Geen verbranding meer na problemen met cilinder/zuiger

Algemene vragen over Derbi.
KevinO
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50R 2005

Geen verbranding meer na problemen met cilinder/zuiger

Ongelezen bericht door KevinO »

Goedenavond allemaal,

De afgelopen 2 weken heb ik jammer genoeg mijn huis-school route moeten voortzetten met het openbaar vervoer.
Het is namelijk zo dat 2 weken terug mijn GPR wat problemen heeft opgelopen waardoor hij niet meer aanslaat.

Ik begin even bij het begin (het is een vrij lange post)...
2 Weken terug reed ik van school naar huis toen de brommer er ineens mee ophield.
Ik reed netjes 40km/h buiten de bebouwde kom op een recht stuk fiets/bromfietspad.
Ik gaf continu een vaste hoeveelheid gas meer ineens merkte ik dat er geen ontstekingen meer plaatsvonden in de cilinder.
De brommer heb ik hierna jammer genoeg niet meer aan de praat gekregen (was jammer genoeg ook nog eens ±10km van huis).

Na uiteindelijk 2 uur later thuis aangekomen te zijn heb ik de bougie gecontroleerd en deze was pikzwart.
Ik heb er toen even snel een andere bougie in gedaan om even te kijken of de brommer het hier wel weer prima mee zou doen.
Na een stukje aanlopen werkte de brommer weer aardig, naast een beetje gestotter.
Na 10-15 minuutjes gereden te hebben was dit gestotter ook weg en het leek allemaal weer perfect te zijn. :thumbup:
Ik reed richting huis (reed ±65km/h) waarna ik ineens merkte dat de snelheid relatief rap terugnam met hetzelfde hoeveelheid gas.
Tegelijkertijd begon ik ook een getik in de buurt van de cilinder te horen waarna de brommer wederom afsloeg.
De moed zakte me toen een beetje in de schoenen en ik had al het idee dat het nu goed mis was. :sad:

Ik thuis de bougie eruit gedraaid en tot mijn grote verbazing was de complete electrode van de bougie afgebroken en nergens meer te bekennen:
Afbeelding
Ik kwam erachter dat ik er een bougie in gedaan had met hittegraad 6 (i.p.v. hittegraad 9 die er normaal in zit). :palm:

Dit kan natuurlijk 2 dingen betekenen, of het afgebroken deeltje is mooi precies via de uitlaat ontsnapt, of de zuiger heeft het deeltje lekker tegen mijn kop geplet.
Na in het weekend de cilinder van de brommer gehaald te hebben leek het 2e aan de hand te zijn. :thumbdown:
Een deel van de electrode was in de kop van de cilinder geperst welke ik er met een schroevendraaier kon uitslaan.
Naderhand zag de cilinderkop en zuiger er als volgt uit:
Afbeelding

Afbeelding
(Je ziet op de foto's precies waar het stukje electrode tussen de kop en de zuiger heeft gezeten)

De cilinderwand zag er gelukkig nog OK had en had vrijwel geen krassen opgelopen.

Nadat ik de complete cilinder (incl. spoelpoorten), zuiger en mijn originele bougie schoongemaakt had heb ik alles weer netjes in elkaar gezet.
Het viel me op dat de zuigerveer aan één kant aan de zuiger blijft zitten (waarschijnlijk door de klap van het persen van de electrode in de kop?).
Deze kant van de zuigerveer zit dus vast.
Ik heb alles weer netjes aangesloten en heb geprobeerd om de brommer aan te lopen.
Het getik van eerder was verdwenen maar hiervoor is wel een ander getik in de plaats gekomen die je alleen hoort als je de brommer wat sneller aanduwt.
Ondanks dit getik wil de brommer ook niet starten (ik ruik wel benzine als ik hem aanduw maar de bougie blijft droog).
Ik heb de bougie nogmaals losgehaald om te kijken of deze wel vonkte en dit was het geval.
Voor de zekerheid heb ik ook nog even een nieuwe bougie gehaald, wat jammer genoeg niets uitmaakte.

Ik zou graag van jullie horen of jullie wellicht weten wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dit zou kunnen verhelpen.
Ik denk zelf dat een nieuwe krukas en/of cilinder/zuiger het probleem waarschijnlijk wel zal verhelpen, maar dit zou ik graag met wat meer zekerheid willen weten.

Alvast bedankt!
Afbeelding
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Geen verbranding meer na problemen met cilinder/zuiger

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Cilinderkop en zuiger zien er op de foto's nog goed uit.

Als je al zegt dat 1 zuigerveer in de zuiger blijft zitten en niet los komt, is dit een vrij groot probleem.
Dit zie je meestal als het te heet is geworden. Dus dan moet je er even een nieuwe zuiger met veren op monteren.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
KevinO
Beginnende Derbi fan

derbi-ftw schreef:Cilinderkop en zuiger zien er op de foto's nog goed uit.

Als je al zegt dat 1 zuigerveer in de zuiger blijft zitten en niet los komt, is dit een vrij groot probleem.
Dit zie je meestal als het te heet is geworden. Dus dan moet je er even een nieuwe zuiger met veren op monteren.
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp inderdaad dat de zuigerveer zo niet goed zit maar dit zal vast niet de reden zijn waarom mijn bougie droog blijft en ik een tikkend geluid hoor, toch? Ik heb namelijk ook nog goede compressie (waarschijnlijk omdat de zuigerveer natuurlijk tijdens werking vast is gaan zitten waardoor de veer eigenlijk perfect op zijn plek zit).
Afbeelding
KevinO
Beginnende Derbi fan

Heb em gisteren nogmaals een aantal keer aan proberen te duwen tot hij tot mijn grote verbazing ineens aansloeg
(met de nieuwe bougie). Ben er een uurtje mee gaan rijden en hij deed het weer als vanouds.
Vandaag ben ik er ook weer mee naar school gegaan en ik ben weer rijdend thuisgekomen. :thumbup:
Het lijkt er dus op dat de problemen opgelost zijn (het getik waar ik het over had is verdwenen vanaf het moment dat hij startte en ik er stukje mee gereden had).
Misschien dat ik t.z.t. een andere zuiger(veer) moet kopen, maar het probleem lijkt voor nu opgelost te zijn.
Afbeelding
Plaats reactie