Ik heb afgelopen zomervakantie een Derbi Senda X-Treme 50 SM uit 2005 gekocht, mijn eerste schakelbrommer ooit, (heb een cross Puch Z One gehad, en heb nog een beun Puch Maxi 70cc zonder kenteken), maarja, tijd voor een echte brommer, heb op marktplaats deze Derbi gevonden, in zeer goede staat, met maar 11.500 km (na 11k km teller vervangen) op de teller

Het enige probleem is dat ik pas 15 ben, en pas over 3 maanden mijn brommerrijbewijs heb... heb er zelf nog nooit harder dan 70 mee gereden, maarja genoeg gelul, zijn hier de foto's;

(lijkt alsof er een deuk in de demper zit maar is gewoon vuil/verf)

(jaja, dat is een Maxi met 2tone velgen

(ik op m'n Derbi

50cc Top Performance cilinder
Metrakit Thrower uitlaat
17,5mm Dell'Ortho
twv 13-53 (nu 12-53)
Wat ik al heb gedaan;
-Uitlaat zwart gespoten, was half verroest
-Kentekenplaat vastgezet (hing er los aan)
-Fatsoenlijke kappenset
-Originele koplamp
-Rood velglint
-Mooie spiegel
-Renthal stuurrol
-Mooie handvaten
-Handkappen
-Claxon vervangen
-'D' logo zwart maken
-Zwart DRD voorspatbord
Nog te doen;
-Stickersetje
Tips zijn altijd welkom! En heb je nog iets liggen wat ik nodig heb, pb me maar als je wilt.
Mvg, Eber
Update 16-11-2014
Lang nietmeer gereageerd, kon geen foto's maken omdat mijn iPhone naar de klote is, en heb er maar een paar kunnen houden:

Vandaag ff foto's gemaakt in sneeuw

'D' logo zwart gemaakt:

DRD voorspatbord is eindelijk binnen

25-03-2015
Vorige week maandag geslaagd voor mijn rijbewijs, donderdag had ik hem

Voortandwiel 12 erop gedaan, rijd een stuk fijner en trekt beter nu.
En nog wat random foto's:

14-04-2015
Vanmiddag even een DRD uitlaatje opgehaald om m terug te voeren:

21-05-2015
Vandaag even wat foto's gemaakt met een camera i.p.v. mijn telefoon

Het scherpstellen lukt me niet helemaal geweldig maar het is al beter dan die 8megapixel Samsung foto's

3-6-2015
Gister nieuwe radkappen binnengekregen

Was helaas mn camera vergeten dus de foto's zijn van slechte kwaliteit. Deze weekt komt als het goed is ook nog een zwart YZ kapje en een spotje binnen

28-6-2015
Lang nietmeer gereageerd maar zeker niet stil gezeten, brommer heeft een aantal nieuwe dingen zoals een nieuw stuur, dubbele dempers, en een stickerset

Wat vinden jullie ervan?

06-01-2016
Lang geleden dat ik iets heb gepost hier, maar zeker niet stil gezeten, aantal dingen zoals:
Showa USD

Ori Derbi achterkap met DRD03 sticker
2 tone velglint
Zefal spy ipv die grote spiegel
Koplamp er (al lang) er weer op ipv YZ
Zwart zadel want DRD03 zadel was niet supernetjes
Paar foto's:

(Sorry dat ie zo staat, Tinypic draait m)

Foto's zijn niet echt geweldig, als het weer mooi weer wordt ga ik een paar mooie foto's maken

Heb ook een fatsoenlijke GoPro gekocht, omdat mn merkloze action cam van mn helm is gevallen in Eindhoven

Set up is nog steeds hetzelfde, loopt nog steeds goed.
Paar dingen die er gaan gebeuren na de winter:
Voorvorkprotectors zwart
Kroonplaten zwart en Showa stickers
Uitlaat blank maken en opknappen
X-Treme radkappen bestickeren en er terug op
Gilera SMT achterkappen zoeken en zwart met wit spuiten
Misschien Airsal 70, Scr Corse bovenlangs, en 19mm carb

Tips & Meningen zijn welkom :p
29-03-2016
Nog steeds niet veel veranderd

Nieuw stuur vanwege de lieve hond, en ook een 22mm barpad (wist niet eens dat die bestonden)
Heeeeel veel foto's

Niet haten op hoe vies ze is, she likes it dirty

Crossvelg komt er deze week in, crossvelgjes worden zwart, en moet nog ff een 17 inch alu achterwiel zoeken. Teller gaat eraf want de crosskap zit zo niet echt mooi. En natuurlijk nog de nieuwe kappen regelen.
09-05-2016
Aangezien ik een ekte "Pro Tuner" ben volgens derbi-forum vond ik het wel eens tijd om over te stappen op een andere set-up

