Motorrijbewijs
-
- Tuner
- Berichten: 334
- Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
- Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro
Motorrijbewijs
Er zijn hier toch wat mensen met een motorrijbewijs? Hebben jullie dan A1, of A2 al? En scheelt het als je 2 jaar schakelbrommer hebt gereden? Ik zou graag wat meer duidelijkheid willen, het is toch allemaal al raar geregeld met het motorrijbewijs.

-
- Schakelrijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:04
- Vervoersmiddel: rieju smx pro 2005 70cc (verkocht)
yamaha xt600e - Locatie: Denekamp
Re: Motorrijbewijs
ik zit nu net iets over de helft van mijn lessen voor a2, dus ik denk dat ik hier wel iets over kan vertellen.
Ik ga straks op voor a2, ik heb hiervoor maar een jaar schakelbrommer gereden maar zelfs daarvan heb ik al een gigantisch voordeel. A1 vindt ik het eigenlijk niet waard om te doen, of je moet 125cc 2takt gaan rijden die 11< kw op kenteken is. A2 met 35kw is meer dan genoeg voor de beginnende motorrijder en je zou zelfs (zij het met een beetje cheaten) vol vermogen kunnen rijden.
Met je 2 jaar schakelbrommer ervaring zul je merken dat je heel veel al weet als je begint de lessen. Het zal dan heel erg wennen zijn aan het gewicht wat een stuk zwaarder is. En als je nog geen autorijbewijs hebt zul je waarschijnlijk nog veel tijd in de praktijkuitvoering van de theorie moeten stoppen. Maar de ervaring zorgt ervoor dat jij van tevoren al precies weet hoe alles werkt en dus waarschijnlijk veel sneller de voertuigbeheersing op kunt pakken. Dit merkte ik zelf heel duidelijk.
Ik ga straks op voor a2, ik heb hiervoor maar een jaar schakelbrommer gereden maar zelfs daarvan heb ik al een gigantisch voordeel. A1 vindt ik het eigenlijk niet waard om te doen, of je moet 125cc 2takt gaan rijden die 11< kw op kenteken is. A2 met 35kw is meer dan genoeg voor de beginnende motorrijder en je zou zelfs (zij het met een beetje cheaten) vol vermogen kunnen rijden.
Met je 2 jaar schakelbrommer ervaring zul je merken dat je heel veel al weet als je begint de lessen. Het zal dan heel erg wennen zijn aan het gewicht wat een stuk zwaarder is. En als je nog geen autorijbewijs hebt zul je waarschijnlijk nog veel tijd in de praktijkuitvoering van de theorie moeten stoppen. Maar de ervaring zorgt ervoor dat jij van tevoren al precies weet hoe alles werkt en dus waarschijnlijk veel sneller de voertuigbeheersing op kunt pakken. Dit merkte ik zelf heel duidelijk.
-
- Tuner
- Berichten: 334
- Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
- Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro
Re: Motorrijbewijs
Kijk, hier heb ik wat aan! Ik ben bezig met autorijlessen, dus dat scheelt ook wel weer. Hoeveel lessen heb jij ongeveer nodig?
Thanks!
Thanks!

-
- Beginnende tuner
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 20:30
- Vervoersmiddel: TM Racing 125 2t
Sherco HRD 70cc Pro Race (verkocht)
Derbi Senda DRD Black Edition (verkocht)
Derbi GPR Nude (verkocht)
Aprilia RS NM (verkocht)
Lancia Delta - Gallery: Sherco: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=10932
GPR Nude: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=13872 - Locatie: Woerden
Re: Motorrijbewijs
Ik heb vanochtend mijn a1 gehaald.
En brommer rijden scheelt zeker.
Alleen heb je weer het nadeel dat je jezelf dingen heb aangeleerd die dus weer moet afleren.
En brommer rijden scheelt zeker.
Alleen heb je weer het nadeel dat je jezelf dingen heb aangeleerd die dus weer moet afleren.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:04
- Vervoersmiddel: rieju smx pro 2005 70cc (verkocht)
yamaha xt600e - Locatie: Denekamp
Re: Motorrijbewijs
ik kom op 25 lessen, maar ik heb een vage opleiding waar ook 2 middagen circuittraining (uitgebreide bochtentechniek en remtechniek enzo) bij inzit. Tevens heb ik een gratis vervolgexamen voor A na 2 jaar. Qua uren verschilt het heel erg per rijschool, bij een grote rijschool zou ik rond de 15 gezeten hebben.
En inderdaad, je zult jezelf sommige dingen af moeten leren, maar over het algemeen valt het nog wel mee. Ik had bijvoorbeeld dat ik vaak 2 vingers op koppeling en rem houd tijdens het rijden of maar met 2 vingers rem. Wat dus niet mag.
En inderdaad, je zult jezelf sommige dingen af moeten leren, maar over het algemeen valt het nog wel mee. Ik had bijvoorbeeld dat ik vaak 2 vingers op koppeling en rem houd tijdens het rijden of maar met 2 vingers rem. Wat dus niet mag.
-
- Tuner
- Berichten: 334
- Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
- Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro
Re: Motorrijbewijs
Oke, juist. Maar 't kost dus ongeveer evenveel als een autorijbewijs?
BTW: Wiebe, gefeliciteerd!
BTW: Wiebe, gefeliciteerd!


