 afdraai en daarna nog 0,1 afvlak op een glasplaat om de kop weer mooi vlak te krijgen zou het wel goed moeten zitten denk ik. Ben benieuwd of er wat vermogenswinst uit te halen is.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 4186
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )
Locatie: Zeeland

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door 42 »

Ben ook benieuwd.
Jouke R.
Derbi fan
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 12:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro 2015
Tomos quadro 65cc
Kawasaki KSF 250
Puch Maxi
Ex: Suzuki RM 125
Ex: Spartamet 1991
Ex: Suzuki TSX 70cc
Ex: Kawasaki KX80
Ex: Honda MTX 80cc
Ex: Suzuki LT 160
Ex: Loncin 110cc
Ex: Eton Viper 90cc
Ex: Minibike

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door Jouke R. »

Update: ik heb inmiddels de kop 0,5mm afgedraaid en gemonteerd. Het resultaat is te merken in een betere gas reactie en wat meer trekkracht. Denk als ik er nog meer af had gehaald het resultaat beter had geweest maar goed ik ben lekker bezig geweest en weer wat geleerd :happy:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 4186
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )
Locatie: Zeeland

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

hangt er vanaf wat voor soort cilinderkop je hebt maar bij Derbi's kun je beter de bovenkant van de cilinder afraien ipv de kop. 1.7 is een gigantische squish, als net wat onder de 1 gaat ga je er wss een leuke winst van krijgen
Jouke R.
Derbi fan
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 12:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro 2015
Tomos quadro 65cc
Kawasaki KSF 250
Puch Maxi
Ex: Suzuki RM 125
Ex: Spartamet 1991
Ex: Suzuki TSX 70cc
Ex: Kawasaki KX80
Ex: Honda MTX 80cc
Ex: Suzuki LT 160
Ex: Loncin 110cc
Ex: Eton Viper 90cc
Ex: Minibike

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door Jouke R. »

Waarom is de bovenkant van de cilinder afdraaien dan beter? De cilinder en kop zijn origineel Derbi.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Afdraaien cilinderkop

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Als je de kop zelf te ver af draait kan de afluiting soms lastig gaan doen afhankelijk van wat voor soort koppakkingen je cilinder heeft en kun je in de knoei komen met de squishband.
Plaats reactie