Chat topic

Hier kun je al je off-topic of niet Derbi gerichte berichten kwijt.
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Dat is gedeeltelijk zo, maar als je ECU op 98 is afgesteld, om zo z'n vermogen te krijgen en je gooit er 95 in en hij moet de boel gaan terugschroeven omdat hij anders naar z;n gootje gaat, is dat niet de bedoeling.

Er staat niet voor niets in de handleiding, 98 octane fuel only.

Onze Subaru Forester is motorisch veranderd, o.a WRX turbo en ander uitlaatsysteem en de ECU is overruled door de tuner (EMS).

Hij is specifiek zo ingesteld qua turbodruk etc met 98 in de tank, had ook afgesteld kunnen zijn op 95 maar dan krijg je wat minder vermogen. Hij loopt gewoon mooier op 98, dit was al het geval voor het tunen.

Zelfde als jij een powerfilter op je auto zet ipv standaard luchtfilterbox. Dit gaat niet goed omdat de ECU uitgaat van de std buisdiameter en aanzuiging. Hij kan hierop wat corrigeren maar als jij dit te erg verandert, klopt de a/f verhouding niet meer.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

julianspaans schreef:metalen ja
Oké bedankt, gaan we die ff er tussen doen :D
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Cooltruck
Tuner
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 31 jul 2011, 15:36
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD LMD (sold)
Malaguti Xsm (sold)
Yiben YA50qt snor
Honda CX500custom
Locatie: Heerde

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Cooltruck »

Even een vraagje: ik ben opzoek naar een navi voor op de motor, weet iemand een leuk (niet al te dure) en goede navigatie hiervoor ?
Heb zelf namelijk geen idee wat beter is TomTom of Garmin sumo oid
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Daan22 »

een kaart
#22
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door royvi »

Joram schreef:Bij de BP nog wel.

Shell V power moet ook zogenaamd 98 zijn maar is maar 96 .

En ja, je zegt het zelf dan regelt hij terug, oftewel dr moet gewoon 98 in.
Vroeger hadden ze dat nog niet, en toen ging onze bmw erg pingelen :emo:

Maar onze Subaru regelt niet zelf terug, en hele motormanagement is aangepast precies op 98. Ga je dr dan 95 in doen vindt hij dat niet zo leuk, zijn we ook voor gewaarschuwd.
Vroeger was er ook gewoon euro 98. En het is raar als jullie BMW er niet op loopt, ik ken zat mensen met een BMW die nooit anders getankt hebben. En octaangehalte bestaat niet, het is octaangetal.
Maar dan kunnen jullie je auto mooi weg doen, want euro 98 verdwijnt overal. Of je moet elke keer een paar flesjes octaanbooster meenemen...
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Euro 98 zal niet verdwijnen,aangezien genoeg mensen er mee rijden en waar ze niet op 95 kunnen overstappen.

Kan wel, maar dan wordt ie teruggeschroefd en heb je dus niks aan je snelle wagen. Dat er veel op 95 rijden kan, maar dan benut je dus niet wat er in potentie in zit.

De,markt is hier betrekkelijk klein voor 98, in vergelijking tot bijv. Duitsland waar dr tig dikke Audi 's , BMW 's etc rondrijden.

Daar heeft elke Aral 98, en degenen aan de snelweg zelfs 102.
Laatst gewijzigd door Joram op vr 15 mar 2013, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door royvi »

Joram schreef:Euro 98 zal niet verdwijnen,aangezien er zat mensen er mee rijden en waar ze niet op 95 kunnen overstappen.

Kan wel, maar dan wordt ie teruggeschroefd en heb je dus niks aan je snelle wagen.
Jawel, dan moet iedereen octaanbooster kopen. Het is toch ook zo gegaan met loodhoudende benzine, als je die benzine nu nog nodig hebt moet je een loodvervanger toevoegen.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Dat is wel wat anders dan het octaangetal...

Milieukwestie kan je niet met octaan vergelijken.


Over onze oude bmw, die was uit de jaren 90 en had nog geen klopsensoren, dus die ging pingelen met 95 er in.
Was een 5 serie 6-cilinder.

Hedentendage kan je 95 er in gooien en dan schroeft hij je vermogen terug om pingelen tegen te gaan.
Laatst gewijzigd door Joram op vr 15 mar 2013, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door royvi »

Euro 98 is ook slechter voor het milieu. (Zegt de overheid althans.) ;)
Ik zie het overal verdwijnen, ook bij de benzinepomp bij ons in de buurt. Hadden altijd goeie 98 en nu niet meer, ze hebben het eruit gehaald wegens milieu-eisen vertelden ze me daar. Begon m'n motor te pingelen, moet ik nu telkens octaanbooster erbij pleuren. :eerie:
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Hier is gelukkig nog een BP dichtbij, en anders ff over de grens naar een Aral.