-
- Beginnende tuner
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 20:30
- Vervoersmiddel: TM Racing 125 2t
Sherco HRD 70cc Pro Race (verkocht)
Derbi Senda DRD Black Edition (verkocht)
Derbi GPR Nude (verkocht)
Aprilia RS NM (verkocht)
Lancia Delta - Gallery: Sherco: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=10932
GPR Nude: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=13872 - Locatie: Woerden
Re: Motorrijbewijs
Bedankt, en ik was 1200 in totaal kwijt.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:04
- Vervoersmiddel: rieju smx pro 2005 70cc (verkocht)
yamaha xt600e - Locatie: Denekamp
Re: Motorrijbewijs
vanuitgaande dat ik alles in 1 keer haal zit ik op 1250-1300
-
- Tuner
- Berichten: 334
- Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
- Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro
Re: Motorrijbewijs
Oké, dat is toch nog een redelijke smak geld dus.. Ik denk dat ik ook maar wacht tot ik A2 kan halen, 35kw lijkt me toch fijner als een 11kw brommertje :p

-
- Schakelrijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:04
- Vervoersmiddel: rieju smx pro 2005 70cc (verkocht)
yamaha xt600e - Locatie: Denekamp
Re: Motorrijbewijs
ligt eraan wat je nu rijd. Ten opzichte van een 50cc is een 125cc 2takt wel een heel groot verschil hoor. Maar als je nu 80cc ofzo rijd weet ik niet of het dat waard is.
Persoonlijk zou ik in ieder geval niet voor a1 gaan. Vooral vanwege de kosten, omdat 2takts die voor a1 kwalificeren ook niet goedkoop zijn.
Persoonlijk zou ik in ieder geval niet voor a1 gaan. Vooral vanwege de kosten, omdat 2takts die voor a1 kwalificeren ook niet goedkoop zijn.
-
- Tuner
- Berichten: 334
- Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
- Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro
Re: Motorrijbewijs
Mijn 80cc is bijna klaar, met 28mm en HPI enzo, dus ik denk dat je dan het verschil tussen een 125je niet zo goed merkt..

-
- Schakelrijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:04
- Vervoersmiddel: rieju smx pro 2005 70cc (verkocht)
yamaha xt600e - Locatie: Denekamp
Re: Motorrijbewijs
je zult het zeker nog wel merken, en je hoeft dan niet meer bang te zijn voor rollerbanken etc. Maar of het verschil het je waard is is een ander verhaal. Van 50 naar 125 zou ik zeggen ja van 80 naar 125 niet
-
- Tuner
- Berichten: 334
- Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
- Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro
Re: Motorrijbewijs
Inderdaad, de rollerbanken zijn het grootste probleem. Maar ja, zo'n 1300eu+leuke motor 3500(ongeveer?), wordt toch een dure grap. Maar ik heb gelukkig nog 3 jaar om er over na te denkennoudi93 schreef:je zult het zeker nog wel merken, en je hoeft dan niet meer bang te zijn voor rollerbanken etc. Maar of het verschil het je waard is is een ander verhaal. Van 50 naar 125 zou ik zeggen ja van 80 naar 125 niet