Polini 80
Doppler Race Endurance krukas
SKF C4 lagers
21mm Del'Ortho
14-53
Ori luchtbox
De cil, krukas en lagers zijn nu ongeveer 600km oud, en de zuiger is 20km oud, omdat ik te eigenwijs was om zelf te mengen en fatsoenlijk af te stellen kreeg ik na 2 weken al een vastloper (blijkt dat ik toch niet zo'n Pro Tuner ben

De dag erna gelijk de cilinder gehoond en een nieuwe zuiger met pakkingset besteld, doei €80, en de dag dat het binnen kwam gelijk weer alles in elkaar gezet, oliepomp afgesloten, fatsoenlijk afgesteld, 1:40 gemengd en begonnen met rustig inrijden.
Qua uiterlijk zijn er ook een paar dingen veranderd,
crossvelgen (voor pasgemaakt en achter zwart gespoten)
Aprilia SX fatbar met Protaper adapters
voorvorkprotectors wit gespoten
SMT kappen met witte wrap
Yamaha YZ250 voorspatbord
en een paar stickertjes (#tjoening)

EDIT, betere foto's:

De enige plannen die ik nog heb zijn een Yasuni Cross HM 50/70 (heb gehoord dat die heerlijk loopt op deze cilinder), voorvork polijsten en een km teller met benzine sensor. En twijfel nog of ik mijn radkappen hou of mijn zwarte xtreme radkappen er weer opzet

02-06-2016
Nieuwe uitlaat, Yasuni Cross HM, en loopt heerlijk nu

Zal binnenkort goede foto's maken

06-11-2016
Lang niks meer gepost maar er is veel gebeurd. Derbi is verkocht aan Knissaw van dit forum. Dus hij zal waarschijnlijk wel weer een keer opduiken op dit forum. Ondertussen ook een GPR gekocht voor een café racer project. Helaas heb ik besloten om dit niet te doen vanwege motorrijbewijs. GPR gaat nu in onderdelen weg.
Heb een nieuwe KTM RC125 gekocht, wordt de eerste week van januari afgeleverd. Blijft voornamelijk origineel, alleen een Arrow uitlaatje, kleine kentekenhouder, velglintje etc. Ben ook nog opzoek naar een 125 tweetakt enduro voor de fun en het sleutelen.
Foto'tje van de KTM

De enduro wordt waarschijnlijk een Yamaha DT125/Husqvarna WRE/TE 125 o.i.d. Ligt eraan wat ik kan vinden.
Maar terug naar de Derbi; Heb een tijdje lekker rondgereden met mijn 80cc setupje, reedt heerlijk met een top van 113,4 op gps.

Dag voordat de zuiger het begaf

Eenmaal thuisgekomen zag de zuiger er zo uit (rechtsboven), waarschijnlijk door een verkeerde bougie

En toen zag de Derbi er zo uit

Aangezien ik geld nodig had voor de KTM, motorkleding, motorrijbewijs, de 125 tweetakt enz

Ben nog steeds blij met het resultaat

Zoals ik al zei had ik ook nog een GPR gekocht als café project;

Veel foto's heb ik er niet van, was een 2001 model, zag er echt niet meer uit dus heb alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Blok compleet gecleaned etc. maar alles gaat nu toch weg

Dat was het dan... brommer verkocht en opgehaald

Brommertijd is zo goed als voorbij voor mij, ik zal waarschijnlijk met mijn 125's nog wel verschijnen op het forum. Thanks voor alle reacties

26-06-2019
Bijna 3 jaar geleden alweer, de tijd vliegt.
A1 rijbewijs begin 2017 gehaald, Rieju RRX verkocht, 1 jaar op de KTM RC125 gereden maar het begon snel te vervelen. KTM verkocht en een tweetakt A1 motor gehaald: Cagiva Raptor 125. De zomer van 2018 hier met veel plezier op gereden en toen ingeruild op een Kawasaki Ninja ZX6R. Nu al een tijdje in het bezit van het A2 rijbewijs en ik geniet volop van mijn 600cc buikschuiver.
Verder ook nog mijn trouwe Ford Fiesta verkocht en een leuke Impreza WRX aangeschaft. Weinig beter dan de roffel van een boxer en het gefluit van de turbo blowoff valve.
Natuurlijk even wat foto's:

En even een video van het geluid voor eventuele liefhebbers

[youtube]https://youtu.be/lURdg98tU-g[/youtube]
https://youtu.be/lURdg98tU-g