Overheid lult wel meer, maar als we straks allemaal octaanbooster er in moeten flikkeren...

Je zou haast denken dat de fabrikanten van dat spul er achter zitten :emo:
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gebruikersavatar
derbistarter
Pro tuner
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 09 jan 2012, 15:14
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing #85

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door derbistarter »

Terug van een weekje Spanje. Het weer is daar echt wel beter dan hier :emo:
Rallyking schreef:Zijn jullie batsbuddy's ofzo?
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Was er gebleven :emo:
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door royvi »

derbistarter schreef:Terug van een weekje Spanje. Het weer is daar echt wel beter dan hier :emo:
Doe jij niet aan school?
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
jeroenvs
Pro tuner
Berichten: 964
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 14:51
Vervoersmiddel: Derbi GPR Malossi replica (verkocht)
Aprilia rs125 spains (verkocht)
MV agusta F4 750 EV 02
Husaberg FE 550 2004

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door jeroenvs »

Joram schreef:Dat is gedeeltelijk zo, maar als je ECU op 98 is afgesteld, om zo z'n vermogen te krijgen en je gooit er 95 in en hij moet de boel gaan terugschroeven omdat hij anders naar z;n gootje gaat, is dat niet de bedoeling.

Er staat niet voor niets in de handleiding, 98 octane fuel only.

Onze Subaru Forester is motorisch veranderd, o.a WRX turbo en ander uitlaatsysteem en de ECU is overruled door de tuner (EMS).

Hij is specifiek zo ingesteld qua turbodruk etc met 98 in de tank, had ook afgesteld kunnen zijn op 95 maar dan krijg je wat minder vermogen. Hij loopt gewoon mooier op 98, dit was al het geval voor het tunen.

Zelfde als jij een powerfilter op je auto zet ipv standaard luchtfilterbox. Dit gaat niet goed omdat de ECU uitgaat van de std buisdiameter en aanzuiging. Hij kan hierop wat corrigeren maar als jij dit te erg verandert, klopt de a/f verhouding niet meer.
Ik heb nergens gezegd dat hij er niet beter op loopt :P Alleen zou zelf met je brommer de boel niet zo krap zetten dat het met 95 gaat pingelen en met 98 niet. Dan wordt het dadelijk wat warmer of kouder en klopt er niks meer van.
Afbeelding
Afbeelding
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Klopt :mrgreen:

Zet hem gewoon op voorontsteking zoals het in MVT handleiding staan, echter heb ik een langere slag..
Moet de ontsteking dan nou wat vroeger of later?

Dacht dat je dat ook kon uitrekenen, maar heb zo boek van Bell niet bij de hand.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Daan22 »

Joram schreef:Klopt :mrgreen:

Zet hem gewoon op voorontsteking zoals het in MVT handleiding staan, echter heb ik een langere slag..
Moet de ontsteking dan nou wat vroeger of later?

Dacht dat je dat ook kon uitrekenen, maar heb zo boek van Bell niet bij de hand.
:lol: :palm:

je zet hem toch gewoon op je bdp en dan met de streep gelijk zetten
#22
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Dan heb je geen voorontsteking :emo:

Waar heb je anders die micrometer voor nodig...

Volgens Graham Bell reken je zo de voorontsteking uit:

A= CoS P²+R²-L² : 2x PxR

where A = ignition advance in degrees
R = engine stroke divided by 2 in mm
L= con-rod length (usually stroke multiplied by 2) in mm
T = ignition timing in mm
P= R + L-T

Beetje abracadabra voor mij :emo:

Keiji heeft in Krego's Parma topic ooit eens gezegd dat als je de voorontsteking met een andere slag wil uitreken dat je het zo moet doen:

40/360 * aantal graden = voorontsteking in mm (std slag)
45/360 * aantal graden = voorontsteking in mm (45 slag)

Als de voorontsteking bij MVT std op 1.5mm is, zou dat bij mijn slag op 1.68mm uit komen.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
the skullkid
Pro tuner
Berichten: 1085
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
Vervoersmiddel: Je vriendin.

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door the skullkid »

Hier in België is nog altijd overal 98 te krijgen. Ik heb in mijn brommer altijd beide gedaan. Nooit verschil gemerkt.
Qua auto's hebben we alleen diesels :box:
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Daan22 »

gewoon flesje octaan booster erin kappen :box:
#22
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Chat topic

Ongelezen bericht door Joram »

Helaas werken die flesjes ook niet echt optimaal.

Het is nooit hetzelfde dan dat je euro98 tankt.
Tevens wil je het effect van zo'n flesje merken zul je dat alleen merken als je ook je mapping erop aanpast.
Sowieso heeft octaanbooster geen nut in standaard auto's met keertje 100pk.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gesloten